نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی
2 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت تصویرپردازی و فرسودگی شغلی صورت گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی از گروه پژوهشهای توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارشناسان شاغل در شهرداری منطقه 6 تهران به تعداد 250 نفر است که تعداد نمونه آماری به دست آمده 100 نفر می باشد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه مدیریت تصویرپردازی ارائه شده توسط بولینو و ترنلی و پرسشنامه فرسودگی شغلی ارائه شده توسط مسلش است. به منظور تحلیل دادهها نیز از آزمون های فریدمن، آزمون میانگین یک جامعه آماری و آزمونهای میانگین دو جامعه و تحلیل واریانس و آزمون همبستگی پبرسون به وسیله نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که براساس نتایج آزمون همبستگی پیرسون میان مولفههای خود ارتقائی، نمونه جلوه دادن خود و حامی سازی و فرسودگی شغلی ارتباط دو به دو معکوس و معناداری وجود دارد. اما بین سایر مولفه ها رابطه معناداری پیدا نشد. همچنین بین نمره کلی مدیریت تصویرپردازی و فرسودگی شغلی ارتباط (0.492-) و معنادار وجود دارد. به عبارت دیگر فرضیه اصلی تحقیق تائید می شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigation The Relationship Between Impression Management and Job Burnout
نویسندگان [English]
- Gholamali Tabarsa 1
- Mansooreh Moeini Korbekandi 2
1 Associate Professor of Shahid Beheshti University
2 M.S. Public Administration, Shahid Beheshti University
چکیده [English]
The present study was conducted to investigate the relationship between impression management and job burnout. The study in terms of purpose is practical and in terms of methods of data collection is survey from group of descriptive researches. The statistical population is of all experts employed at The municipality of region 6 of Tehran 250 persons, the number of sample is 100 patients. The tool of data collection is questionnaire of impression management is provided by Bolino and Turnley and questionnaire of job burnout is provided by Maslach. To analyze the data, is used the Friedman test, the test of a population mean and tests of Two sample and analysis of variance and correlation test of Pearson by SPSS software. Research findings showed that according to results of The Pearson correlation test there is a significant negative correlation between components self promotion, exemplification and supplication and job burnout. but, a significant relationship was found between the other components. Also, there is the between total score impression management and job burnout relationship (-0.492) and significant. In other words, The main hypothese of this study is confirmed
کلیدواژهها [English]
- impression management
- dimensions of impression management
- job burnout