نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه، مدیریت دانشگاه اصفهان
2 دانشیار، گروه مدیریت دانشگاه اصفهان،
3 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی در شعب بانک صادرات شهر اصفهان میباشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی_پیمایشی میباشد و درآن برای گردآوری دادههای مربوط به ادبیات موضوع از روش کتابخانهای و برای گردآوری دادههای لازم جهت آزمون فرضیه های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کارشناسان و مدیران سطوح مختلف شعب بانک صادرات شهر اصفهان میباشد و در آن از روش نمونه گیری خوشها ی- طبقه ای متناسب با حجم، که در آن منظور از خوشه ها، درجات پنجگانه بانک صادرات در شهر اصفهان و منظور از طبقات، کارشناسان و مدیران سطوح مختلف بانک صادرات شهر اصفهان می باشد. حجم نمونه مورد مطالعه براساس جدول مورگان برابر با 216 نفر تعیین شد که از این تعداد 214 پرسشنامه تکمیل شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که بین هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی در شعب بانک صادرات شهر اصفهان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، همچنین بین ابعاد هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی نیز در شعب بانک صادرات اصفهان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study of The Relationship Between Dimensions of Organizational Intelligence and Organizational Entrepreneurship
نویسندگان [English]
- Hadi Teimouri 1
- Ali Shaemi 2
- Maryam Zarei 3
1 Assistant Professor, Department of Management University of Isfahan
2 Associate Professor , Department of Management University of Isfahan
3 A Graduate Student at the University of Isfahan
چکیده [English]
According to increase the intensity of competition in the banking sector, retaining existing customers and attracting new customers are very important. Therefore, organizations must have entrepreneurial spirit in the organizational structure and encounter with unstable and dynamic external environment. Intelligent human resources could generate creativity in the turbulent environment and leads to promotion of entrepreneurship in organizations. This study examines the relationship between organizational intelligence and organizational entrepreneurship in branches of Saderat Bank in Isfahan city. To achieve this purpose, the relationship between dimensions of organizational intelligence and organizational entrepreneurship is examined. The study aim is applied and its nature is descriptive. A self-made questionnaire for collecting data to test the hypothesis questionnaire with acceptable reliability and validity have been used. The research population includes experts and managers of different levels of branches in Saderat Bank in Isfahan city. For sampling, the method of stratified cluster sampling volume concluding the five areas of Saderat Bank in the city is used, Therefor, by random sampling, experts and managers of different levels of bank Isfahan. The sample size, based on Morgan table, is equal to 216 cases and 214 completed questionnaires are analyzed. The results of this study show that there is a significant positive relationship between dimensions of organizational intelligence and organizational entrepreneurship in branches of Saderat Bank in Isfahan city.
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurship
- Strategic vision
- Change-oriented
- Spirit
- Knowledge
- management