نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
یکی از راه های کاستن از فاصله عقب ماندگی کشورهای در حال توسعه، تدوین و اجرای برنامه های چند ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. مقاله حاضر به نقد و بررسی برنامه چهارم توسعه کشور از دیدگاه مدیریت استراتژیک و نقش آن در راه یابی به هدف های تعیین شده در چشم انداز بیست ساله کشور می پردازد و میزان موفقیت و توان پاسخگویی آن را به هدف های برنامه مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.
در این مقاله تلاش می شود این پاسخگویی با توجه به نظرات و مبانی علمی حاکم بر شیوه برنامه ریزی استراتژیک مورد نقد و بررسی قرار گیرد. در بخش های مختلف مقاله، مقایسه این برنامه با برنامه سوم توسعه، مقایسه با اولین گزارش ارزیابی کلان علم و فناوری کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، توان پاسخگویی آن به چشم انداز بیست ساله کشور به عنوان پایه و زیر بنای چشم انداز و قابلیت اجرای آن به ویژه در چارچوب نظریات علمی، مورد بحث و توجه قرار می گیرد.
مقاله تلاش دارد به سوالاتی از جمله: آیا این برنامه بر مبنای اصول علمی برنامه ریزی استراتژیک تدوین شده است؟ آیا این برنامه ادامه برنامه قبلی است؟ آیا می تواند پایه و زیربنای چشم انداز بیست ساله کشور باشد؟ آیا با سیاست های کلان توسعه علم و فناوری، هم سو است؟ و آیا صرفا بر واقعیات مبتنی است و می تواند مدعی موفقیت در رشد و توسعه همه جانبه کشور باشد؟ پاسخ دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Role of Higher Education and Research in the Forth Development plan in Approach of Strategic Planning
نویسنده [English]
- mohammad reza shojaee
چکیده [English]
The complication and execution of few years of economic, social and cultural development plans is one of the ways shorten the gap between developed and developing countries. This essay surveys the Forth Development Plan of Iran, which was submitted by The Management and Planning Organization, from the viewpoint of strategic management and its role in achieving the target objectives in the next 20 years. It also evaluates the plan's success and its potentiality in responding to the target objectives from the scientific viewpoint that governs the strategic planning.
In this essay the Forth Development Plan is compared to the Third one,
and to the "first report" of the great evaluation of science and technology approved by the Supreme Council of Cultural Revolution. It also considers the plan's practicality specially in relation to the scientific theories. This essay tries to answer questions such as:
1. Is this plan based on scientific principles of strategic planning?
2. ls this plan a continuation of the previous one?
3. Can it form a foundation for the next 20 years objectives?
4. ls it in harmony with the great policies concerning scientific and technological developments?
5. ls it based on reality?
6. Can it claim to be successful 111 developing all the developmental aspects of the country?