نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
هیئت علمی دانشگاه ارومیه
چکیده
در این مقاله به بحث در مورد کارآفرینان سازمانی پرداخته شده که منبع اصلی تحول و عامل تغییر در سازمان های اداری هستند. ابتدا مفهوم کارآفرینی از بعد تاریخی مورد بررسی قرار میگیرد و تفاوت کارآفرینان مستقل و کارآفرینان سازمانی از نظر برخی از محققین مطرح و سپس به انواع دسته بندی های موجود در مکاتب و تئوری های کارآفرینان اشاره شده و مکاتب کارآفرینی، شامل مکتب اشخاص بزرگ، مکتب ویژگی های روانشناختی، مکتب کلاسیک، مکتب مدیریت، مکتب رهبری و مکتب کارآفرینی سازمانی مورد بررسی قرار می گیرد. از مکاتب فوق مکتب رهبری و مکتب کارآفرینی سازمانی مورد بررسی قرار می گیرد. از مکاتب فوق مکتب کارآفرین سازمانی به تفصیل بیان شده و جایگاه این مکاتب و مرکز توجه انها در دوره عمر سازمان ها مشخص می شود.
سازمان های اداری برای ادامه بقا و ارتقا بهره وری خود در برابر تحولات و تهدیدات گسترده و مداوم محیطی نیاز به سازگاری و هماهنگی با محیط دارند. کارکنانی که در درون سازمان های اداری فعالیت های کارآفرینانه داشته باشند. باعث بهبود و بازسازی سازمان شده و پس از مدتی تبدیل به مدیران کارآفرین می شوند. فرایند این تبدیل بررسی و مشخص می شود. که کارآفرینان سازمانی چگونه افرادی هستند، چگونه می توان آنها را درون سازمان شناسایی و به کار گمارد؟ اهمیت آنها در سازمان های اداری چیست؟ و چگونه می توان در درون سازمان های اداری محیط مناسب برای افرادی که فعالیت کارآفرینانه دارند مهیا کرد؟ در نهایت به برخی از استراتژی های ایجاد روحیه کارآفرینی در درون سازمان اشاره می شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Investigation in Intrapreneurship
نویسنده [English]
- rahim aabedi
چکیده [English]
This paper has as its aim a description of the entrepreneurs as the "main source of change" and "change factor" in administrative organizations. First, the principle of entrepreneurs will historically be explain and then differences between entrepreneurs and entrepreneurs in view of some recent researches in applied entrepreneurship theory will be discussed. Then we will refer to some categories in entrepreneurship schools and theories. We will briefly describe these entrepreneurship schools, in telation to the applied research of entrepreneurship. These schools and theories include: the great person school, psychological characteristics school, classical school, management school, leadership school and the intrapreneurship school. We will describe the intrapreneurship school in detail and determine the positions of the mentioned schools and their central attention in the life cycle of organizations.
Factors such as survival, rising productivity and effectiveness against
changes and threats demand that administrative organizations adapt and coordinate themselves with the environment as a result of the intrapreneurship activity of those who work in administrative organization.
We explain the process of development and improvement of .organizations and the way entrepreneurs become managers. Characteristics of these entrepreneur managers, the way we may identify and employ them and recognize their significant position in the administrative organization will he discussed.
Finally, ways or creating a favorable intrapreneurship activity environment and certain strategies resulting in intrapreneurship spirit will also be discussed.