نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
رقابت های فزاینده بین کشورهای مختلف برای به دست آوردن سهم بیشتری از تجارت جهانی، بسیاری از مدیران و متخصصان این کشورها را وادار به تفکر مجدد درباره کیفیت کرده است. در سالهای اخیر تعدادی از کشورهای پیشرفته و برخی از ممالک در حال توسعه، نسبت به تنظیم و تدوین الگوهای ملی برای کیفیت فراگیر اقدام کرده اند و به این ترتیب در جهت احیاء و بهبود مزیت رقابتی خویش گام موثری برداشته اند. از جمله آثار مثبت نهضت های کیفیت، گسترش مباحثات و تبادل افکار و نظرات مختلف درباره کیفیت بوده است که به نوبه خود به تکامل مفاهیم کلیدی، ارزشها و معیارهای مدیریت کیفیت فراگیر منجر شده است. تحولات کیفیت در این کشورها سبب گسترش مفاهیم نوین مدیریت کیفیت و تسهیل آموزش و افزایش کاربرد عملی آنها در موسسات و سازمان های مختلف گردیده است. علاوه بر این، بر مبنای الگوهای کیفیت، در کشورهای مزبور، جایزه ملی کیفیت نیز تعیین شده و از این طریق بر نقش انگیزشی آن هم اضافه شده است.
نظر به این که تاکنون در کشور ما در مورد این امر مهم اقدامی به عمل نیامده است، نویسندگان این نوشتار بر خود فرض دانستند که گام آغازین در این زمینه را بردارند و طی مقاله ای مبانی مدیریت کیفیت فراگیر را تشریح کرده و نسبت به ارائه الگویی متناسب با ویژگی های خاص کشور ایران اقدام کنند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A National Total Quality Management Model for Iran
نویسندگان [English]
- shams-o sadaat zahedi
- behnam nakhaee
چکیده [English]
In recent years, establishment of national total quality management (TQM) models by many countries have become an important catalyst for rethinking quality management principles in their organizations. The national concerted efforts in developing national TQM models, have helped to identify the quality system requirements by introducing a set of standard criteria for understanding quality and a common reference for quality policies and practices. The trend in designing national TQM models and establishing quality awards in national, regional, and local levels represents an important part of the overall quality movement that has swept many countries in the world since mid-1980s. For example, in addition to Japanese and American TQM models, the European Foundation for Quality Management in conjunction with the European commission has launched the European TQM model for self-appraisal in 1992. These initiatives are
playing a key role in the quality revolution in these regions and are effectively raising quality performance standards and expectations throughout the world In light of these developments, the need for developing a framework for a national TQM model for Iran is apparent. This article identifies the principels of TQM and attempts to construct a preliminary TQM framework for Iran.