نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد یادگار امام خمینی (ره) دانشگاه ازاد اسلامی شهرری ، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد یادگار امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی ،شهرری ، تهران، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر سنجش نگرش کارکنان استانداری تهران در ابعاد عجین‌شدگی شغلی و توانمندسازی کارکنان مبتنی بر مدل هی گروه است. این پژوهش کاربردی است و با روش پیمایشی- تحلیلی اجرا شد.جامعه پژوهش شامل کارکنان استانداری تهران بود که 350 نفر هستند.برای نمونه‌گیری از روش تصادفی- طبقه‌ای استفاده شد و 185 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید و در نهایت 173 نفر در اجرای پژوهش مشارکت داشتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته براساس مدل ارزشیابی هی گروه است. این پرسشنامه دو بُعد عجین‌شدگی شغلی و توانمندسازی کارکنان را در 49 گویه می‌سنجد.روایی پرسشنامه از نوع روایی محتوایی بوده و پایایی آن نیز با استفاده از آماره ضریب آلفای کرونباخ(85/0)محاسبه و تأیید شد. داده‌های گردآوری شده براساس شاخص‌های میانگین و انحراف استاندار و آزمون دو جمله‌ای و با استفاده از نرم‌افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که سطح عجین‌شدگی شغل و توانمندسازی کارکنان و تمامی مؤلفه‌های آن‌ها در استانداری تهران در سطح مطلوبی نیست و اثربخشی سازمان به شدت پایین است.براساس ماتریس اثربخشی مدل هی گروه، کارکنان معاونت‌های توسعه مدیریت و منابع، هماهنگی امور اقتصادی، هماهنگی امور عمرانی، سیاسی و اجتماعی، امنیتی و انتظامی در دسته کارکنان مضطرب قرار می‌گیرند که توانمندی و عجین‌شدگی پایینی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Attitude of Tehran Governorate Employees in the Dimension of Work Engagement and Employee Empowerment Based on Hay Group Model

نویسندگان [English]

  • Mohammad Hossein Safaei 1
  • Mir Mehrdad Peidaei 2

1 Master's student of the Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Yadgar Imam Khomeini Branch, Shahrari Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Yadgar Imam Khomeini Unit, Islamic Azad University, Shahrari, Tehran, Iran

چکیده [English]

The ongoing study seeks to assess the attitudes of Tehran Governorate employees regarding employee engagement and empowerment, utilizing the Hay-Group model. This research is characterized by its practical goal orientation and falls within the survey-analytical research framework. The study population comprises 350 employees of Tehran Governorate, with a stratified random sampling method employed to select a sample of 185 individuals, of which 173 ultimately participated. Data collection was conducted through a researcher-developed questionnaire based on the Hay-Group model, encompassing 49 items to measure employee engagement and empowerment dimensions. The questionnaire's validity was established through content validity, while its reliability was confirmed via Cronbach's alpha coefficient (0.85). Data analysis involved mean, standard deviation calculations, and binomial tests using SPSS software. Findings indicate that employee engagement and empowerment levels, along with all associated components within Tehran Governorate, are below desirable standards, reflecting a notably low organizational effectiveness. According to the Hay-Group model's effectiveness matrix, employees in deputy departments such as management and resource development, economic affairs coordination, civil, political, and social affairs coordination, as well as security and law enforcement, are categorized as anxious employees with limited capability and cohesion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employee Engagement
  • Employee Empowerment
  • Employee Effectiveness
  • Hay group model
  • Tehran Governorate
  1. ابوالقاسم مسلمان، طاهره (1400). طراحی مدل تعلق خاطر کارکنان حوزه سلامت در مدیریت دانش. پایان‌نامه دکتری. گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشکده مدیریت. دانشگاه تهران.
  2. استادیان، علی‌اکبر؛ سپهوند، رضا (1401). استراتژی پاداش برای سازمانهای مشمول مدیریت خدمات کشوری براساس مدل هی گروپ و شاخص‌های کار شایسته و تحلیل ماتریس اهمیت- عملکرد (مطالعه موردی اداره کل تعاول کار و رفاه اجتماعی استان قم). فصلنامه چشم‌انداز مدیریت دولتی، 13 (3)؛ 93-73. doi: 52547/jpap.2021.222000.1063
  3. بهرام­زاده، هدی (1399). ارزیابی اثربخشی اعضای هیئت علمی با استفاده از مدل هی­گروپ (مطالعه موردی: دانشگاه علم و فرهنگ). پایان­نامه کارشناسی ارشد. گروه مدیریت کسب و کار. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه علم و فرهنگ.
  4. داوری، علی؛ معظمی گودرزی، رها (1394). سنجش رضایت شغلی کارکنان صنعت فولاد براساس مدل هی گروپ. سومین کنفرانس بین­المللی مدیریت چالش­ها و راهکارها، شیراز. ICMM03_045
  5. رستگار، عباسعلی؛ فقیهی‌پور، جواد؛ قلیچ‌لی، جواد (1394). تعلق خاطر کارکنان. تهران: دارالفنون.
  6. رضایی، پدرام (1397). سنجش عوامل مؤثر بر اثربخشی کارکنان با استفاده از مدل گروه هی در شرکت پتروشیمی اصفهان. پایان­نامه کارشناسی ارشد. گروه مدیریت بازرگانی بین­المللی. رشته مدیریت بازرگانی. دانشکده مدیریت. دانشگاه شیخ بهایی.
  7. رودباری، زهره (1400). بررسی تأثیر رهبری تحول­آفرین بر تعلق خاطر کاری با نقش میانجی توانمندسازی کارکنان و تعدیلگری انگیزش درونی. پایان­نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت دولتی. موسسه آموزش عالی سهروردی.
  8. سربلند، خیراله (1398). تأثیر سرمایه روان­شناختی بر دلبستگی کاری با نقش واسطه­گری توانمندسازی روان­شناختی. دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی، 20 (3)، 76-65. doi: 30486/jsrp.2019.581431.1614
  9. صبوری، سعیده (1399). اثر سبک رهبری اصیل بر تعلق خاطر کاری کارکنان باملاحظه نقش میانجی توانمندسازی ساختاری در کارکنان ادارات آموزش و پرورش غرب استان مازنداران. پایان­نامه کارشناسی ارشد. گروه مدیریت آموزشی. رشته علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی. مؤسسه آموزش عالی شفق تنکابن.
  10. عزتی، پیمان (1396). اندازه­گیری اثربخشی کارکنان. نشریه علمی صنعت لاستیک ایران، 21 (85)، 81-85.
  11. قلی‌پور، آرین (1396). مدل ارزشیابی مشاغل هی گروپ. عصر کیفیت، (48)، 24.
  12. نجفی، صادق (1400). بررسی تاثیر توانمندسازی کارکنان بر تعهد سازمانی با نقش میانجی تعلق خاطر کاری و رضایت شغلی (مورد مطالعه: دانشگاه پیام نور خوزستان). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت منابع انسانی. دانشگاه پیام نور واحد تفت.
  13. هاشمی، سیدامیرحسین (1396). بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر روی قصد ترک شغل: تبیین نقش میانجی توانمندسازی شغلی و تعلق خاطر کاری نقش تعدیل‌گر رهبری اصیل. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت منابع انسانی. دانشکده مدیریت. دانشگاه خوارزمی.
  14. یعقوبی، محسن؛ یعقوبی، نورمحمد (1396). نقش مؤلفه­های توانمندسازی روان­شناختی در پیش­بینی دلبستگی کاری. پژوهش­های مدیریت در ایران، 21 (3)، 261-244. doi: 1001.1.2322200.1396.21.3.11.7
  15. Ali, H., Li, M., & Qiu, X. (2022). Employee Engagement and Innovative Work Behavior Among Chinese Millennials: Mediating and Moderating Role of Work-Life Balance and Psychological Empowerment. Frontiers in Psychology, 4095.
  16. Amor, A. M., Vázquez, J. P. A., & Faíña, J. A. (2020). Transformational leadership and work engagement: Exploring the mediating role of structural empowerment. European Management Journal, 38(1), 169-178.
  17. Aulia, F. N., Sudaryono, H. N. B., Santoso, A. S., Larasati, S., & Pratama, M. I. (2021). Evaluation of XYZ Sme Compensation With Determination of Position Grade Using Hay Job Evaluation Methods. International Journal of Social Service and Research, 1(4), 349-362.
  18. Hay group evaluation job model (2009). Employee Engagement inTough TimesTough TimeThe Impact of HR and Training Departments and Employees’s perceptions of fairness. Retrieved in 20 Oct. 2023. From www.haygroup.com
  19. Hay group evaluation job model (2014). The Hay Group Guide Chart-ProfileSM method of job evaluation. Retrieved in 20 Oct. 2023 from haygroup.com
  20. Hulshof, I. L., Demerouti, E., & Le Blanc, P. M. (2020). Providing services during times of change: Can employees maintain their levels of empowerment, work engagement, and service quality through a job crafting intervention?. Frontiers in Psychology, 11, 87.
  21. Liu, X., Yu, J., Guo, Q., & Li, J. (2022). Employee engagement, its antecedents, and effects on business performance in the hospitality industry: a multilevel analysis. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 34(12), 4631-4652.
  22. Mackay, M. M., Allen, J. A., & Landis, R. S. (2017). Investigating the incremental validity of employee engagement in the prediction of employee effectiveness: A meta-analytic path analysis. Human Resource Management Review, 27(1), 108-120.
  23. Mubarak, F., & Noor, A. (2018). Effect of authentic leadership on employee creativity in project-based organizations with the mediating roles of work engagement and psychological empowerment. Cogent Business & Management, 5(1), 1.
  24. Naser, H., Devi, N. K., & Wahdini, N. (2022). CALIBRATING THE FINAL RESULTS OF THE HAY SYSTEM OF JOB EVALUATION USING URGENCY, SERIOUSNESS, AND GROWTH (USG) ANALYSIS IN INDONESIA. Journal of Indonesian Economy & Business, 37(1).
  25. Roux, S. (2010). The relationship between authentic leadership, optimism, self-efficacy, and work engagement: An exploratory study (Doctoral dissertation, Stellenbosch: University of Stellenbosch).
  26. Singh, Y. (2019). Employee engagement as a contemporary issue in HRM. In Management Techniques for Employee Engagement in Contemporary Organizations (pp. 20-45). IGI Global.
  27. Srivastava, S., & Singh, S. (2020). Linking personal growth initiative and organizational identification to employee engagement: Testing the mediating-moderating effects in the Indian hotel industry. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45, 79-89.
  28. Tripathi, P. M., Srivastava, S., Singh, L. B., Kapoor, V., & Solanki, U. (2021). A JD-R perspective for enhancing engagement through empowerment: A study on Indian hotel industry. Journal of Hospitality and Tourism Management, 46, 12-25.
  29. Ugwu, F. O., Onyishi, I. E., & Rodríguez-Sánchez, A. M. (2014). Linking organizational trust with employee engagement: The role of psychological empowerment. Personnel Review.