نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی چگونگی پدیدآیی رفتارهای انتقام جویانه منابع انسانی با روش ISM انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مدیران ارشد و مدیران حوزه منابع انسانی سازمان‌های دولتی هستند که تعداد 15 نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده‌اند. ابزارگردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه است. دراین پژوهش تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی با روش تحلیل محتوا و نرم‌افزار Maxqda و در بخش کمی بااستفاده از روش ISM تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش مشتمل بر شناسایی ابعاد و مولفه‌های چگونگی پدیدآیی رفتارهای انتقام جویانه منابع انسانی در چهار محور بسترهای شکل‌گیری رفتارهای انتقام‌جویانه، عوامل مداخله-جوی در رفتارهای انتقام جویانه، انواع رفتارهای انتقام جویانه منابع انسانی و پیامدهای رفتارهای انتقام جویانه منابع انسانی می‌باشد. درنهایت، نتایج پژوهش نشانگر آن است که پدیدآیی رفتارهای انتقام جویانه منابع انسانی، پیامدهایی از قبیل: ایجاد جو سازمانی سمی و آسیب زا، افزایش تعارض و تضاد سازمانی، افزایش اصطکاک سازمانی و رفتارهای غیرکارکردی و کاهش کارایی و بهره وری منابع انسانی را به دنبال خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a model of how revenge behaviors of human resources emerge with the ISM method

نویسندگان [English]

  • Ali Shariatnejad 1
  • Elahe Maneshdavi 2
  • Seyedeh Maryam Mousavi Zadeh 2

1 Assistant Professor, Management Department., Faculty of management, Lorestan University, Khorramabad, Iran

2 PhD Student in Human Resource Management, Faculty of Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran

چکیده [English]

This research is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of nature and method. The statistical population of the research is the senior managers and human resource managers of government organizations, 15 of whom have been selected using a purposive sampling method. The data collection tool is a semi-structured interview in the qualitative part and a questionnaire in the quantitative part, In this research, the data were analyzed in the qualitative part using the content analysis method and Maxqda software, and in the quantitative part using the ISM method. The findings of the research include identifying the dimensions and components of the emergence of revenge behaviors of human resources in four axes, which are: platforms for the formation of retaliatory behaviors, intervening factors in revenge behaviors, types of revenge behaviors of human resources, and consequences of revenge behaviors of human resources. Eventually, the results of the research show that the emergence of revenge behaviors in human resources will have consequences such as: creating a toxic and harmful organizational atmosphere, increasing organizational conflict, increasing organizational friction and dysfunctional behaviors, and reducing the efficiency and productivity of human resources.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human resources
  • revenge
  • revenge behaviors
  • interpretive structural modeling
  1. استبرقی، الهام؛ گل‌پرور، محسن و مصاحبی،محمدرضا. (1392). رویکردی شبه آزمایشی به نقش عدالت سازمانی بررفتار خروج، غفلت و اعتراض پرخاشگرانه در کارکنان مجتمع مس شهربابک.دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 14(2)، 4-13. https://sid.ir/paper/163950/fa
  2. بهرامی، محمدامین؛ بیدکی، سیدسجاد؛ شفیعی، محجوب؛ شرفی، فرزانه و بهاری نیا، سجاد. (1395). رابطه ادراک پرستاران ازعدالت سازمانی و رفتارهای انتقام‌جویانه در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال 1395.مدیریت بهداشت و درمان، 7(3)، 37-45. https://sid.ir/paper/232434/fa
  3. حسینیان، سیدحسن. (1396). بررسی چالش های رفتاری نیروی کار در سازمان. کنفرانس پژوهش‌های نوین ایران و جهان در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علوم انسانی.
  4. خدایاری، فرانک؛ وهاب‌زاده، شادان و رجبلو، سالومه. (1402). تأثیر هیجانات منفی مشتریان بر تبلیغات شفاهی منفی الکترونیک با نقش میانجی انتقام و میل به بهبود (مورد مطالعه: شرکت دیجی‌کالا)، مدیریت بازاریابی، 18(58)، 45-57. 30495/JOMM.2022.68062.1946
  5. رابینز، استیون پی و جاج، تیموتی ای. (2010). رفتار سازمانی (جلد اول)، ترجمه: مهدی زارع، تهران، نص.
  6. سبک رو، مهدی و دهقان، حمیده. (1395). گونه شناسی رفتارهای انحرافی در سازمان. کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی.
  7. عریضی، حمیدرضا و مرتضوی، نرگس السادات. (1395). اثر تعدیلی بارهیجانی در رابطه بین فشارکاری و پرخاشگری فیزیکی و روانشناختی درمحیط کار.پژوهش‌های رهبری آموزشی، 2(8)، 1-21. https://doi.org/10.22054/jrlat.2018.29917.1357
  8. لواف‌پورنوری، فرشاد؛ زهراکار، کیانوش و آذرهوش فتیده، زهرا. (1393). تبیین نقش اثربخشی مداخله‌ی بخشش فرایندمحور در کاهش انگیزه‌های انتقام جویی و دوری گزینی دانش‌آموزان پسر دوره‌ی راهنمایی. روان شناسی مدرسه و آموزشگاه، 3(2)، 170-185.
  9. Akgunduz, Y., Sanli Kayran, S. C., & Metin, U. (2023). The background of restaurant employees’ revenge intention: supervisor incivility, organizational gossip, and blaming others. International Journal of Contemporary Hospitality Management. https://doi.org/10.1108/IJCHM-12-2022-1614
  10. Appelbaum, S. H., Iaconi, G. D., & Matousek, A. (2007). Positive and negative deviant workplace behaviors: causes, impacts, and solutions. Corporate Governance: The international journal of business in society, 7(5), 586-598. https://doi.org/10.1108/14720700710827176
  11. Aquino, K., Tripp, T. M., & Bies, R. J. (2006). Getting even or moving on? Power, procedural justice and types of offense as predictors of revenge, forgiveness, reconciliation and avoidance in organizations. Journal of Applied Psychology, 91(3), 653–668. https://doi.org/10.1037/0021-9010.91.3.653
  12. Ayal, S., Hochman, G., & Ariely, D. (2016). Dishonest behavior, from theory to practice. Frontiers in Psychology, 7, 1521. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01521
  13. Bedi, A., & Schat, A. C. (2017). Employee revenge against uncivil customers. Journal of Services Marketing, 31(6), 636-649. https://doi.org/10.1108/JSM-01-2016-0003
  14. Bies, R. J., & Tripp, T. M. (2005). The Study of Revenge in the Workplace: Conceptual, Ideological, and Empirical Issues. In S. Fox & P. E. Spector (Eds.), Counterproductive work behavior: Investigations of actors and targets (pp. 65–81). https://doi.org/10.1037/10893-003
  15. De Campos Ribeiro, G., Butori, R., & Le Nagard, E. (2018). The determinants of approval of online consumer revenge. Journal of Business Research, 88, 212–221.
  16. Elhajjar, S. (2022). Towards a better understanding of the concept of revenge against banks. International Journal of Bank Marketing, 40(7), 1632-1653. https://doi.org/10.1108/IJBM-11-2021-0528
  17. Folger, R., & Skarlicki, D. P. (2005). Beyond Counterproductive Work Behavior: Moral Emotions and Deontic Retaliation Versus Reconciliation. https://doi.org/10.1037/10893-004
  18. Grant, R. (2013). 85% of consumers will retaliate against a company with bad customer service. VB News.
  19. Grégoire, Y., Laufer, D., & Tripp, T. M. (2010). A comprehensive model of customer direct and indirect revenge: Understanding the effects of perceived greed and customer power. Journal of the Academy of Marketing Science, 38, 738-758.
  20. Hongbo, L., Waqas, M., Tariq, H., Nana Abena, A. A., Akwasi, O. C., & Ashraf, S. F. (2020). I will hurt you for this, when and how subordinates take revenge from abusive supervisors: a perspective of displaced revenge. Frontiers in Psychology, 11, 503153. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.503153
  21. Kim, K. Y., Clark, K. D., & Messersmith, J. G. (2023). High performance work systems and perceived organizational support: The contribution of human resource department's organizational embodiment. Human Resource Management, 62(2), 181-196. https://doi.org/10.1002/hrm.22142
  22. Marquetto, M. F., & de Oliveira, M. O. R.(2019), Anger, Desire for Revenge and Negative Word of Mouth-A Theoretical Review from the View of Consumer Behavior on the Internet Raiva, Desejo de Vingança e Boca a Boca Negativo-Uma Revisão Teórica sob a Ótica do Comportamento do Consumidor na Internet.
  23. McCullough, M. E. & Witvliet, C. V. (2002). The psychology of forgiveness. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.) Handbook of positive psychology (pp. 446-458). New York, NY: Oxford University Press.
  24. Mogea, T. (2023). The Importance of Human Resources Training to Improve Organizational Performance. CENDEKIA: Journal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 3(2), 58-72.
  25. Niyeti, H. O. I. (2022). The organizational revenge intention in nurses: Is the organizational justice perception effective?. Nursing Management, 9(1), 136-144.
  26. Osgood, J. M. (2017). Is revenge about retributive justice, deterring harm, or both?. Social and Personality Psychology Compass, 11(1), e12296. https://doi.org/10.1111/spc3.12296
  27. Sievers, B., & Mersky, R. R. (2006). The economy of vengeance: Some considerations on the etiology and meaning of the business revenge. Human Relations; Studies Towards the Integration of the Social Sciences, 59(2), 241–259. https://doi.org/10.1177/0018726706062735
  28. Skarlicki, D. P., & Folger, R. (2004). Broadening our understanding of organizational retaliatory behavior. The dark side of organizational behavior, 373-402.
  29. Solomon, R. C. (2013). Sympathy and vengeance: The role of the emotions. In S. H. M. van Goozen, N. E. Van de Poll, & J. Sergeant (Vol. Eds.), Emotions: Essays on emotion theory. vol. 11. Emotions: Essays on emotion theory (pp. 291–).
  30. Sommers, J. A., Schell, T. L., & Vodanovich, S. J. (2002). Developing a measure of individual differences in organizational revenge. Journal of business and psychology, 17, 207-222.
  31. West, S. J., Lasko, E. N., Hall, C. J., Khan, N. G., & Chester, D. S. (2022). Some revenge now or more revenge later? Applying an intertemporal framework to retaliatory aggression. Motivation Science, 8(1), 33. https://doi.org/10.1037/mot0000248
  32. Wynes, M. J. (2022). “Just Say You’re Sorry”: Avoidance and Revenge Behavior in Response to Organizations Apologizing for Fraud. Journal of Business Ethics, 1-23.
  33. Yoshimura, S. (2007). Goals and emotional outcomes of revenge activities in interpersonal relationships. Journal of Social and Personal Relationships, 24(1), 87-98. https://doi.org/10.1177/0265407507072592
  34. Zhong, R., Lian, H., Hershcovis, M. S., & Robinson, S. L. (2023). Mitigating or magnifying the harmful influence of workplace aggression: An integrative review.Academy of Management Annals, 17(2), 516-545. https://doi.org/10.5465/annals.2021.0144
  35. Zourrig, H., Chebat, J. C., & Toffoli, R. (2015). “In-group love and out-group hate?” A cross cultural study on customers' revenge, avoidance and forgiveness behaviors. Journal of Business Research, 68(3), 487-499. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2014.09.014