نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان ، ایران
2 دانشجوی دکتری رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده
غیبت ذهنی کارکنان پدیده ای منفی است که می تواند سازمان ها را با چالش هایی بسیار در راستای دستیابی به مزیت رقابتی مواجه سازد. از اینرو، مطالعه حاضر با هدف شناسایی الگوی پیشایندها و پیامدهای غیبت ذهنی کارکنان در ایران طراحی و اجرا شده است. این مطالعه، پژوهشی کیفی است که با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. نتایج نشان می دهد پیشایندهای غیبت ذهنی کارکنان در ایران می توانند در دو سطح فردی (با دو مولفه عوامل نگرشی- ادراکی و عوامل رفتاری- عملکردی) و سازمانی (با سه مولفه عوامل مربوط به ماهیت شغل، عوامل مربوط به محیط شغل و ضعف فرایندهای داخلی سازمان) مورد مطالعه قرار گیرند. یافته ها همچنین حاکی است، پیامدهای غیبت ذهنی کارکنان در ایران نیز می تواند در دو سطح فردی (با دو مولفه پیامدهای نگرشی- ادارکی و پیامدهای رفتاری- عملکردی) و سازمانی (با دو مولفه پیامدهای کوتاهمدت و پیامدهای بلندمدت) در مورد مطالعه قرار گیرند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Designing a Pattern of the antecedents and Consequences for employees mental absence in Iran using meta- synthesis approach
نویسندگان [English]
- Hadi Teimouri 1
- Ali Asghar Mobasheri 2
1 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran
2 Ph.D Candidate in Organization Behavior and Human Resources Management, University of Isfahan, Isfahan , Iran.
چکیده [English]
Employees mental absent is a negative phenomenon which can make organizations face many challenges in order to achieve a competitive advantage. Therefore, the aim of the this study is to designing a pattern for antecedents and consequences of employees mental absence in Iran. This study conducted using the meta- synthesis method as a qualitative research. The results show that the antecedents of employees mental absence in Iran can be studied in to two individual (with two components of attitudinal-perceptual factors and behavioral-functional factors) and organizational levels (with three components of factors related to the nature of the job, factors related to the job environment and the weakness of internal processes of the organization). The findings also indicate that the consequences of employees mental absence in Iran can be mentioned in to two individual (with two components of attitudinal-perceptual consequences and behavioral-functional consequences) and organizational levels (with two components of short-term consequences and long-term consequences).
کلیدواژهها [English]
- "employees mental absence"
- "antecedents"
- "Consequences"
- " Meta-Synthesis"
- ابراهیمی، نسرین و شمسی، مراد. (1397). شناسایی عوامل موثر بر نامرئی شدن کارکنان در دانشگاه پیامنور استان خوزستان. مجله روانشناسی اجتماعی، 12 (46)، 59-47. DOI:1001.1.23455098.1397.5.46.5.3
- بیگزاد، جعفر و مرادی، حبیب. (1400). کارکنان نامرئی در سازمان و نقش آن در اینرسی سازمانی. اولین کنفرانس بین المللی جهش علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری، ساری، موسسه آموزش عالی ادیب مازندران.
- چایعطری، وحیده؛ جلیلی، سودابه و امینی سابق، زین العابدین. (1397). شناسایی میزان اثرگذاری سکوت سازمانی و کارکنان نامریی بر بهرهوری. پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، 17، 161-147.
- خلیلی، کرم؛ عیدی، پیام و سلیمانی، عزالدین. (1398). نقش کارکنان نامرئی بر تنبلی سازمانی. چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت کسب و کار و بازرگانی، تهران.
- سلیمی، ندا؛ تابان، محمد؛ پوراشرف، یاساناله و ویسه، سیدمهدی. (1400). ارائه الگوی کنترل کارکنان نامرئی در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: دانشگاهها و موسسات آموزش عالی شهر ایلام). مدیریت بهرهوری، 10 (3)، 143-121. DOI:30495/qjopm.2020.1873920.2550
- صالحی نودز، اسماء. (1400). بررسی تاثیر رهبری تیمی و ابعاد آن بر توانمندسازی روانشناختی کارگنان نامرئی (مورد مطالعه: کارکنان رسمی دانشگاه سیستان و بلوچستان). هشتمین کنفرانس بینالمللی ترفندهای نوین مدیریت، حسابداری، اقتصاد و بانکداری با رویکرد رشد کسبوکارها، دبی، امارات متحده عربی.
- صدرینیا، محمد؛ گرجی، محمدباقر؛ آزما، فریدون و چراغعلی، محمودرضا. (1401). طراحی مدل غیبت ذهنی کارکنان با رویکرد دادهبنیاد در شهرداری مشهد. مدیریت سازمانیهای دولتی، 10 (2)، 106-93. DOI: https://doi.org/10.30473/ipom.2022.61335.4480
- عزیزی، میثم؛ فیلی، ارلان و ثابت، عباس. (1399). بررسی نقش کارکنان نامرئی بر بیتفاوتی سازمانی با نقش واسطهای فلاتزدگی شغلی. فصلنامه مدیریت کسبوکار، 48، 93-75. DOI:1001.1.22520104.1399.12.48.5.6
- فتحی چگنی، فریبرز. (1401). کرونیسم سازمانی و نامرئی شدن کارکنان: تبیین نقش میانجی نقض قرارداد روانشناختی در سازمانهای دولتی. توسعه منابع انسانی و پشتیبانی، 17 (64)، 160-133. DOI: 1001.1.17359384.1401.17.64.6.2
- کاسیانی، مهدی و قنبرزاده، روحاله. (1399). شناسایی عوال موثر بر نامرئی شدن کارکنان (مورد مطالعه دادگستری شهرستان قزوین). اولین کنفرانس بینالمللی مدیریت، مهندسی صنایع و حسابداری، تهران، موسسه پژوهشی البرز.
- گودرزی، افشین و دلوی اصفهان، محمدرضا. (1398). طراحی و آزمون مدلی برای غیبت ذهنی کارکنان. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نو در علم مدیریت، 2 (13)، 69-83. DOI:http://jnraims.ir/article-1-173-fa.html
- محمدیاری، زهره؛ سپهوند، رضا؛ وحدتی، حجت و موسوی، سیدنجمالدین. (1397). نقش کارکنان نامرئی بر تنبلی سازمان در سازمانهای دولتی، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 10 (1)، 75-51. DOI: 1001.1.82548002.1397.10.1.3.6
- منطقی، محسن. (1398). واکاوی الگوی رفتاری کارکنان نامرئی در سازمان. مدیریت سازمانهای دولتی، 8 (1)، 140-125. DOI: https://doi.org/10.30473/ipom.2019.49228.3839
- مهدیزاده، سمانه و کرمی، حمید. (1398). جایگاه نامرئی شدن کارکنان در سازمانهای امروزی. مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 5 (1)، 233-224.
- موسوی، سیدنجمالدین؛ عارفنژاد، محسن؛ فتحی چگنی، فریبرز و سپهوند، مسعود. (1399). تحلیل اثر فرهنگ بوروکراتیک بر نامرئی شدن کارکنان با نقش میانجی رهبری منفعالانه (مورد مطالعه: سازمانهای دولتی استان لرستان). مدیریت فرهنگ سازمانی، 18 (2)، 296-273. DOI:22059/jomc.2019.278243.1007755
- Afrahi, B., Blenkinsopp, J., de Arroyabe, J. C. F., & Karim, M. S. (2022). Work disengagement: A review of the literature. Human Resource Management Review, 32(2), 100822. DOI:https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2021.100822
- Akgunduz, Y., & Eryilmaz, G. (2018). Does turnover intention mediate the effects of job insecurity and co-worker support on social loafing?. International Journal of Hospitality Management, 68, 41-49. DOI:https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2017.09.010
- Böhn, S., & Deutscher, V. (2022). Dropout from initial vocational training–A meta-synthesis of reasons from the apprentice's point of view. Educational Research Review, 35, 100414. DOI:https://doi.org/10.1016/j.edurev.2021.100414
- Gallardo-Gallardo, E., Thunnissen, M., & Scullion, H. (2020). Talent management: Context matters. The International Journal of Human Resource Management, 31(4), 457–473. DOI:https://doi.org/10.1080/09585192.2019.1642645
- Gehrels S (2019) Employer Branding for the Hospitality and Tourism Industry: Finding and Keeping Talent. United Kingdom: Emerald Publishing Limited.
- Gostick, A., & Elton, C. (2006). The invisible employee: Realizing the hidden potential in everyone. John Wiley & Sons.
- Gwet, K. .L (2014). Handbook of inter-rater reliability: The definitive guide to measuring the extent of agreement among raters. USA: Advanced Analytics LLC.
- Hadjisolomou, A.(2023). Spaces of active disengagement across the food retail shop floor. Employee Relations, 45 (1), 140-155. DOI:https://doi.org/10.1108/ER-03-2021-0096
- Hüffmeier, J., Hertel, G., Torka, A. K., Nohe, C., & Krumm, S. (2022). In field settings group members (often) show effort gains instead of social loafing. European Review of Social Psychology, 33(1), 131-170. DOI:https://doi.org/10.1080/10463283.2021.1959125
- Kidwell, R. E., & Robie, C. (2003). Withholding effort in organizations: Toward development and validation of a measure. Journal of Business and Psychology, 17(4), 537-561. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1023456319134
- Kwon, K., & Jang, S. (2022). There is no good war for talent: A critical review of the literature on talent management. Employee Relations: The International Journal, 44(1), 94-120. DOI: https://doi.org/10.1108/ER-08-2020-0374
- Patnaik, B., & Satpathy, I. (2013). The non-visual side of invisible employees: A study. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 2(6), 107-116.
- Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative research. New York: Springer.