نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دوره دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران
2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 استادیار گروه مدیریت، واحد گنبد کاووس، دانشگاه آزاد اسلامی، گنبد کاووس، ایران
4 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده
یکی از جنبههای به شدت اثرگذار در دوران تحریم اقتصادی بعد روانی آن است که اثرات منفی بر ساختار اقتصادی جامعه میگذارد. این مطالعه با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی مدیریت اضطراب در رفتار مصرفکنندگان در دوران تحریم اقتصادی ایران انجام شده است. رویکرد این پژوهش قیاسی- استقرایی و از منظر هدف یک پژوهش بنیادی بوده که با روش تحقیق آمیخته و مبتنی بر فلسفه تجربهگرایانه صورت گرفته است. جامعه مشارکت کنندگان پژوهش در بخش ارائه الگو شامل خبرگان نظری (اساتید دانشگاهی) و خبرگان تجربی (مدیران دستگاه های اجرایی و صاحبان صنایع و کسب و کارها) بوده که 20 نفر از آنها با استفاده از نمونهگیری هدفمند در بخش ISM انتخاب شده اند. جامعه آماری بخش کمی شامل مصرفکنندگان کالاهای سرمایه ای و نمونه ها نیز در این بخش با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر برآورد و با روش نمونهگیری دو مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مطالعات کتابخانهای و استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بوده است. در بخش کیفی پژوهش از روش فراترکیب استفاده شده و الگوی اولیه با روش ISM طراحی و در نهایت با روش حداقل مربعات جزئی اعتبارسنجی شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing and Validation of Consumers’ anxiety Management Pattern During the Economic Sanction on Iran
نویسندگان [English]
- Faezeh Abbasi 1
- Vahid Nasehifar 2
- Tohfeh Ghobadi Lamuki 3
- Mostafa Rezaie Rad 4
1 PhD Student in Business Management, Department of Management, Hamadan Branch, Islamic Azad University, Hamadan, Iran
2 Associate Professor, Department of Business Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Management, Gonbad Kavous Branch, Islamic Azad University, Gonbad Kavous, Iran
4 Assistant Professor of Management, Bu Ali Sina University, Hamadan, Iran
چکیده [English]
One of the most influential aspects of the economic embargo is the psychological dimension, which has negative effects on the economic structure of society. The aim of this study was to design and validate an anxiety management model in consumer behavior during the economic embargo on Iran. The approach of this research is deductive-inductive and from the perspective of the purpose of a fundamental research that has been mixed with the research method and based on empirical philosophy. The community of research participants in the model presentation section included theoretical experts (university professors) and experimental experts (executives and industry and business owners), 20 of whom were selected using purposive sampling in the ISM section. have became. The statistical population of the quantitative section including consumers of capital goods and samples in this section were estimated 384 people using Cochran's formula and were selected by Two-stage sampling method. Data collection tools were library studies and the use of a researcher-made questionnaire. In the qualitative part of the research, the meta-combined method has been used and the initial model has been designed with the ISM method and finally validated with the partial least squares method.
کلیدواژهها [English]
- Management anxiety
- Consumer
- Iran Economic Sanctions
- Mixed Approach