نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ،مدیریت دولتی،واحد دهاقان،دانشگاه آزاد اسلامی،دهاقان، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی،دهاقان، ایران

3 استادیار گروه مدیریت، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران.

چکیده

تحول دیجیتال که همیشه به عنوان یک اقدام اساسی و استراتژیک در سازمانها حائز اهمیت بوده، طی سالهای اخیر در پی شیوع ویروس کرونا اهمیت بیشتری پیدا کرده و فشارهای ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا تلاش سازمانها را برای ایجاد تحول دیجیتال سرعت بخشیده است. هدف از انجام این پژوهش طراحی مدل عملکرد سازمانی مبتنی‌بر وضعیت دیجیتالی سازمان در دوران کرونا با رویکرد داده بنیاد در وزارت صمت است. این پژوهش با رویکرد کیفی‌- استقرایی و به روش نظریه زمینه‌ای استراوس - کوربین انجام شد. ابزار پژوهش (گردآوری داده‌ها) مصاحبه نیمه‌ساختارمند بود. با بهره‌گیری از روش نظریه زمینه‌ای، داده‌های حاصل از مصاحبه‌های انجام شده با 27 نفر از نخبگان و متخصصان واجد شرایط وزارت صمت طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد. 18مقوله کلی در قالب مدل پارادایمی که این عوامل دربرگیرنده شرایط علّى (عوامل فردی، عوامل سازمانی، عوامل فناوری و عوامل محیطی) پدیده محوری (وضعیت دیجیتالی سازمان)، شرایط زمینه‌ساز (بستر دیجیتالی، بستر مدیریتی، بستر فردی، بستر فناوری)، شرایط مداخله‌گر (عوامل فردی، عوامل فرهنگی و عوامل سازمانی) و راهبردها (راهبرد فردی، راهبرد مدیریتی و راهبرد سازمانی) و پیامدها (نتایج فردی، نتایج سازمانی و نتایج اجتماعی) است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Presenting and Explaining the Organizational Performance Model Based on the Digital Status of the Organization in the Corona Eera with the Foundation Data Approach in the Ministry of Samt

نویسندگان [English]

  • Zohreh Namaki 1
  • Sayyed Mohammad Reza Davoodi 2
  • Saeed Aghasi 3

1 PhD Student, Public Administration, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Management, Dehaghan Branch, Islamic Azad University, Dehaghan, Iran

3 Assistant Professor, Department of Management, Dehaghan Branch, Islamic Azad University , Dehaghan, Iran

چکیده [English]

Digital transformation, which has always been important as a fundamental and strategic action in organizations, has become more important in recent years following the outbreak of coronavirus and the pressures of the coronavirus epidemic have accelerated the efforts of organizations to create digital transformation. The purpose of this study is to design an organizational performance model based on the digital status of the organization in the Corona era with the data foundation approach in the Ministry of Silence. This research was conducted with a qualitative-inductive approach and the method of Strauss-Corbin contextual theory. The research tool (data collection) was a semi-structured interview. Using the grounded theory method, the data obtained from interviews with 27 elites and qualified specialists of the Ministry of Silence were analyzed in three stages of open, axial, and selective coding. 18 general categories in the form of a paradigm model in which these factors include causal conditions (individual factors, organizational factors, technological factors, and environmental factors) central phenomenon (digital status of the organization), underlying conditions (digital context, management context, individual context, technology context), conditions Intervener (individual factors, cultural factors, and organizational factors) and strategies (individual strategy, managerial strategy, and organizational strategy) and consequences (individual results, organizational results, and social results).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational Performance
  • Digitization
  • Data Foundation
  • Mining industry trade
بابایی زکلیکی، محمدعلی، حسن‌زاده، حمیدرضا، الوانی،مهدی، زارعی متین،حسن، رستگار،عبدالغنی، (1394) ، طراحی الگوی پیاده سازی کار آمد نظام مدیریت عملکرد در سازمانهای خدماتی، پژوهش‌های مدیریت عمومی سال هشتم،۲۸، ۵-۳۱ .
چیت ساز، ای.، لیانگ، د.، خوش سرور، س.، (1396). تأثیر پیکربندی منابع بر عملکرد سرمایه‌گذاری فناوری ایران. تکنولوژی پیش بینی. Soc. تغییر 122، 186–195.
خداداد حسینی، سید حمید، لاجوردی, محمد. (1398). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات، مدیریت دانش و یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمانی. فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی, 1398(1)،160-135.
فانی, جلالی, وهاب زاده, شادان. (1399). ارائه مدل راهبردی تحلیلهای مبتنی بر وب جهت سنجش عملکرد و بهینه‌سازی بازاریابی دیجیتال شرکتهای تحت وب. فصلنامه علمی پژوهش‌های مدیریت راهبردی.
قیدر، یاسمن،  شامی زنجانی. (1399). الگوی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری تجربۀ دیجیتال کارکنان. فصلنامۀ علمی مطالعات منابع انسانی، 10(3)،50-23.
عندلیب اردکانی, داود, رستمی, وخدامراد. (1395). دورکاری و ارتقای عملکرد سازمانی. کاوش‌های مدیریت بازرگانی, 8(16), 159-141.
نوذری, حامد, صادقی, محمدابراهیم, منجم‌زاده, سید سعید. (1399). شناسایی چالش‌های پیش روی طرح دورکاری و ارائه راهکارهایی برای پیاده‌سازی مؤثر آن- مطالعه موردی وزارت صنعت، معدن و تجارت. .مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی, 1(2), 171-186
نوری، شاه حسینی، شامی زنجانی، عابدین، بابک. (1398). طراحی چارچوب مفهومی رهبری تحول دیجیتال در سازمان‌های ایرانی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی, 12(2), 242-211.
References
Bennett, E. E., & McWhorter, R. R. (2021). Virtual HRD’s Role in Crisis and the Post Covid-19 Professional Lifeworld: Accelerating Skills for Digital Transformation. Advances in Developing Human Resources, 23(1), 5–25.
Buvat, J., Solis, B., Crummenerl, C., Aboud, C., Kar, K., El Aoufi, H., & Sengupta, A. (2017). The digital culture challenge: closing the employee-leadership gap. Capgemini Digital Transformation Institute Survey. Paris: Capgemini Digital Transformation Institute.
Carr, N. (2003). IT doesn't matter. harvard business review. Retrieved from https://hbr. org/2003/05/it-doesnt-matter. Carr, N.G., 2003b. IT doesn’t matter. Harv. Bus. Rev. 81 (5), 41–49.
Cerpa, N., & Chew, E. (2018). Digital transformation & digital business strategy in electronic commerce-the role of organizational capabilities. Journal of theoretical and applied electronic commerce research, 13(2).
Charles C., Øystein Devik Fjeldstad, and Arthur M. Langer. (2017), "Designing the digital organization." Journal of Organization Design 6.1, 7.‏
Dubey, R., Gunasekaran, A., Childe, S.J., Roubaud, D., Fosso Wamba, S., Giannakis, M.)2019(, Examining the effect of external pressures and organizational culture on shaping performance measurement systems (PMS) for sustainability benchmarking: Some empirical findings. International Journal of Production Economics
Duerr, S., Holotiuk, F., Beimborn, D., Wagner, H., Weitzel, T., (2017). What is digital organizational culture? insights from exploratory case studies. In: Proceedings of the 51st Hawaii International Conference on System Sciences.
Kane, G.C., Palmer, D., Phillips, N., Kiron, D., Buckley, N., (2015). Strategy, Not technology,Kane, G.C., Palmer, D., Phillips, N., Kiron, D., Buckley, N., (2015). Strategy, Not technology,Kontić, L., & Vidicki, Đ. (2018). Strategy for digital organization: Testing a measurement tool for digital transformation. Strategic Management, 23(1), 29-35.
Kontić, L., & Vidicki, Đ. (2018). Strategy for digital organization: Testing a measurement tool for digital transformation. Strategic Management, 23(1), 29-35.‏
 Lee, J. (2001). A Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use. Unpublishe   Doctoral Dissertation. University of Nebreska, In Proquest UMI Database.
Martínez-Caro, E., Cegarra-Navarro, J. G., & Alfonso-Ruiz, F. J. (2020). Digital technologies and firm performance: The role of digital organisational culture. Technological Forecasting and Social Change, 154(C).‏
Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Grounded theory methodology. Handbook of qualitative research, 17, 273-85.
Strauss, Anselm L., & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and   Techniques,Sage.
Sung, S. Y., & Choi, J. N. (2014). Multiple dimensions of human resource development and organizational performance. Journal of Organizational Behavior, 35(6), 851-870.
Tolboom, I. H. The impact of digital transformation. (Masters thesis, Delft University of Technology, Faculty of Technology, Policy and Management) retrieved from http: resolver.tudelft.nl.uuid:d1d6f874-abc 1- 4977 , (2016)
Venkatraman, V. (2017). The Digital Matrix: New Rules for Business Transformation Through Technology. LifeTree Media. Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). Leading digital : turning technology into business transformation. Harvard Business Review Press
Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). Leading digital : turning technology into business transformation. Harvard Business Review Press
Yunis, M., El-Kassar, A., Tarhini, A., (2017). Impact of ICT-based innovations on organizational performance: the role of corporate entrepreneurship. J. Enterpr. Inf. Manage. 30 (1), 122–141.
Andalib Ardakani, Davood, Rostami, and Khodamrad. (2017). Teleworking and improving organizational performance. Business Management Explorations, 8 (16), 159-141. [ In Persian]
Babaei Zakliki, Mohammad Ali, Hassanzadeh, Hamidreza, Alvani, Mehdi, Zarei Matin, Hassan, Rastegar, Abdolghani, (2015), Designing an efficient implementation model of performance management system in service organizations, Public Management Research, Year 8, 28, pp. 31-35 . [ In Persian]
Chit Saz, E., Liang, D., Khosh Sarvar, S., (2018). The effect of resource configuration on the performance of Iranian technology investment. Prediction technology. Soc. Amendment 122, 186–195. [ In Persian]
Khodadad Hosseini, Seyed Hamid, Lajevardi, Mohammad. (2020). Investigating the effect of information technology, knowledge management and organizational learning on organizational performance. Quarterly Journal of Resource Management in Law Enforcement, 1398 (1), 160-135. [ In Persian]
Fani, Jalali, Vahabzadeh, Shadan. (2021). Provide a strategic model of web-based analysis to measure the performance and optimization of digital marketing of web companies. Journal of Strategic Management Research. [ In Persian]
Qaidar, Yasman, Shami Zanjani. (2021). Pattern of factors affecting the formation of employees' digital experience. Journal of Human Resources Studies, 10 (3), 50-23. [ In Persian]
Nozari, Hamed, Sadeghi, Mohammad Ibrahim, Manjumzadeh, Seyed Saeed. (1399). Identify the challenges facing the telecommuting plan and provide solutions for its effective implementation - a case study of the Ministry of Industry, Mines and Trade. Innovation Management and Operational Strategies, 1 (2), 171-186.[ In Persian]
Nouri, Shah Hosseini, Shami Zanjani, Abedin, Babak. (1398). Designing a conceptual framework for digital transformation leadership in Iranian organizations. Management and Planning in Educational Systems, 12 (2), 242-211. [ In Persian]