نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 استاد گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

4 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

پیش فرض اصلی مقاله حاضر این است که روش‌های سابق برای ارتقاء ابعاد توانمندسازی روانشناختی به طور کامل نمی‌تواند در شرایط اپیدمی کرونا کارساز باشد. به همین دلیل، هدف این نوشتار رسیدن به الگوی کاربردی و روشمند برای ارتقاء ابعاد توانمندسازی در دوران بحران اپیدمی است. رویکرد پژوهش حاضر آمیخته (کمی و کیفی) و از نوع تشریحی است. تشریحی بودن دلالت بر تقدم روش کمی دارد. در این تحقیق ابتدا با داده‌های کمی، دامنه و نقاط برجسته، پژوهش مشخص می‌شود و سپس براساس روش کیفی پیرامون دامنه تشخیص داده شده و نکات برجسته، اطلاعات دقیق‌تر به دست می‌آید. نتایج تحقیق نشان داد روش‌های نظارت متقابل و مستمر(در ابعاد شایستگی و موثر بودن)، بهبود فضای غیر رسمی (در بعد مشارکت)، تلفیق وجوه سازمانی و فردی (در بعدهای حق انتخاب و مشارکت)، تحولات و تعاملات در سطوح سازمانی (در بعد موثر بودن) و ارتقاء دانش ارتباط سازمانی (در بعد حس مشارکت) به طور مشخص در شرایط کرونایی به ارتقاء ابعاد توانمندسازی در کارکنان سازمان صمت کمک خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Methods of Improving the Dimensions of Psychological Empowerment of Employees of SAMT Organization in the Condition of COVID-19

نویسندگان [English]

  • Mostafa Niknami 1
  • Abbas Abbaspour 2
  • Mohammad Taghi Taghavifard 3
  • Parastoo Asghari 4

1 Associate Professor, Department of Management and Educational Planning, Allameh Tabataba'i University, Tehran,

2 Professor, Department of Management and Educational Planning, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

3 Professor, Department of Industrial Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.

4 PHd student,, Department of Management and Educational Planning, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The main premise of the present paper is that the former methods for fully enhancing the dimensions of psychological empowerment may not be fully effective in the context of the Corona epidemic. For this reason, the aim of this paper is to model and applied systematically to promote empowerment in times of crisis is epidemic. The present study was conducted by mixed method as an explanatory approach. Explanatory approach indicates the precedence of the quantitative method. In this research, first the quantitative points of the research are identified by quantitative data and then more accurate information is obtained based on a qualitative method about the detected domain information.The results showed that the methods of mutual and continuous monitoring (in terms of competence and effectiveness), improving the informal environment (in terms of participation), integration of organizational and individual funds (in terms of the right to choose and participate), developments and interactions at organizational levels (In terms of effectiveness) and upgrading organizational communication knowledge (in terms of sense of participation) will specifically help to enhance the empowerment dimension in the employees of Samt organization in coronary conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological Empowerment
  • Covid-19
  • Participation
  • SAMT Organization
  • Competence
اورعی یزدانی بدرالدین؛ یعقوبی، نورمحمد؛ غفوری جلیسه، محمد و سمیع پور گیری، ابراهیم (1391). بررسی وتحلیل عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان و معرفی راهکارهای بهبود آن. فصلنامه توسعه، سال هفتم، شمارة 24، صص 79– 53.
پرداختی، مژگان؛ پرداختی، ملیحه و گیوی، حسن (1396). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر توانمندسازی کارکنان وزارت امور اقتصاد و دارایی. ماهنامه پژوهش ملل، دوره دوم، شماره 21، شهریور 96.
حلاجیان ابراهیم, ثریایی سیدعلی, حسین زاده احمدی فرشته، 1384 بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران با روش AHP  ، فصلنامه تدبیر،  دوره  16،  شماره  162.
خدارحمی موسوی، سیدمحمدرضا (1395) توسعه مدل توانمندسازی اسپیتزر در تعیین ارتباط توانمندسازی کارکنان با نشاط سازمانی تحت تاثیر اعتماد ادراک شده (مورد مطالعه شرکت صنایع هواپیماسازی ایران) کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی نقش جهان، اصفهان، دانشکده صنایع.
رضوی، سید محمدجواد؛ جلیلی شیشوان، علی؛ حسینی، حیدر و کشاورز، محمدمهدی (1396). مدل ارتباطی نقش مدیریت دانش بر میزان کارآفرینی سازمانی و توانمندسازی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان یزد. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، دوره چهارم، شماره 4، ص 20-11
رعدی افسوران، نقی (1389) طراحی الگوی توانمندسازی نیروی انسانی سازمان آب و برق استان خوزستان، کارشناسی ارشد  دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. 
عباس نژاد، محمدحسین؛ قاسمی پیربلومی، اکبر و محمد زاده مهنه، حمیدرضا (1396)، نقش مدیریت آموزش در آموزش و توانمندسازی پلیس، فصلنامه مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، شماره 37.
کرکه‌آبادی، عباس (1390) طراحی مدل توانمندسازی منابع انسانی در وزارت کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
مجدالدین، عبدالرضا (1390)، مدل توانمندسازی مدیران مراکز آموزش عالی دانشگاه جامع علمی- کاربردی، دکتری تخصصی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
ملک دوست، رضا (۱۳۹۳). رابطه توانمندسازی و عملکرد انسانی (مطالعه موردی شهرداری رشت)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، پردیس دانشگاهی دانشگاه گیلان.
Abbas Nejad, Mohammad Hussein; Ghasemi Pirbloumi, Akbar; Mohammadzadeh Mahneh, Hamidreza (2017), The Role of Education Management in Police Training and mpowerment, Quarterly Journal of Management on Police Training, Number 37. [In Persian]
Azize Ergeneli, Güler Saglam, Arı Selin Metin, (2007), "Psychological Empowerment and its Relationship to Trust in Immediate Managers". Journal of Business Research, 60, (4), 41–49.
Azwa, Ambad, S N., Bahron, A. (2012). Psychological Empowerment: The Influence on Organizational Commitment among Employees in the Construction Sector. The Journal of Global Business Management, 8, (2). 73 -81.
Carmeli, A., Schaubroeck, J., Tishler, A., )2011(. How ceo empowering leadership shapes top management team processes: implications for firm performance. Leadersh. Q. 22 (2), 399–411
Chiang, C. F., & Jang, S. C. (2008). The antecedents and consequences of psychological empowerment: The case of Taiwan's hotel companies. Journal of Hospitality & Tourism Research, 32(1), 40-61.
Chiang, C., & Hsieh, T. (2012). The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: the mediating effects of organizational citizenship behavior. International Journal of Hospitality Management, 31, 180-190.
Cicolini, G.; Comparcini, D.; Simonetti, V. (2014). “Workplace empowerment and nurses’ job satisfaction: A systematic literature review.” J. Nurs. Manag. 22, 855–871.
Conger, j. A, & kanungo robindra N. (1988)."The empowerment process: integrating theory and practice" Academy of management review. 13, (3). 471-482.
Degago, E. (2014). A study on Impact of Psychological Empowerment on Employee performance in small and Medium scale Enterprise Sectors. European Journal of Business and management. 6 (27):60-73.
Dimitriades. Zoe. S (2005). “Employee empowerment in the Greek context”, International journal of manpower, 26, (1), 80-92.
Giorgi G, Lecca LI, Alessio F, Finstad GL, Bondanini G, Lulli LG, Arcangeli G, Mucci N. (2020). COVID-19-Related Mental Health Effects in the Workplace: A Narrative Review. International Journal of Environmental Research and Public Health. 17(21): 78- 57
Halajian Ebrahim; Sorayaei, Seyed Ali; Hosseinzadeh Ahmadi, Fereshteh (2005), Factors Affecting the Staff’s Empowerment in Islamic Azad University Branches of Mazandaran Province, Tadbir Monthly Journal, Volume 16, Number 162. [In Persian]
Hall, M. (2008). “Effect of comprehensive performance measurement systems on role clarity, psychological empowerment and managerial performance”, Accounting, Organization and Society 33, 141-163.
Hamid Tohidi*, Mohammad Mehdi Jabbari, (2012), the aspects of empowerment of human resources, Social and Behavioral Sciences. 31 829 – 833
Harris, T.B., Li, N., Boswell, W.R., Zhang, X.A., Xie, Z., 2014. Getting what's new from newcomers: empowering leadership, creativity, and adjustment in the social- ization context.Pers. Psychol. 67 (3), 567–604
iao Yu, Anne Live Vaagaasar, Ralf Müller, Linzhuo Wang, Fangwei Zhu, (2018) Empowerment: The key to horizontal leadership in projects , International Journal of Project Management, 36, (7), 992-1006.
Jha, S. (2011). "Influence of psychological empowerment on affective, normative and continuance commitment", Journal of Indian Business Research, 3 (4), 263-282.
Kanter, R. (1977). Men and women of the corporation. New York, NY: Basic Books.
Khodarahmi Mousavi, Seyed Mohammad Reza (2016), Development of Spitzer Empowerment Model in Determining the Relationship between Employee Empowerment and Organizational Vitality Affected by Perceived Trust (Case Study: Iran Aircraft Industries Company), MSc, NaghsheJahan University, Esfahan, Faculty of Industry. [In Persian]
Kirkman, B. L., & Rosen, B. (1999). Beyond self-management: Antecedents and consequences of team empowerment. Academy of Management Journal. 42: 58-74
Korke Abadi, Abbas (2011), Designing a Model for Human Resource Empowerment in the Ministry of Interior, MSc Thesis, Faculty of Economics and Accounting - Islamic Azad University Central Tehran Branch. [In Persian]
 Laschinger, H. K. S., Finegan, J., Shamian, J., & Wilk, P. (2001). Impact of structural and psychological empowerment on job strain in nursing work settings: expanding Kanter's model. Journal of Nursing Administration. 31(5), 260-272.
Lawshe, c.h. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28, 563-575.
Lee LYW, Cazier JB, Starkey T, Briggs SEW, Arnold R, Bisht V, Booth S, Campton NA, Cheng VWT, Collins G, Curley HM, Earwaker P, Fittall MW, Gennatas S, Goel A, Hartley S, Hughes DJ, Kerr D, Lee AJX, Lee RJ, Lee SM, Mckenzie H, Middleton CP, Murugaesu N, Newsom-Davis T, Olsson-Brown AC, Palles C, Powles T, Protheroe EA, Purshouse K, Sharma-Oates A, Sivakumar S, Smith AJ, Topping O, Turnbull CD, Várnai C, Briggs ADM, Middleton G, Kerr R; (2020). UK Coronavirus Cancer Monitoring Project Team. COVID-19 prevalence and mortality in patients with cancer and the effect of primary tumour subtype and patient demographics: a prospective cohort study. Lancet Oncol. 21(10):1309-1316.
Lee, B. O., & Chong, W. H. (2018). Psychology, therapeutic beliefs, and psychiatric diagnosis in Singapore schools. Unpublished Manuscript, Singapore: Nanyang Technological University.
Legido-Quigley, Helena; Mateos-García, José Tomás; Regulez Campos, Vanesa; Gea Sánchez, Montserrat; Muntaner, Carles; McKee, Martin. (2020) . The resilience of the Spanish health system against the COVID-19 pandemic. The Lancet Public Health
Loyns, Rebecca (2016). Strategic Human resource development impact on organizational performance: Does SHRD matter? North Dakota state university ProQuest Dissertations publishing.
Maioranoa Diego Dishil Shriman karb Suruchi Thapar-Björkertc Hans Blomkvistc (2021) Measuring empowerment: Choices, values and norms, World Development, 138 (C).
Majdaldin, Abdolreza (2011), Model of Empowerment of Managers of Higher Education Centers of the University of Applied Sciences, Allameh Tabatabai University, Faculty of Management and Accounting. [In Persian]
Malekdoust, Reza (2014), Relationship between Empowerment and Human Performance (Case Study: Rasht Municipality), MSc Thesis, University Campus of Guilan University. [In Persian]
Mila Sell, Nicholas Minot, (2018). What factors explain women's empowerment? Decision-making among small-scale farmers in Uganda, Women's Studies International Forum, 71, 46-55.
Morrison, E. W., & Milliken, F. J. (2000). Organizational silence: A barrier to change and development in a pluralistic world. Academy of Management Review, 25 (4), 706–725
Moye, M. J. & Henkin, A. B. (2006). Exploring association between employee empowerment and interpersonal trust in manager. Journal of Management Development, 25 (2), 101-117.
Ongori, H. & Shunda, J.P.W. (2008). Managing behind the scenes: Employee empowerment. The International Journal of Applied Economics and Finance, 2(2), 84-94
Oreee Yazdani, Badroddin; Yaghoubi, Noor Mohammad; Ghafouri Jaliseh, Mohammad; Samipour Giri, Ibrahim (2012), The Analysis of Factors Affecting Empowering the Employees and Introducing Their Improvement Guidelines, Towsee-Quarterly Development of the Human Resources and Logistics, Volume 7, Number 24, pp. 53-79. [In Persian]
Pardakhti, Mozhgan; Pardakhti, Maliheh; Givi, Hassan (2017), Evaluation of the Effect of Organizational Culture on the Empowerment of Employees of the Ministry of Economy and Finance, International Journal of Nations Research, Volume 2, Number 21, September 2017. [In Persian]
Parker, S. K., Williams, H. M., & Turner, N. (2006). Modeling the antecedents of proactive behavior at work. Journal of Applied Psychology, 91(3), 636–652.
Raadi Afsouran, Naghi (2010), Designing a Model for Human Resources Empowerment of Khuzestan Province Water and Electricity Organization, MSc, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz. [In Persian]
Razavi, Seyed Mohammad Javad; Jalili Shishwan, Ali; Hosseini, Heydar; Keshavarz, Mohammad Mahdi (2017), Communication Model of the Role of Knowledge Management in the Level of Organizational Entrepreneurship and Empowerment of Employees of the Youth and Sports General Directorate of Yazd province, Scientific Journal of Organizational Behavior Management in Sports Studies, Volume 4, Number 4, pp. 11-20. [In Persian]
Seibert, S.E., Wang, G. and Courtright, S.H. (2011) Antecedents and Consequences of Psychological and Team Empowerment in Organizations: A Meta-Analytic Review. Journal of Applied Psychology, 96, 981-1003.
Seibert, S.E., Wang, G., Courtright, S.H., 2011. Antecedents and consequences of psychological and team empowerment in organizations: a meta-analytic review. J. Appl. Psychol. 96 (5), 981–1003
Shadmi E, Chen Y, Dourado I, Faran-Perach I, Furler J, Hangoma P, Hanvoravongchai P, Obando C, Petrosyan V, Rao KD, Ruano AL, Shi L, de Souza LE, Spitzer-Shohat S, Sturgiss E, Suphanchaimat R, Uribe MV, Willems S. 2020. Health equity and COVID-19: global perspectives. Int J Equity Health. 26;19(1):104. 
Sharma, P. N., & Kirkman, B. L. (2015). Leveraging Leaders a Literature Review and Future Lines of Inquiry for Empowering Leadership Research. Group & Organization Management, 40, 193-237.
Shigemura J, Ursano RJ, Morganstein JC, Kurosawa M, Benedek DM. (2020) Public responses to the novel 2019 coronavirus (2019-nCoV) in Japan: Mental health consequences and target populations. Psychiatry Clin Neurosci. 74 (4): 281-282.
Siegall, M., Gardner, S., (2000). Contextual factors of psychological empowerment. Pers. Rev. 29 (6), 703–722.
Spreitzer, G.M. (2008). Taking Stock: A review of more than twenty years of research on empowerment at work. In C. Cooper and J. Barling (Eds.), Handbook of organizational behavior.
Stewart, G.L., Courtright, S.H., Barrick, M.R., (2012). Peer-based control in selfmanaging teams: linking rational and normative influence with individual and group performance. J. Appl. Psychol. 97 (2), 435–447
Taejun Cho & Sue R. Faerman, (2010). "An Integrative Approach to Empowerment," Public Management Review, Taylor & Francis Journals, 12(1), 33-51.
Teng YM, Wu KS, Lin KL, Xu D. (2020). Mental Health Impact of COVID-19 on Quarantine Hotel Employees in China. Risk Manag Healthc Policy.;13: 2743-2751
Thomas. K & Velthouse. B, (1990). “Cognitive elements of empowerment: an interpretive model of intrinsic task motivation”, Academy of management review, 15, 666-681.
Van Corvenab, Charlotte T.M. Annemiek Bieldermanab MandyWijnena Ruslan Leontjevasabd Peter L.B.J. Lucassena Maud J.L. GraffbcDebby L.Gerritsenab. (2021) Defining empowerment for older people living with dementia from multiple perspectives: A qualitative study, International Journal of Nursing Studies, 114 (C).
 [1]
 
 
استناد به این مقاله: نیکنامی، مصطفی، عباس پور، عباس، تقوی فرد، محمدتقی، اصغری، پرستو. (1400). روش‌های ارتقاء ابعاد توانمندسازی روانشناختی کارکنان سازمان‌ صمت در شرایط اپیدمی کووید 9، مطالعات مدیریت (بهبودوتحول)، 30 (102)، 7- 35.
 Management Studies in Development and Evolution is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.