مطالعه کیفی فرآیند استخدام مبتنی بر بازی کاری در کسب و کارهای نوپا

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علوم اجتماعی و رفتاری، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران

2 دانشجو دکتری، گروه علوم اجتماعی و رفتاری، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران

چکیده

کسب­وکارهای نوپا نیازمند کاربرد فنون و مفاهیم مناسب و جدید مدیریتی هستند. بازی­کاری امروزه به عنوان ابزاری کاربردی و مفید برای سازمان­ها شناخته می­شود به همین دلیل این تحقیق کیفی در پاسخ به اینکه چگونه می­توان یک فرآیند مبتنی بر بازی کاری در حوزه منابع انسانی به ویژه در بخش کارمندیابی کسب­وکارهای نوپا ایجاد کرد انجام شده است. در این تحقیق با دوازده نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی و بازی کاری مصاحبه شده است و داده­های جمع آوری شده با رویکرد تحلیل تم، تجزیه و تحلیل شده­اند. در رابطه با تم­های فرعی و اصلی در حوزه طراحی بازی کاری در روند استخدام به منظور بهبود جذب نیروی انسانی مطلوب برای شرکت­های کسب و کاری کوچک و متوسط، 8 تم اصلی و 21 تم فرعی شناسایی شده است. 8 تم اصلی که عوامل موثر بر طراحی فرآیند استخدام مبتنی بر بازی کاری برای کسب­ و کارهای نوپا هستند عبارتند از: طراحی برنامه ریزی شغلی، شناخت مهارت­های شغلی متقاضی، سنجش نوآوری شغلی متقاضی، توسعه زیرساخت های فناوری سازمان، ویژگی های فردی متقاضی، شناخت سرمایه روانشناختی متقاضی، شناخت سرمایه اجتماعی متقاضی و قدرت تطبیق متقاضی با اهداف شغلی. شناخت ظرفیت­های مفهوم و ابزار بازی­کاری در اقدامات مدیریت منابع انسانی از جمله کارمندیابی می­تواند بر جذابیت و اثربخشی کارمندیابی در کسب ­و کارهای نوپا بیفزاید.  

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

a Qualitative study of gamification based recruitment process in start ups

نویسندگان [English]

  • hasan boudlaie 1
  • mohammadhosein kenarroodi 2

1 Department of Social and Behavioral Sciences, The International campus of Kish, university of Tehran, kish, iran

2 Social and Behavioral Sciences, kish International Campus, Tehran University, kish. iran

چکیده [English]

Start ups need the application of new management techniques and concepts. Gamification is considered as a useful tool for organizations and this qualitative research answers the main question of the research wich is that how can build a gamified process in the field of human resources, especially in recruitment section of startups. In this research 12 people are interviewed. These people were experts of human resources and gamification. In relation to primary and secondary themes in the field of gamification design during recruitment process in order to improving the recruitment of proper human force for small and medium startup businesses, 8 primary themes and 21 secondary themes are recognized. 8 primary themes which are effective factors on designing gamified recruitment process for startups are as follows: designing work plan, recognizing the job skills of applicant, examining the job innovation of applicant, developing the technology substructures of organization, characteristics of applicant, recognizing the psychological capital of applicant, recognizing the social capital of applicant, and the applicant`s adjustment ability to job purposes. The final result is a framework for designing a gamified process which is suit for human resources especially in the recruitment section.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Key words: Recruitment
  • Gamification
  • human resources
  • Startups
  • Gamified Recruitment Process
Aaltola, J. & Valli, R. (2010). Ikkunoita tutkimusmetodeihin 1, Metodin valinta ja aineiston keruu: virikkeitä aloittelevalle tutkijalle.
Blank, S. (2009). Why the Lean Start-Up Changes Everything, Harvard Business Review.5(2): 206-211
Brewer, R. S., G. E. Lee, and P. M. Johnson, 2011. The Kukui Cup: a dorm energy competition focused on sustainable behavior change and energy literacy, 44th Hawaii International Conference in System Sciences (HICSS), 1-10. IEEE.
Crumlish, C., and E. Malone, 2009. Designing social interfaces: Principles, patterns, and practices for improving the user experience. O'Reilly Media, Inc.
Dencheva, S., C. R. Prause, and W. Prinz, 2011. Dynamic self-moderation in a corporate wiki to improve participation and contribution quality. 12th European Conference on Computer Supported Cooperative Work (ECSCW 2011), 24-28 September 2011, Aarhus Denmark, 1-20. Springer London
Deterding, S. 2011. Situated motivational affordances of game elements: A conceptual model. Gamification: Using Game Design Elements in Non-Gaming Contexts, a workshop at CHI2011.
Hamari, J. 2013. Transforming homo economicus into homo ludens: A field experiment on gamification in a utilitarian peer-to-peer trading service. Electronic commerce research and applications, 12(4): 236-245.
Hamari, J. and J. Koivisto, 2013. Social motivations to use gamification: an empirical study of gamifying exercise. ECIS 2013.
Herger M., Gamification in human resources. Engaging people by letting them having fun, Enterprise Gamification, 2011.
Huotari, K. and J. Hamari, 2012. Defining gamification: a service marketing perspective. the 16th International Academic MindTrek Conference: ACM.
Kuutti J., Designing gamification, MA, 2013.
Marczewski, A. 2013. Gamification: a simple introduction, Andrzej
Marin I. & Hierro E., Gamification: The power of the game in business management and connection with customers. Barcelona: Active Company, 2013.
 McGonigal, J. (2011). Reality is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World. Penguin Books.
Muntean, C. I. 2011. Raising engagement in e-learning through gamification. The 6th International Conference on Virtual Learning ICVL.
Rauch, M. 2013. Best Practices for Using Enterprise Gamification to Engage Employees and Customers. Human-Computer Interaction. Applications and Services, Springer, 276-283.
Ries, E. (2013). Lean start-up Practices aren’t Just for Young Tech Ventures. A Version of this Article Appeared in the May 2013 issue of Harvard Business Review.
Rojas M., Gamification in HR processes- Medium or end? Recovered from: https://lanuevarutadelempleoargentina.wordpress.com/2016/02/22/la-gamificacion-en- los-procesos-de-rrhh- medio-o-fin / February 22, 2016.
Salamzadeh, A. and Kawamorita, H. (2017). The Enterprising Communities and Startup Ecosystem in Iran, Journal of Enterprising Communities, 11(4): Forthcoming.
Visch Valentijn, N. V., Hester Anderiesen, Katinka van der Kooij, 2013. Persuasive Game Design: A model and its definitions. CHI academy.
Werbach, K. 2014. (Re)Defining Gamification: A Process Approach. Persuasive Technology, 266-272, Springer.
Werbach K., Hunter D., For the win. How game thinking can revolutionize your business, Wharton Digital Press, Philadelphia, 2012.
Zicherman, G. & Cunningham, C. (2011) Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. O’Reilly Media.
Zichermann, G. and J. Linder, 2010. Game-based marketing: inspire customer loyalty through rewards, challenges, and contests, John Wiley and Sons.

دوره 29، شماره 96
تابستان 1399
صفحه 121-148
  • تاریخ دریافت: 13 آبان 1398
  • تاریخ بازنگری: 09 آذر 1398
  • تاریخ پذیرش: 22 دی 1389