سید محمد میرمحمدی؛ هادی رجایی
دوره 23، شماره 74 ، تیر 1393، ، صفحه 1-19
چکیده
امروزه تمام سازمانها بویژه سازمانهای عمومی برای حفظ تصویر مثبت از خود نیازمند رعایت مسئولیتاجتماعی خود هستند.بنابراین آشنایی با مفهوم مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن دارای اهمیت زیادی است.از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و مسئولیت اجتماعی سازمان در شهرداریتهران با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است؛ ...
بیشتر
امروزه تمام سازمانها بویژه سازمانهای عمومی برای حفظ تصویر مثبت از خود نیازمند رعایت مسئولیتاجتماعی خود هستند.بنابراین آشنایی با مفهوم مسئولیت اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن دارای اهمیت زیادی است.از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری تحول آفرین و مسئولیت اجتماعی سازمان در شهرداریتهران با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است؛ جامعه آماری این تحقیق را کارکنان و ارباب رجوعشهرداری تهران تشکیل می دهد و جمع آوری اطلاعات با استفاده از ابزار پرسشنامه و بهره گیری از نمونهگیریخوشه ای انجام شده است . روشهای آماری مورد استفاده در این تحقیق آزمون کولموگرو ف-اسمیرنوف،یک نمونه ای و رگرسیون خطی می باشد. t ضریب همبستگی، آزمونبا توجه به نتایج تجزیه و تحلیل داده ها،بین رهبری تحول آفرین(نفوذ آرمانی،ترغیب فرهیختگی، انگیزشالهام بخش و ملاحظات فردی) و مسئولیت اجتماعی سازمان رابطه مثبت و معنی داری مشاهده شد که م یتواندراهنمای سیاستگذاری در سازمان باشد
اصغر مشبکی اصفهانی؛ زینب رضایی
دوره 23، شماره 73 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-23
چکیده
درگذشته، تنها به تئوری سازی، تحقیق و کاربرد مثبت گرایی در حوزه روانشناسی توجه می شد ولیامروزه تحقیقات مثبت گرایی به حوزه مطالعات سازمانی راه پیداکرده است. کاربرد روانشناسیمثبت گرا در حوزه سازمانی، تحت عنوان "روانشناسی سازمانی مثبت" خوانده می شود. در زمینهکاربرد روانشناسی مثبت گرا در حوزه سازمان و مدیریت دو رویکرد عمده "رفتار سازمانی ...
بیشتر
درگذشته، تنها به تئوری سازی، تحقیق و کاربرد مثبت گرایی در حوزه روانشناسی توجه می شد ولیامروزه تحقیقات مثبت گرایی به حوزه مطالعات سازمانی راه پیداکرده است. کاربرد روانشناسیمثبت گرا در حوزه سازمانی، تحت عنوان "روانشناسی سازمانی مثبت" خوانده می شود. در زمینهکاربرد روانشناسی مثبت گرا در حوزه سازمان و مدیریت دو رویکرد عمده "رفتار سازمانی مثبت گرا"و "پژوهش های سازمانی مثبت گرا" مطرح است. در سال های اخیر، عمده تحقیقات در این حوزهعمدتاً بر روی رفتارهای سازمانی مثبت گرا متمرکز بوده است. در این پژوهش، به بررسی تأثیر فضیلتسازمانی که یکی از حوزه های کاربردی پژوهش های سازمانی مثبت گرا است، بر روی تعلق خاطرکاری و تعهد سازمانی پرداخته شده است. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث روش،پیمایشی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش، شامل کارکنان سازمان های متولی امر ساخت وسازدر شهر رشت و ابزار مورداستفاده در این پژوهش، پرسش نامه های استاندارد فضیلت سازمانی،تعلق خاطر کاری و تعهد سازمانی می باشد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک تحلیل عاملیتأییدی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج تحلیل داده ها مدل مفهومی ارائه شده راتأیید می نماید. هم چنین نتایج پژوهش نشان دهنده تأثیر مثبت و معنادار فضیلت سازمانی بر تعهدسازمانی و تعلق خاطر کاری و تأثیر مثبت و معنادار تعلق خاطر کاری بر تعهد سازمانی در سطحاطمینان 59 درصد می باشد.
حمیدرضا عریضی؛ هاجر براتی
دوره 22، شماره 72 ، اسفند 1392، ، صفحه 1-22
چکیده
افت بٕز ثٝ فٙٛا تٔغیطی اؾبؾی زض تبحیط ثط احطثرکی ؾبظ بٔی٘ قٙبذتٝ قسٜ اؾت وٝ ثٝ فٙٛا ؾغحافت بٕزی اؾت وٝ وبضوٙب ؿ٘جت ثٝ سٔیطا زاضس٘ . ثطای ؾبذت یه اثعاض ٛٔحط ثی تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚتقٟس ثٝ تغییط ؾبظ بٔی٘ ثٝ ؾ٘ط یٔ ضؾس افت بٕز ثٝ ؾطپطؾت م٘ف اؾبؾی زاضز. زض پػٚٞف حبضط وٝ ثی 225 ف٘ط اظ وبضوٙب قطوت تٛظی ثطق ق بٕ انفٟب از٘ب قسٜ اؾت؛ اظ پطؾکٙب ٝٔ تقٟس ؾبظ ...
بیشتر
افت بٕز ثٝ فٙٛا تٔغیطی اؾبؾی زض تبحیط ثط احطثرکی ؾبظ بٔی٘ قٙبذتٝ قسٜ اؾت وٝ ثٝ فٙٛا ؾغحافت بٕزی اؾت وٝ وبضوٙب ؿ٘جت ثٝ سٔیطا زاضس٘ . ثطای ؾبذت یه اثعاض ٛٔحط ثی تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚتقٟس ثٝ تغییط ؾبظ بٔی٘ ثٝ ؾ٘ط یٔ ضؾس افت بٕز ثٝ ؾطپطؾت م٘ف اؾبؾی زاضز. زض پػٚٞف حبضط وٝ ثی 225 ف٘ط اظ وبضوٙب قطوت تٛظی ثطق ق بٕ انفٟب از٘ب قسٜ اؾت؛ اظ پطؾکٙب ٝٔ تقٟس ؾبظ بٔی٘ثب فِٛض ٚ ٚوؿ طّ ) 1996 ( ، تقٟس ثٝ تغییط ؾبظ بٔی٘ )ثطاتی ٚ فطیضی، 1391 ( ٚ افت بٕز ثٝ ؾطپطؾت هٔآ ؿِتط ) 1995 ( اؾتفبزٜ قسٜ اؾت. یبفتٝ ٞبی پػٚٞف ک٘ب زاز وٝ ثی تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚ تقٟس ثٝ تغییطضاثغٝ غیط ؿٔتمی ٚ ؿٔتمی ٚرٛز زاضز ٚ تح یّ ثٛت اؾتطاة ک٘ب زاز وٝ ای ضاثغٝ اظ عطیک یٔبز٘یافت بٕز ثٝ ؾطپطؾت ایزبز یٔ قٛز. ثقس جٔبز ِٝ ای زٚ مٔیبؼ تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚ تقٟس ثٝ تغییط ثٝ یٔبز٘یٛٔ فِٝ قٙبذتی افت بٕز ، ثقس ٞ بٕٙ٘س ؾبظی ثب یٔبز٘ی ٛٔ فِٝ فبعفی افت بٕز ٚ ثقس پیٛؾت یٍ ثب یٔبز٘یٛٔ فِٝ ٞبی قٙبذتی ٚ فبعفی یٔ ثبقس. ت٘یزٝ یٌطی: ثٝ سٔیطا ٚ ؾبظ بٔ ٞب تٛنیٝ یٔ قٛز چٙبچ٘ٝ ثٝزج٘ب ایزبز تقٟس ؾبظ بٔی٘ ٚ ثٝ زج٘ب آ تقٟس ثٝ تغییط یٔ ثبقٙس ثبیس زض ؾقی ایزبز افت بٕز زض ظیطزؾتب بٕ٘یٙس.
ابوالفضل کزازی؛ عباس شول
دوره 22، شماره 71 ، آذر 1392، ، صفحه 1-17
چکیده
هدف اصلی این مقاله، مطالعه تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوریدر شرکت مس سرچشمه است. نمونه آماری شامل 39 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت مسمی باشد که دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید.مدیریت کیفیت فراگیر، شامل حمایت مدیریت ارشد، مشارکت کارکنان، بهبود مستمر و تمرکز برمشتریان است که بیشترین ...
بیشتر
هدف اصلی این مقاله، مطالعه تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر و یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوریدر شرکت مس سرچشمه است. نمونه آماری شامل 39 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت مسمی باشد که دادههای مورد نیاز پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید.مدیریت کیفیت فراگیر، شامل حمایت مدیریت ارشد، مشارکت کارکنان، بهبود مستمر و تمرکز برمشتریان است که بیشترین بار عاملی را تمرکز بر مشتری و کمترین بار عاملی را مشارکت کارکناندارد. همچنین شاخصهای عملکرد نوآوری به سه گروه نوآوری در محصول، نوآوری در فرآیند ونوآوری سازمانی تقسیم میشوند که نوآوری در فرآیند دارای بیشترین بار عاملی و نوآوری سازمانیدارای کمترین بار عاملی است. یادگیری سازمانی به عنوان یک متغیر میانجی در نظر گرفته شده استکه شامل استراتژی یادگیری و فرهنگ یادگیری است که استراتژی یادگیری دارای بار عاملی بیشتریاست. بطور کلی نتایج معادلات ساختاری نشان میدهد که عملکرد نوآوری به میزان 93 درصد تحتتأثیر مستقیم مدیریت کیفیت فراگیر است و این تأثیر به وسیله یادگیری سازمانی تعدیل میشود.
سید مهدی الوانی؛ رضا کهن هوش نژاد؛ سعید صفری؛ سعید خدامرادی
دوره 22، شماره 70 ، تیر 1392، ، صفحه 1-24
چکیده
یکی از ساز و کارهای مطلوب سازمان ها برای پاسخی سریع و مناسب به تغییر و تحولات روز افزونمحیطی در فضای کسب و کار، ایجاد سازمان های کارآفرین است. سازمان های کارآفرین از طریقنهادینه سازی کارآفرینی در درون خود، موجبات اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی را فراهممی آورند. با توجه به اینکه فراهم سازی شرایط برای اجرای ابعاد کارآفرینی سازمانی ...
بیشتر
یکی از ساز و کارهای مطلوب سازمان ها برای پاسخی سریع و مناسب به تغییر و تحولات روز افزونمحیطی در فضای کسب و کار، ایجاد سازمان های کارآفرین است. سازمان های کارآفرین از طریقنهادینه سازی کارآفرینی در درون خود، موجبات اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی را فراهممی آورند. با توجه به اینکه فراهم سازی شرایط برای اجرای ابعاد کارآفرینی سازمانی توجه بسیاری ازمحققان را به خود جلب کرده و با عنایت به نقش قابل توجه عوامل سازمانی در این زمینه هدف اینتحقیق شناسایی و اولویت بندی عوامل سازمانی موثر بر اجرایی کردن ابعاد کارآفرینی سازمانی درشرکت های کارآفرین در صنایع غذایی است . جامعه آماری اول این پژوهش شامل 417 نفر ازمدیران، متخصصان و کارشناسان شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی بهروز، زمزم، پاک، گلستانو محسن می باشد که با فرمول کوکران 052 نفر به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه تحقیق انتخابشدند. جامعه آماری دوم نیز برای اولویت بندی عوامل، تعداد 11 نفر از صاحب نظران و اساتیدمدیریت کارآفرینی دانشگاه ها بوده که نمونه آماری دوم نیز از طریق سرشماری مشخص شده و برابربا تعداد جامعه آماری دوم می باشد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق برای گردآوری داده هاپرسشنامه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی همبستگی است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از فنون مدل یابی معادلات ساختاری و فرآیند تحلیل سلسله مراتبیفازی استفاده شده است. نتایج بررسی نشان می دهد که مولفه های عوامل سازمانی بر نهادینه سازیکارآفرینی در شرکت های کارآفرین در صنایع غذایی تاثیر مثبت دارند، و نهادینه سازی کارآفرینیدر این شرکت ها نیز بر اجرایی شدن ابعاد کارآفرینی سازمانی تاثیر مثبت دارد.
سید مهدی الوانی؛ حمیدرضا عسگری ده ابادی؛ اسماعیل رجبی
دوره 23، شماره 75 ، مهر 1393، ، صفحه 1-18
چکیده
در طول سه دهه گذشته، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. دولتها نیز اخیراً در راستای الکترونیکی ساختن خود گام های مثبتی را برداشته اند که یکی از مهمترین جلوههای آن، استفاده از دورکاری در سازمان ها می باشد. این پژوهش بدنبال بررسی عواملی است که بر اتخاذ تصمیم در مورد بکارگیری دورکاری در سازمان ...
بیشتر
در طول سه دهه گذشته، فناوریهای اطلاعات و ارتباطات پیشرفت چشمگیری را تجربه کرده است. دولتها نیز اخیراً در راستای الکترونیکی ساختن خود گام های مثبتی را برداشته اند که یکی از مهمترین جلوههای آن، استفاده از دورکاری در سازمان ها می باشد. این پژوهش بدنبال بررسی عواملی است که بر اتخاذ تصمیم در مورد بکارگیری دورکاری در سازمان های ایران اثر دارند. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است. مدل مفهومی تحقیق، با تلفیق تعدادی از مدلهای موجود در این زمینه توسط محققان، ایجاد گردید. جامعه مورد بررسی در این پژوهش ، کارکنان شاغل در وزارتهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی ؛ همچنین صنعت، معدن و تجارت میباشند . روش نمونهگیری در این پژوهش ، نمونهگیری تصادفی بوده و داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامهای که بر اساس مدل مفهومی پژوهش طراحی گردید، جمع آوری شد. سپس در ادامه، با استفاده از روشهای تحلیل عاملی تأییدی و معادلات ساختاری به بررسی اعتبار مدل و آزمون فرضیات پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که ویژگیهای شغل، ویژگیهای شخصی و ویژگیهای محیط تکنولوژیک بر تصمیم در مورد بکارگیری دورکاری تأثیر دارند.
میرعلی سیدنقوی؛ مریم کاهه
دوره 23، شماره 76 ، دی 1393، ، صفحه 1-28
چکیده
تقلیدپذیری و به کارگیری فناوری و ایدههای جوامع دیگر بدون ایجاد و خلق اندیشههای نوین و ارائه مدلهایی متناسب با شرایط بومی کشور تنها وابستگی علمی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. در حقیقت خلاقیت تابعی از عوامل فردی و اجتماعی می باشد. این مقاله به طور تجربی رهبری اصیل را با چهار بعد خودآگاهی، پردازش متعادل، شفافیت ...
بیشتر
تقلیدپذیری و به کارگیری فناوری و ایدههای جوامع دیگر بدون ایجاد و خلق اندیشههای نوین و ارائه مدلهایی متناسب با شرایط بومی کشور تنها وابستگی علمی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. در حقیقت خلاقیت تابعی از عوامل فردی و اجتماعی می باشد. این مقاله به طور تجربی رهبری اصیل را با چهار بعد خودآگاهی، پردازش متعادل، شفافیت روابط و جنبههای اخلاقی به عنوان یک الگوی رفتاری مناسب جهت بهبود اشتیاق به کار کارکنان و شکوفایی خلاقیت در سازمان معرفی میکند. روش به کار رفته در تحقیق این مقاله، توصیفی – همبستگی است و داده های آن به کمک نمونه گیری خوشه ای تصادفی از نمونه ای متشکل از 176 نفر (مدیران، کارشناسان و کارگران) جمعآوری شده است. در این تحقیق ازروش های ضریب همبستگی پیرسون و مدل ساختاری و همچنین تحلیل عاملی اکتشافی برای متغیر خلاقیت و اشتیاق به کار و تحلیل عاملی تائیدی برای متغیر رهبری اصیل استفاده شده است که توسط نرم افزارهای SPSS18 وLissrel8.5 مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج حاکی از آن است متغیر میانجی اشتیاق به کار، اثر نسبتا کاملی در رابطه بین رهبری اصیل و خلاقیت دارد و رهبری اصیل با تاثیر گذاری بر روی اشتیاق به کار کارکنان، می تواند نقش بسزایی در بهبود خلاقیت داشته باشد.
وحید ناصحی فر؛ یاسمن گیاهی
دوره 24، شماره 77 ، تیر 1394، ، صفحه 1-27
چکیده
در پیشروی سازمانها به سوی تغییر و بهبود، آسیبشناسی سازمانی مسئلهای بسیار مهم است. این تحقیق با هدف آسیبشناسی سیستم مدیریت و مدیران در معاونت مالی و اداری وزارت بازرگانی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن در این دو حوزه شکل گرفت. بر اساس ادبیات موجود 20 عامل در حوزه مدیران و 9 عامل در حوزه سیستم مدیریت شناسایی شد. تعداد 32 پرسشنامه از ...
بیشتر
در پیشروی سازمانها به سوی تغییر و بهبود، آسیبشناسی سازمانی مسئلهای بسیار مهم است. این تحقیق با هدف آسیبشناسی سیستم مدیریت و مدیران در معاونت مالی و اداری وزارت بازرگانی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن در این دو حوزه شکل گرفت. بر اساس ادبیات موجود 20 عامل در حوزه مدیران و 9 عامل در حوزه سیستم مدیریت شناسایی شد. تعداد 32 پرسشنامه از نمونه ای آماری برگرفته از جامعه کارشناسان و خبرگان معاونت جمع آوری شد. در تحلیل داده های گردآوری شده به کمک ابزار پرسشنامه در نرم افزار SPSS، نرمالیتی شاخصها در هر حوزه با آزمون کولموگروف- اسمیرنوف و میزان اهمیت شاخصهای نرمال با آزمون t استیودنت مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از آزمون فریدمن به منظور رتبهبندی عوامل بهره گرفته شد. نتایج نشان داد در حوزه مدیران، «اشتیاق به کار، انگیزه و تمایل به انجام کار» و در حوزه سیستم مدیریت، «اطلاع مدیران از سیاستها» بالاترین رتبه را در میان شاخصهای هر گروه کسب نمود. لازم به ذکر است که مقاله حاضر براساس پژوهشی مستقل در مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی انجام شده است.
میر احمد امیرشاهی؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ محبوبه ربیعی؛ سمانه پارسا
دوره 21، شماره 69 ، دی 1391، ، صفحه 1-23
چکیده
امروزه شرکت ها در جهت به کارگیری منابع به منظور توسعه نام و نشان تجاری سرمایه گذاری هایزیادی انجام می دهند. در این راستا، شرکت های بسیاری از راهبرد تعمیم نام و نشان تجاری استفادهمی کنند. هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به محصولات جدیدیکه از راهبرد تعمیم نام و نشان تجاری استفاده می کنند، و در آن عکس العمل مصرف ...
بیشتر
امروزه شرکت ها در جهت به کارگیری منابع به منظور توسعه نام و نشان تجاری سرمایه گذاری هایزیادی انجام می دهند. در این راستا، شرکت های بسیاری از راهبرد تعمیم نام و نشان تجاری استفادهمی کنند. هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر بر نگرش مصرف کنندگان نسبت به محصولات جدیدیکه از راهبرد تعمیم نام و نشان تجاری استفاده می کنند، و در آن عکس العمل مصرف کنندگان نسبتبه 21 محصول جدید فرضی که از چهار نام و نشان تجاری واقعی استفاده کرده اند مورد ارزیابی قرارمی گیرند. نتایج این مقاله که تحقیقی توصیفی و از نوع پیمایشی است و برای جمع آوری اطلاعاتمورد نیاز آن از پرسشنامه استفاده شده است، نشان می دهند نگرش نسبت به محصولات جدید فرضی) زمانی مثبت تر است که: 2( کیفیت ادراک شده از محصول اصلی نام و نشان تجاری بالا باشد و 1بین محصول اصلی و محصول جدید تناسب وجود داشته باشد. یافته های این تحقیق همچنین نشانمی دهند که بعضی از تداعی های ذهنی در مورد نام و نشان های تجاری اصلی به محصولات جدیدفرضی آنها منتقل می شوند.
حمید رضا بهرامی؛ رسول صریحی اسفستانی
چکیده
چکیده موفقیت در دنیای رقابتی به توانائی توسعه روابط مبتنی بر اعتماد نیاز دارد و کلید اصلی آن به شمار میرود. بر این اساس سازمانها و کارکنان نیاز دارند که هم خودشان قابل اعتماد باشند و هم به یکدیگر اعتماد کنند. تعهد سازمانی نیز یک نوع نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول چند دهه اخیر مورد علاقه بسیاری از محققان رشتههای رفتار سازمانی ...
بیشتر
چکیده موفقیت در دنیای رقابتی به توانائی توسعه روابط مبتنی بر اعتماد نیاز دارد و کلید اصلی آن به شمار میرود. بر این اساس سازمانها و کارکنان نیاز دارند که هم خودشان قابل اعتماد باشند و هم به یکدیگر اعتماد کنند. تعهد سازمانی نیز یک نوع نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول چند دهه اخیر مورد علاقه بسیاری از محققان رشتههای رفتار سازمانی بوده و همچنان وجود دارد. از طرف دیگر حمایت سازمانی ادراک شده به برداشت کارکنان از میزان توجه سازمان به تلاش، سلامتی و آسایش آنها اشاره دارد. از این رو با توجه به اهمیت این عوامل در سازمانها، پژوهش حاضر به بررسی رابطه اعتماد سازمانی، تعهد چند بعدی سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده میپردازد. جامعه آماری این تحقیق، کارکنان ستادی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی است که مجموعاً 175 نفر میباشند؛ که از روش تصادفی طبقهای استفاده شده و از این جامعه، نمونه مورد نظر از طریق فرمول کوکران، 120 نفر بهدست آمد. به منظور گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامه استاندارد کلیپ سیوات و همکاران (2012) استفاده شد. همچنین جهت افزایش روایی پرسشنامه از نظرات اساتید متخصص این رشته و کارشناسان وزارت امور اقتصادی و دارایی استفاده شد.. از روش آلفای کرونباخ (0.84) جهت تعیین پایایی پرسشنامه استفاده شد. در این پژوهش تجزیه و تحلیل دادهها، از طریق ماتریس همبستگی، معادلات رگرسیون چندگانه و ... با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شده است. یافتهها حاکی از آن است که اعتماد سازمانی( 0.83) و حمایت ادراک شده (0.653) با تعهد سازمانی ارتباط دارد. همچنین اعتماد سازمانی با حمایت سازمانی ادراک شده(0.75) نیز ارتباط معناداری دارد. سازمانها با بهرهگیری از نتایج حاصله، در دنیای نوینی که پیوسته در حال تغییر و تحول است قادر به پیشی گرفتن از رقبا خواهند شد.
محمدرحیم رمضانیان؛ کیخسرو یاکیده؛ اکرم اویسی عمران
دوره 21، شماره 68 ، آذر 1391، ، صفحه 1-16
چکیده
در این مقاله با هدف بررسی تغییرات بهرهوری، دو فن شناخته شده ارزیابی طی زمان یعنی تحلیل پنجره و شاخص مالمکوئیست مورد بررسی قرار گرفته و با انتخاب طول مناسب برای پنجره، تحلیل پنجره و ویرایش جدیدتری از مالمکوئیست در چارچوبی تلفیقی به کار گرفته شده، به طوری که عملکرد واحد در دورههای زمانی متوالی نسبت به هم مقایسه شده و اضافه ...
بیشتر
در این مقاله با هدف بررسی تغییرات بهرهوری، دو فن شناخته شده ارزیابی طی زمان یعنی تحلیل پنجره و شاخص مالمکوئیست مورد بررسی قرار گرفته و با انتخاب طول مناسب برای پنجره، تحلیل پنجره و ویرایش جدیدتری از مالمکوئیست در چارچوبی تلفیقی به کار گرفته شده، به طوری که عملکرد واحد در دورههای زمانی متوالی نسبت به هم مقایسه شده و اضافه شدن اطلاعات دوره جدید به لزوم تکرار محاسبات دورههای قبلی منجر نمیشود. در این چارچوب ضمن این که تلاش شده است تلفیق دو تکنیک به جبران نقاط ضعف هر یک کمک کند. با بهکارگیری آزمون ویلکاکسون، در مورد وضعیت کلی مرزهای کارا نیز اطلاعات فراهم میشود. تقدم و تأخر استفاده از فنون موردنظر به نحوی سازماندهی شده است که به طور پیوسته در هر مرحله، از اطلاعات مرحله قبل استفاده شده با حداقل محاسبات اطلاعات نسبتاً جامعی فراهم میگردد. چارچوب پیشنهادی پژوهش در اداره سرپرستی بانک سپه جنوب شهر تهران در 9 دوره زمانی به کار گرفته شده و با توجه به تشخیص 4 مورد انتقال مرز، کارایی چارچوب پیشنهادی به طور موردی نشان داده شده است.
رضا واعظی؛ فرزانه صداقت پور
دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 1-17
چکیده
چابکی یکی از مفاهیم نسبتا جدید سازمانی در عرصه مدیریت سازمانها است که برای بهرهمندی از تغییرات محیطی و بر آورده کرده نیازهای مشتریان ارائه شده است و نمیتوان فقط برای بخش خصوصی در نظر گرفت و سازمانهای دولتی به دلیل کثرت ارباب رجوع و نیاز بیشتر به رفع نیازها و خواستهای آنها و در راستای بالندگی و تعالی در زمینههای سرعت ...
بیشتر
چابکی یکی از مفاهیم نسبتا جدید سازمانی در عرصه مدیریت سازمانها است که برای بهرهمندی از تغییرات محیطی و بر آورده کرده نیازهای مشتریان ارائه شده است و نمیتوان فقط برای بخش خصوصی در نظر گرفت و سازمانهای دولتی به دلیل کثرت ارباب رجوع و نیاز بیشتر به رفع نیازها و خواستهای آنها و در راستای بالندگی و تعالی در زمینههای سرعت و کیفیت و مهمتر از همه هزینه به چابکی نیاز دارند و هدف از انجام پژوهش بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (دولت الکترونیک) به عنوان بهترین ابزار افزایش سرعت و کیفیت خدمت رسانی و نقش محوری فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان است. جامعه آماری مورد مطالعه سازمان ثبت احوال استان تهران و مناطق استان است و ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه است. پرسشنامه در بین نمونه آماری که بالغ بر 196 نفر بودند توزیع شد. در نهایت 132 پرسشنامه جمع آوری و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده نتایج تحقیق حاکی از این است که بین چابکی سازمان و ابعاد آن با دولت الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد.
عادل آذر؛ رامین سپهری راد
دوره 21، شماره 66 ، دی 1390، ، صفحه 1-23
چکیده
در گذشته فرایند ارزیابی عملکرد تنها توسط مدیران اجرایی (سرپرستان) صورت میگرفت، اما امروزه، این فرایند بر نظرات منابع مختلف ارزیابی مبتنی است: سرپرستان، همکاران، مشتریان (زیردستان) و خود فرد مورد ارزیابی (روش 360 درجه). بنابراین به نظر میرسد که توسعه یک مدل جامع که قضاوتهای ذهنی منابع مختلف ارزیابی را وزندهی و تجمیع کند، ضروری ...
بیشتر
در گذشته فرایند ارزیابی عملکرد تنها توسط مدیران اجرایی (سرپرستان) صورت میگرفت، اما امروزه، این فرایند بر نظرات منابع مختلف ارزیابی مبتنی است: سرپرستان، همکاران، مشتریان (زیردستان) و خود فرد مورد ارزیابی (روش 360 درجه). بنابراین به نظر میرسد که توسعه یک مدل جامع که قضاوتهای ذهنی منابع مختلف ارزیابی را وزندهی و تجمیع کند، ضروری به نظر میرسد. بر این اساس، هدف اصلی این مقاله تعیین معیارها و ارائه مدل ریاضی ارزیابی عملکرد 360 درجه در سازمان ملی بهرهوری ایران است. همچنین تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به دو سؤال است: اول، مدل راضی ارزیابی عملکرد 360 درجه چگونه مدلیست؟ و دوم، آیا تفاوت معناداری بین معیارهای ارزیابی عملکرد سطوح مختلف سازمان ملی بهرهوری وجود دارد؟ برای پاسخگویی به سؤالات، در ابتدا شاخصهای سنجش عملکرد از ادبیات استخراج شده و در چهار دسته ویژگیهای فردی، مهارتهای فنی، مهارتهای انسانی و مهارتهای ادراکی گروهبندی شدند. سپس با استفاده از تکنیک AHPفازی میزان اهمیت هر معیار و نیز هر یک از منابع چهارگانه ارزیابی عملکرد 360 درجه، بدست آمده و در انتها، نمرات نهایی عملکرد کارکنان از طریق بکارگیری مدل ریاضیِ تجمیع نظرات ارزیابی در سه سناریو محاسبه شد (پس از اجرای 816 مدل ریاضی). نتایج حاکی از آن است که مدل ریاضی ارزیابی عملکرد 360 درجه از نوع برنامهریزی خطی بوده و معیارهای سنجش عملکرد به دلیل داشتن اوزان مختلف، برای هر یک از سطوح سلسلهمراتب سازمان متفاوت هستند.
دوره 21، شماره 64 ، شهریور 1390، ، صفحه 1-17
چکیده
هر سازمانی خواهان جذب، حفظ و انگیزش کارکنان خود است. بسیاری بر این باورند که چنین خواسته ای هدف اولیه هر برنامه پاداش و جبران خدماتی است. در این راستا، رویکرد پاداش کل راه حلی جامع ارائه می کند. با اتخاذ این رویکرد، سازمان ها قادر خواهند بود به بهترین ترکیب از پاداش های پولی و غیر پولی دست یابند. در این مقاله تلاش می شود با ...
بیشتر
هر سازمانی خواهان جذب، حفظ و انگیزش کارکنان خود است. بسیاری بر این باورند که چنین خواسته ای هدف اولیه هر برنامه پاداش و جبران خدماتی است. در این راستا، رویکرد پاداش کل راه حلی جامع ارائه می کند. با اتخاذ این رویکرد، سازمان ها قادر خواهند بود به بهترین ترکیب از پاداش های پولی و غیر پولی دست یابند. در این مقاله تلاش می شود با توجه به رویکرد پاداش کل آرمسترانگ الگوی تشویقی مؤثری برای کارکنان بخش عمومی ارائه شود. بدین منظور، داده ها بر اساس نمونه گیری تصادفی ساده از میان کارکنان بانک توسعه صادرات جمع آوری و تجزیه و تحلیل شده اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که میان عناصر پاداش کل، انگیزش و عملکرد همبستگی معنی داری وجود دارد. هم چنین، میان عناصر پاداش کل و انگیزش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. چنین رابطه مثبت و معنی داری میان عناصر پاداش کل و عملکرد نیز یافت شد. میان انگیزش کاری و عملکرد کارکنان رابطه معنی داری به دست نیامد. ضمن اینکه از میان عناصر پاداش کل، پاداش های گروهی رابطه ای و فردی تبادلی از تأثیر بیشتری بر متغیرهای وابسته برخوردار بودند. لازم به ذکر است که روابط مذکور با کمک مدلسازی معادلات ساختاری در قالب یک الگو ارائه شده است.
سیدمهدی الوانی؛ رضا واعظی؛ روح الله هنرمند
دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-26
چکیده
تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه رفتار سازمانی مثبتگرا با سکوت سازمانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ادارات کل بانک سپه (1905 تن) بوده که با استفاده از فرمول کوکران، 320 تن به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و مقطعی است. پایایی ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه رفتار سازمانی مثبتگرا با سکوت سازمانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان ادارات کل بانک سپه (1905 تن) بوده که با استفاده از فرمول کوکران، 320 تن به روش تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی و مقطعی است. پایایی ابزار جمعآوری دادهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد و روایی آن با استفاده از نظرات اساتید مدیریت و کارشناسان بانک سپه و تکنیک تحلیل عاملی تأییدی، مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه به بررسی شاخصهای برازش مدل بهدستآمده و آزمون معنیداری فرضیههای پژوهش با تکیهبر نتایج تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل پرداخته شد. نتایج آزمون فرضیهها حاکی از آن است که رفتار سازمانی مثبتگرا با سکوت سازمانی رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که تمامی ابعاد رفتار سازمانی مثبتگرا با سکوت مطیع رابطه منفی و معنادار دارند، اما در رابطه با سکوت خاموش، تنها رابطه منفی آن با خودکارآمدی مورد تأیید قرار گرفت و رابطه امیدواری، تابآوری و خوشبینی با سکوت خاموش معنادار نشد.
شمس السادات زاهدی؛ امین اسد پور؛ خاطره حاجی نوری
دوره 20، شماره 63 ، دی 1389، ، صفحه 1-25
چکیده
امروزه سازما نها دریافته اند که هیچ سرمایه ای به اندازه دانش نمی تواند آن ها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد. لذا بیش از هر عامل دیگری کارکنان سازمان بهعنوان صاحبان دانش و مهم ترین سرمایه های سازمان مورد توجه قرار گرفته اند و مدیریت دانش به عنوان ابزاری که م یتواند دانش موجود را گردآوری و نظم وپویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه ...
بیشتر
امروزه سازما نها دریافته اند که هیچ سرمایه ای به اندازه دانش نمی تواند آن ها را در دنیای رقابتی مطلوب قرار دهد. لذا بیش از هر عامل دیگری کارکنان سازمان بهعنوان صاحبان دانش و مهم ترین سرمایه های سازمان مورد توجه قرار گرفته اند و مدیریت دانش به عنوان ابزاری که م یتواند دانش موجود را گردآوری و نظم وپویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد، اهمیت یافته است. اما مهم تأثیرگذاری و تأثیرپذیری ابعاد دیگر با مدیریت دانش می باشد. این مقاله تأثیر و رابطه متقابلسیبرنتیک که شامل شش بعد اصلی تنوع و محدودیت، آنتروپی و اطلاعات، ضرورت تنوع و قاعده تصمیم، هدف گذاری و کنترل، بازخور و تمایزات و روابط است، با مدیریت دانش که شامل چهار فرآیند اصلی ایجاد دانش، تبدیل و انتقال دانش، حفظ و نگهداری دانش و به کارگیری دانش می باشد را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکت تولیدی فراسان بوده و اطلاعات و داده های پژوهش با استفاده از پرس شنامه جمع آوری شده است. براساس تحلیل های انجام شده، بعد تنوع و محدودیت و فرآیند تبدیل و انتقال دانش به دلیل داشتن شاخص های ضعیف حذف شدند. به علاوه یافته های پژوهش حاکی از تأیید مدل مفهومی با داده های جمع آوری شده و رابطه متقابل و معنادار سیبرنتیک و فرآیند
مدیریت دانش می باشد.
مقصود امیری؛ حسین شیخی
دوره 20، شماره 62 ، مهر 1389، ، صفحه 1-35
چکیده
این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی صفر و یک چند هدفه با پارامترهای فازی را جهت انتخاب پرتفولیوی مناسبی از فرآیندها برای مهندسی مجدد در شرکت های تولیدی ارائه می کند. برای اندازه گیری و برآورد اثر مهندسی مجدد هر یک از فرآیندها در بهبود عملکرد شرکت، یک روش ارزیابی بر مبنای مجموع های جدید از شاخص های کمی و کیفی ایجاد شده است. به ...
بیشتر
این مقاله یک مدل برنامه ریزی خطی صفر و یک چند هدفه با پارامترهای فازی را جهت انتخاب پرتفولیوی مناسبی از فرآیندها برای مهندسی مجدد در شرکت های تولیدی ارائه می کند. برای اندازه گیری و برآورد اثر مهندسی مجدد هر یک از فرآیندها در بهبود عملکرد شرکت، یک روش ارزیابی بر مبنای مجموع های جدید از شاخص های کمی و کیفی ایجاد شده است. به دلیل کلامی بودن برخی متغیرها و وجود داده های غیر قطعی از نظریه مجموعه های فازی استفاده شده است. لذا فرآیند تحلیل سلسه مراتبی، تصمیم گیری گروهی چند معیاره، نظریه فازی و نظریه پرتفولیو به منظور توسعه یک مدل انتخاب پرتفولیوی فرآیند، در کنار هم به کار برده شده است. در نتیجة این مدل، فرآیندهایی برای مهندسی مجدد انتخاب می شوند که حداکثر ارزش را برای سازمان ایجاد کرده و حداقل مقاومت کارکنان را در پی دارند. برای حل مسائل برنام هریزی خطی صفر و یک چند هدفه با پارامترهای فازی یک روش جدید با توجه به درجه عضویت اعداد فازی توسعه داده شده است. در پایان، یک مطالعه موردی جهت تشریح روش پیشنهادی ارائه شده است که عملی بودن و کارآیی آن را نشان می دهد.
سیدمحمد اعرابی؛ حمیدرضا پیرمراد
دوره 20، شماره 61 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 1-35
چکیده
این مقاله حاصل پژوهشی است که در راستای نیل به اهداف سند چشم اندازجمهوری اسلامی ایران برای کسب جایگاه مورد نظر علمی کشور تعریف گردید هاست، و انجام آن با توجه به مفاد سند چشم انداز ضروری می نمود. با توجه به اینکه در این سند تاکید فراوانی بر پیشرفت و توسعه علمی شده است، و هدف نهایی،رسیدن به جایگاه اول علمی در سطح منطقه می باشد، این امر ضرورت ...
بیشتر
این مقاله حاصل پژوهشی است که در راستای نیل به اهداف سند چشم اندازجمهوری اسلامی ایران برای کسب جایگاه مورد نظر علمی کشور تعریف گردید هاست، و انجام آن با توجه به مفاد سند چشم انداز ضروری می نمود. با توجه به اینکه در این سند تاکید فراوانی بر پیشرفت و توسعه علمی شده است، و هدف نهایی،رسیدن به جایگاه اول علمی در سطح منطقه می باشد، این امر ضرورت توجه خاصبر مراکز علمی و تحقیق و توسعه را برای کشور مشخص می سازد، و توجه خاصی رابه محققان و متخصصان فعال در این بخش می طلبد. از سوی دیگر نیز با توجه به هدف نیل به جایگاه اول اقتصادی کشور در منطقه در پایان دوره چشم انداز، بایدتوجه داشت که حضور سازما نها در بازارهای به شدت رقابتی امروز کاملاً وابسته به عملکرد مراکز تحقیق و توسعه م یباشد، زیرا امروزه بیشترین مزیت رقابتی برایشرکت ها بر پایه فعالیت های تحقیق و توسعه به دست می آید. از سوی دیگر مراکزتحقیق و توسعه به شدت به نیروی انسانی خود وابست هاند و عملکرد این نیروها نیز بهجهت نیاز به خلاقیت و نوآوری، در صورت به کارگیری یک راهبرد صحیح درمدیریت و رهبری آنان می تواند کاملاً بهبود یابد و موجب افزایش قابل توجهی درسرعت پیشرفت علمی گردد. در این پژوهش ضمن بررسی فعالیت های انجام شدهدر دنیا، به ویژگ یهای بومی و شرایط محیط داخل کشور نیز توجه گردیده است تا نتایج حاصل با نیازها و توانمندی های کشورمان بیشترین تطابق را داشته باشد.این پژوهش از حیث نتیجه از نوع کاربردی و توسع های، و از حیث هدف از نوع توصیفی است. از آنجا که این تحقیق تلاش داشته است تا با مطالعه ادبیات موضوع واطلاعات به دست آمده از مراکز تحقیق و توسعه به تبیین راهبرد های رهبری متخصصان بپردازد، می توان آنرا تحقیق توصیفی دانست، و از آنجا که نتایج به دستآمده از طریق پیمایش مورد آزمون قرار گرفت هاست، می توان استراتژی تحقیق را پیمایشی دانست. ضمناً این پژوهش به طور خاص در پژوهشگاه نیرو وابسته بهوزارت نیرو به انجام رسید هاست. جامعه آماری مورد مطالعه خبرگان موجود در بین مدیران ارشد و میانی پژوهشگاه نیرو بود هاند. این مطالعه از نوع تمام شماری بوده واز طریق مصاحبه انجام پذیرفت هاست. روایی و پایایی کلیه پیمایش ها مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته است. حاصل این مقاله تعیین راهبرد های مناسب و ارائه الگویی یکپارچه جهتراهبرد های رهبری متخصصان در بخش تحقیق و توسعه و همچنین ارائه پارامترهای مؤثر در تعیین موقعیت راهبردی در این الگو م یباشد. ضمنا نتایج این تحقیق در پژوهشگاه نیرو وابسته به وزارت نیرو به عنوان یکی از بزرگ ترین مراکز تحقیقاتی کشور مورد ارزیابی و اجرا قرار گرفته است
اسفندیار سعادت
دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1371، ، صفحه 1-20
چکیده
این امری مسلم است که مدیریت اسلامی بعنوان یک ضرورت زمان و مکان حال و آینده جامعه ما و حتی سایر جوامع، نیاز به تبیین و تدوین دارد. بطور کلی آنچه موضوع اختلاف مدیریت از دیدگاه اسلام و غیر اسلام می باشد همانا اختلافاتی است که ریشه در بینش ها دارد. بنابراین ضروری بنظر می رسد که ضمن تعریف جامع و مانعی از مدیریت، ابعاد مدیریت (علل اربعه مدیریتی) ...
بیشتر
این امری مسلم است که مدیریت اسلامی بعنوان یک ضرورت زمان و مکان حال و آینده جامعه ما و حتی سایر جوامع، نیاز به تبیین و تدوین دارد. بطور کلی آنچه موضوع اختلاف مدیریت از دیدگاه اسلام و غیر اسلام می باشد همانا اختلافاتی است که ریشه در بینش ها دارد. بنابراین ضروری بنظر می رسد که ضمن تعریف جامع و مانعی از مدیریت، ابعاد مدیریت (علل اربعه مدیریتی) در چارچوب ارزشهای مورد قبول (ارزش های منطق و نسبی) معرفی شوند.
سعی نگارنده بر آنست که برای پرسش های مقدر مدیریتی در چارچوب ارزشهای مورد قبول اسلام پاسخ های مناسبی را پیدا نماید. بدین منظور در این مقاله بحثی بنیانی و مبنائی را در زمینه های تعاریف و مفاهیم مدیریت، انواع و اقسام معارف مدیریت، ارزشها و مکاتب با تاکید بر ارزشهای اسلامی ارائه می دهد تا خواننده نهایتا بتواند مسائل مدیریتی سازمان مورد نظر خود را بعنوان وضع موجود بیان کرده آنها را به وضع مطلوب، که همانا حاکمیت ارزشهای اسلامی مربوطه است، سوق دهد.
سید محمد اعرابی
دوره 2، شماره 7 ، آذر 1371، ، صفحه 1-12
چکیده
منطق ابزاری برای کاهش خطای ذهن است و نقش عمده آن ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است. هر منطقی رابطه بین مقدمات و نتایج را ملاحظه می کند، لذا خصلت مشترک همه آنها دلالت است. دلالت امری حقیقی و دارای سه خصوصیت کلی انکارناپذیر، شمولیت و ثبوت می باشد. مناسبت داشتن یک کیفیت با کیفیت دیگر از جهتی خاص، که به هدف مشترک می انجامد را هماهنگی ...
بیشتر
منطق ابزاری برای کاهش خطای ذهن است و نقش عمده آن ایجاد هماهنگی و انسجام در ادراکات است. هر منطقی رابطه بین مقدمات و نتایج را ملاحظه می کند، لذا خصلت مشترک همه آنها دلالت است. دلالت امری حقیقی و دارای سه خصوصیت کلی انکارناپذیر، شمولیت و ثبوت می باشد. مناسبت داشتن یک کیفیت با کیفیت دیگر از جهتی خاص، که به هدف مشترک می انجامد را هماهنگی می گوییم. هماهنگی را به عنوان معیار صحت معرفی نموده و بنابراین هماهنگی با جهت نظام هستی بعنوان معیار صحت مورد نظر است. هماهنگی نیز سه خصوصیت کلی معیار صحت را دارا می باشد.
حسین باهر
دوره 4، شماره 15 ، آذر 1373، ، صفحه 1-12
چکیده
اسلام به عنوان یک مکتب جامع الاطراف، در عموم زمینه های پنداری و رفتاری، دارای معارف و احکامی است که بعضا مطلق و بعضا نسبی هستند. مطلق های اسلامی آنهایی می باشند که محدود به شرایط زمان و مکان نیستند و برعکس، امور نسبی آن دسته از اموری هستند که اگر چه احکام آنها ثابت است ولی مصادیق شان بسته به تحولات زمانی و تغییرات مکانی متفاوت گردیده، ...
بیشتر
اسلام به عنوان یک مکتب جامع الاطراف، در عموم زمینه های پنداری و رفتاری، دارای معارف و احکامی است که بعضا مطلق و بعضا نسبی هستند. مطلق های اسلامی آنهایی می باشند که محدود به شرایط زمان و مکان نیستند و برعکس، امور نسبی آن دسته از اموری هستند که اگر چه احکام آنها ثابت است ولی مصادیق شان بسته به تحولات زمانی و تغییرات مکانی متفاوت گردیده، لذا نیازمند اجتهاد اهل نظر هستند. بنابراین اجتهاد، که ضرورت فقاهت اسلامی است در دو زمینه لازم می گردد: یکی در فهم احکام اولیه و دیگری در تطبیق موضوعات با احکام.
آنچه که در این مقاله آمده است در حقیقت نوعی استنباط علمی است از معارف دینی در زمینه های تصمیم گیری که بنا به بردارشت نویسنده، دارای طبقه بندی چهارگانه ای می باشند. 1. روابط خود و خود 2. روابط خود و خدا 3. روابط خلق و خلق 4. روابط خلق و خدا
محمود البرزی
دوره 4، شماره 16 ، اسفند 1373، ، صفحه 1-14
چکیده
مقاله زیر ترجمه مقاله است تحت همین عنوان از مجله technology review . صرفنظر از تفکر نویسنده در مورد چگونگی آغاز حیات و تکامل آن به دلیل معرفی یک روش نو در برنامه ریزی با کامپیوتر، برای چاپ انتخاب شد. این نوع برخورد با مسئله نه تنها برای متخصصین کامپیوتر بلکه دست اندرکاران سایر رشته ها که با هوش مصنوعی ارتباط دارند می تواند مفید باشد. به هر صورت ...
بیشتر
مقاله زیر ترجمه مقاله است تحت همین عنوان از مجله technology review . صرفنظر از تفکر نویسنده در مورد چگونگی آغاز حیات و تکامل آن به دلیل معرفی یک روش نو در برنامه ریزی با کامپیوتر، برای چاپ انتخاب شد. این نوع برخورد با مسئله نه تنها برای متخصصین کامپیوتر بلکه دست اندرکاران سایر رشته ها که با هوش مصنوعی ارتباط دارند می تواند مفید باشد. به هر صورت چاپ آن به هیچ عنوان به معنی تایید نگرش اعتقادی نویسنده نسبت به چگونگی آغاز حیات و تکامل آن نیست، بلکه منظور معرفی یک الگوریتم است.
زیبایی معرفی شده در این است که با داشتن ضوابط قیاسی، راه حل های مختلف حل مسئله را از طریق آزمون و خطا می پیماید رشته های پیروز را با یکدیگر جفت گیری می کند و هر از گاهی عمل جهش را انجام می دهد. این فرایند بارها تکرار می گردد تا نهایتاً برنامه کار مطلوبی ایجاد شود. سرعت الگوریتم ژنتیک در پیدا کردن پاسخ مسائل پیچیده به آن قابلیت فراگیری داده است.
عبدالله جاسبی
دوره 5، شماره 17.18 ، شهریور 1374، ، صفحه 1-25
چکیده
مقاله موجود تحقیقی است پیرامون ولایت فقیه در اسلام از زمان غیبت صغری تا حال که بر اساس آیاتی از قرآن مجید، نهج البلاغه، احادیث معتبر اسلام و دیدگاه های علمای بزرگ شیعه تهیه و تنظیم گردیده است. به طور کلی ضرورت ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی مرود تاکید و توجه تمامی علمای شیعه می باشد و در این زمینه دو نظریه وجود دارد که تحت عنوان نظریه ...
بیشتر
مقاله موجود تحقیقی است پیرامون ولایت فقیه در اسلام از زمان غیبت صغری تا حال که بر اساس آیاتی از قرآن مجید، نهج البلاغه، احادیث معتبر اسلام و دیدگاه های علمای بزرگ شیعه تهیه و تنظیم گردیده است. به طور کلی ضرورت ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی مرود تاکید و توجه تمامی علمای شیعه می باشد و در این زمینه دو نظریه وجود دارد که تحت عنوان نظریه اول و دوم در مقاله مورد بررسی قرار گرفته:پیروان نظریه اول بر این عقیده اند که در زمان غیبت تشکیل حکومت از سوی علما جایز نیست و تحقق حکومت را موکول به ظهور حضرت بقیه الله الاعظم عج می دانند.علما طرفدار نظریه دوم بر این اعتقاد هستند که تشکیل حکومت در زمان غیبت از واجبات است. پیروان این نظریه به دو دسته تقسیم می شوند:دسته اول-که ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی را منصوب از سوی ائمه می دانند و رای مردم را در آن نافذ نمی دانند.دسته دوم-معتقد هستند که ولایت فقیه با رای مردم تحقق پیدا می کند و مسئله انتخاب ولی فقیه از سوی مردم را مطرح می نمایند.در بخش پایانی مقاله نیز دیدگاه های قانون اساسی در مورد کنترل رهبری و ولی فقیه آورده شده است.
شمس السادات زاهدی؛ حسن دانائی فرد
دوره 7، شماره 27.28 ، اسفند 1379، ، صفحه 1-24
چکیده
به علت تغییر شرایط ملی و بین المللی حوزه مدیریت دولتی نیز در حال تجدید بنا و طراحی مجدد است. جهانی شدن، پیشرفت های تکنولوژی و نگرانیهای زیست بومی بر اهمیت مدیریت توسعه افزوده است. مقاله حاضر پارادایم جدیدی را ارائه می دهد. به زعم نویسنده مدیریت توسعه پایدار از جهت محور تاکید، قلمرو تحت پوشش نحوه برخورد با سیاست، دیدگاه آن نسبت به فرهنگهای ...
بیشتر
به علت تغییر شرایط ملی و بین المللی حوزه مدیریت دولتی نیز در حال تجدید بنا و طراحی مجدد است. جهانی شدن، پیشرفت های تکنولوژی و نگرانیهای زیست بومی بر اهمیت مدیریت توسعه افزوده است. مقاله حاضر پارادایم جدیدی را ارائه می دهد. به زعم نویسنده مدیریت توسعه پایدار از جهت محور تاکید، قلمرو تحت پوشش نحوه برخورد با سیاست، دیدگاه آن نسبت به فرهنگهای بومی، اهداف، شیوه عمل، سیستم تصمیم گیری، استفاده از کمکهای فنی و پاسخگویی در قبال عملکرد یا پارادایم سنتی مدیریت توسعه متفاوت است. مقاله در پایان نتیجه گیری می کند که مدیریت توسعه پایدار می تواند به عنوان حوزه جدیدی در مدیریت دولتی مطرح شود.
رشته مدیریت دولتی با چالش های جدیدی مواجه است: ظهور فلسفه دهکده جهانی گرایش های جزیی نگرانه آن را به چالش وا می دارد 1. تجدید بنای مدیریت دولتی جدایی آن را از سیاست منتفی می سازد. 2. طراحی مجدد دولت، دلایل اساسی فلسفه وجودی آن را زیر سوال می برد. این رشته به علت مواجهه با چالش های ذهنی مداوم و جدید. در جستجوی پارادایمی نوین است. این پارادایم جدید چه خواهد بود؟ محور تاکید و اولویت های آن چه خواهد بود؟
این مقاله تلاش می کند تا یکی از عناصر بی بدیل پارادایم در حال ظهور که حرکت از توسعه به سمت توسعه پایدار است را بررسی کرده و پیرامون منتفی شدن کانون توسعه در مدیریت دولتی و احتمال ظهور توسعه پایدار، به عنوان محوری جدید، استدلالهایی را مطرح کند.
شمس السادات زاهدی
دوره 8، شماره 32.31 ، اسفند 1380، ، صفحه 1-23
چکیده
این نوشتار به حج می پردازد به شیرینها و تلخیهایش. شیرینیهایش، اشتیاق دیدار است و سرور حضور، شوق خواستن و فخر خواسته شدن، رهایی از منیت است و پیوستن به بینهایت و ... سخن کوتاه، هر جا که اوست و هر چه که با او عجین است، شیرین، دلپسند و خوشایند است اما هر کجا که به ما انسانها سپرده میشود به علت بدپنداریها و بدکرداریهای برخی از ما تلخی و ناکارآمدی ...
بیشتر
این نوشتار به حج می پردازد به شیرینها و تلخیهایش. شیرینیهایش، اشتیاق دیدار است و سرور حضور، شوق خواستن و فخر خواسته شدن، رهایی از منیت است و پیوستن به بینهایت و ... سخن کوتاه، هر جا که اوست و هر چه که با او عجین است، شیرین، دلپسند و خوشایند است اما هر کجا که به ما انسانها سپرده میشود به علت بدپنداریها و بدکرداریهای برخی از ما تلخی و ناکارآمدی به بار می آید. این بخش از نوشتار به تلخیهای حج اختصاص دارد. امید می رود که با گفتن و باز گفتنش، احتمال بر طرف شدنش افزایش یابد. نگارنده در عین حال که به تلاشهای صورت گرفته از جانب افراد مخلص و متعهد برای اعتلای کیفیت حج، ارج می نهد بر این باور است اگر زبان به نقد گشوده نشود و محاسن و معایب یک رویداد مطرح نگردد وضع از آنی که هست بدتر خواهد شد و تلخیهای دیگری بر آنچه که هست افزوده خواهد گردید. لذا برخود فرض می داند که مشکلات و ناکارآمدیهای سفر حج را بازگوید تا شاید به گوشی برسید، بر دلی بنشیند، مایه تحرکی بشود و مشکلی از میان برود.