نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
2 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
موضوع این مقاله عبارت است از ارزشیابی اثر بخشی آگهی های بازرگانی مربوط به خدمات بانکی بانک مسکن. پژوهش حاضر با تاکید بر آگهی های بازرگانی به عنوان یک عامل مهم و اثر گذار بر رفتار مشتریان بانکها در انتخاب و خرید خدمات سعی در شناخت و اندازه گیری میزان اثر بخشی تبلیغات وجود دارد. در این پژوهش برای اندازه گیری اثربخشی تبلیغات بانک مسکن از الگوی AIDA استفاده شده است. الگوی AIDA یک الگوی چهار متغیره می باشد. یعنی با استفاده از چهار متغیر جلب توجه، ایجاد علاقه، تحریک تمایل و اقدام به خرید میزان اثر بخشی تبلیغات را اندازه گیری می کند. در اینجا پس از انجام تجزیه و تحلیل های مربوطه با استفاده از آمار توصیفی (شاخص مرکزی میانه) و آمار استنباطی (آمار نسبت موفقیت در بین اعضای یک نمونه از یک جامعه) این نتیجه حاصل شد که از حیث متغیر جلب توجه، آگهی های بازرگانی بانک مسکن، اثر بخش می باشد ولی به لحاظ سایر متغیرها یعنی ایجاد علاقه، تحریک تمایل و اقدام به خرید ، آگهی های بازرگانی بانک مسکن، اثر بخش نمی باشد. همچنین در رابطه با اثر بخشی رسانه ها، این نتیجه حاصل شد که در بین رسانه های مورد استفاده برای آگهی های بازرگانی بانک مسکن تلویزیون از اثر بخشی بیشتری برخوردار است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessment of the Effectiveness of Commercial Advertisement on the Banking Services of
نویسندگان [English]
- aliakbar afjeh 1
- fereshte mansorimoayad 2
1
2
چکیده [English]
This paper is a survey on assessment of effectiveness of advertising , regarding bank services (Bank e Maskan). This paper emphasizes on advertising as an important and effective factor on banks' customers behavior in selecting and purchasing services , and it tries to recognize and assess the effectiveness of Bank e Maskan. There are many models that help us to assess the effectiveness of advertising . In this thesis , we use AIDA for Advertising Assessment . This model by the use of variables such as Attention , Interest, Desire , Action measures the effectiveness of advertising. After having conducted the necessary analyses by the use of Descriptive Statistics (Mean) and Inferential Statistics (Proportion of Success) indicates that , those advertisements of Bank e Maskan deal with the variable of Attracting the customers' attention , is effective ; while , the other variables that is Interest , Desire and Action have not so far played their roles effectively . Meanwhile , the effectiveness of media , indicates that , among the media which is used for advertisement of Bank e Maskan , television is the most effective media .