نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، دانشگاه جامع علمی و کاربردی، واحد خراسان رضوی، مشهد، ایران.
2 دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
چکیده
هدف از انجام این پژوهش شناسایی و دستهبندی ذهنیت اعضای هیئتعلمی به چسبندگی شغلی در دانشگاه است. چارچوب فلسفی این پژوهش از نوع پارادایم تفسیری- اثباتگرایی است و ازلحاظ جهتگیری در دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد. بابررسی ادبیات، پیشینه، اسناد ومدارک ،مصاحبه و پرسشنامه از 12 خبره(اعضای هیئتعلمی به دلیل داشتن تجربه نظری و عملی شخصی و دیگران در زمینه خروج و بقا در شغل هیئتعلمی) عبارت کیو شکلگرفته است. سپس در مرحله بعد از اعضای هیئتعلمی دانشگاه تهران خواستهشده است که عبارات کیو را بر محورهای تنظیمشده موافق و مخالف و ممتنع در قالب طیف شش گزینهای 6+ تا 6- دستهبندی کنند. بعد از آن بر اساس آمار استنباطی(تحلیل عاملی) بر اساس نرم افراز SPSS دادهها تجزیهوتحلیل شده است و در قالب الگوهای مختلف ذهنی دستهبندیشدهاند که در نهایت سه الگوی ذهنی شناساییشده است. پایایی آزمون از طریق آزمون مجدد و روایی آزمون با توجه به مصاحبه و اعمال نظرات خبرگان مورد تائید قرارگرفته است. در راستای هدف کلی پژوهش برای شناسایی دستهبندی ذهنیات اعضای علمی به چسبندگی شغلی سه رویکرد والگوی ذهنی شناسایی شد که به ترتیب اهمیت عبارتاند از مهارت و تناسب کار و فرد، امکانات و شرایط فعلی سازمان( دانشگاه) و علاقه و آرامش در کار.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Faculty Members' Mental Pattern of Job Embeddedness with the Application of Q. Methodology
نویسندگان [English]
- Mohammad javad Hosseinzadeh saljoughi 1
- Ehsan Namdar joyami 2
1 Assistant Professor of Comprehensive Scientific and Applied University, Khorasan Razavi Branch, Mashhad, Iran
2 Ph.D in Human Resource Management, Faculty of Economics and Management, University of Sistan and Baluchistan, Zahedan, Iran.
چکیده [English]
The purpose of this research is to identify and categorize the mentality of faculty members towards job attachment in the university. The philosophical framework of this research is an interpretive-positivist paradigm, and in terms of orientation, it is placed in the category of applied research. Q phrase was formed by reviewing literature, background, documents and documents, interview and questionnaire from 12 experts. Then, they are asked to categorize the cue expressions on the set axes of agreeing, disagreeing, and abstaining in the form of a six-option spectrum from +6 to -6. After that, data was analyzed based on inferential statistics (factor analysis) based on SPSS software. The reliability of the test has been confirmed through re-testing and the validity of the test according to the interview and application of experts' opinions. In line with the general goal of the research to identify the classification of academic members' mentalities to occupational attachment, three mental model approaches were identified, which in order of importance are the skill and suitability of work and person, the current facilities and conditions of the organization (university), and interest and relaxation in work.
کلیدواژهها [English]
- Job attachment
- mentality of faculty members
- Q method
- subjective approach