نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان
2 کارشناسیارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه هرمزگان
3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه هرمزگان
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی شایستگیهای کلیدی رهبری کارآفرینان زن در استان هرمزگان بوده است. پژوهش از حیث هدف، کاربردی، توصیفی و از منظر گردآوری داده ها، کیفی و در دو بخش احصاء شده است. جامعه آماری در بخش اول شامل کلیه پژوهشهای داخلی و خارجی مربوط به شایستگی رهبری زنان کارآفرین در پایگاههای معتبر علمی بوده که با روش مرورسیستماتیک، ابتدا 172 مقاله درحیطه شایستگی رهبری وکارآفرینی زنان شناسایی و در نهایت 32 مقاله به زبان فارسی و انگلیسی، در بازه زمانی ده ساله (2012 تا 2022) مورد بررسی قرار گرفتند. در بخش دوم از طریق مصاحبه با 25 نفر از زنان کارآفرین در استان هرمزگان که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، شایستگیهای کلیدی رهبری زنان نهایی شد. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان این شایستگیها را در محورهای کلیدی شایستگی استراتژیک، شایستگیهای تعهد، شایستگی فنی، شایستگی نوآوری، شایستگیهای تحلیلی/ ادراکی، شایستگیهای ارتباطی/میان فردی و شایستگیهای فرصت دسته بندی کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating Key Leadership Competencies of Female Entrepreneurs in Hormozgan Province
نویسندگان [English]
- Ebadollah Baneshi 1
- asma nikakhtar 2
- vahid makizadeh 3
1 ,University Of Hormozgan Faculty member
2 Masters student, Business Administration, Hormozgan University
3 Associate Professor, Department of Business Administration, Hormozgan University
چکیده [English]
The purpose of this research was to investigate the key leadership competencies of female entrepreneurs in Hormozgan Province, Iran. The research was applied and descriptive in terms of its purpose, and qualitative and quantitative in terms of data collection. The statistical population in the first part included all domestic and foreign research related to the leadership competencies of female entrepreneurs in reputable scientific databases. Using a systematic review method, 172 articles in the field of leadership and entrepreneurship of women were initially identified, and finally 32 articles in Persian and English were reviewed over a ten-year period (2012 to 2022). In the second part, through interviews with 25 female entrepreneurs in Hormozgan Province who were selected using purposive sampling, the key leadership competencies of women were finalized. Based on the research findings, these competencies can be categorized into the key axes of strategic competencies, commitment competencies, technical competencies, innovation competencies, analytical/cognitive competencies, communication/interpersonal competencies, and opportunity competencies.
کلیدواژهها [English]
- Leadership Competencies
- Entrepreneurs
- Women
- Hormozgan Province