نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

در اقتصاد جهانی شرکت‌هایی که مدل کسب‌وکار آن‌ها مبتنی بر تعاملات شبکه محور است، سریع‌ترین نرخ رشد را دارا هستند. در چنین اقتصاد شبکه محوری مزایای استراتژیک به‌طور فزاینده‌ای در کسب‌وکارهای پلتفرمی ایجاد می‌شود. پژوهش حاضر با هدف ترکیب کیفی نتایج مطالعات صورت گرفته در حوزه استراتژی هم‌آواسازی در کسب و کارهای پلتفرمی انجام شده است. در این پژوهش، با استفاده از جستجوی نظام مند مطالعات مرتبط با استراتژی هم‌آواسازی در پایگاه‌های معتبر بین المللی استخراج شده و در نهایت 43 مطالعه برای بررسی‌های نهایی شناسایی شدند. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از منظر رویکرد کیفی، از منظر جمع آوری داده‌ها کتابخانه‌ای است. سپس با اتخاذ استراتژی فراترکیب و رویکرد تحلیل مضمون به استخراج مفاهیم و الگوها از مطالعات منتخب پرداخته شد. در پایان، الگوی شکل گیری استراتژی هم‌آواسازی در 3 بعد اصلی (زمینه، محتوا و فرآیند)، 13 مؤلفه (افزایش سهم نوآوری پلتفرم، خلق مزیت رقابتی، خلق ارزش مشترک، پویایی دانش، صیانت پذیری نوآوری، پایداری شبکه، تدوین چشم انداز، تحریک نوآوری، مشروعیت بخشی، اهرم‌های رهبری، مدیریت مرزهای پلتفرم، مؤلفه‌ها و قوانین پلتفرم) و 38 شاخص شناسایی و دسته بندی گردید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Orchestration strategy in platform businesses: Meta-synthesis approach

نویسندگان [English]

  • Shahram Khalil Nezhad 1
  • Mohammad Reza daneshvar deylami 2

1 Assistant professor of Business Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 PhD student in Business Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

In a global economy, companies with a business model based on network-based interactions have the fastest growth rates. In such a network-centric economy, strategic benefits are increasingly being created in platform-based businesses. The aim of this study was to qualitatively combine the results of studies conducted in the field of orchestration strategy in platform-based businesses. In this study, using a systematic search of studies related to orchestration strategy in reputable international databases were extracted and finally, 43 studies were identified for final reviews. The present study is applied research in terms of purpose, is qualitative in terms of approach, and is Library research in terms of data collection. Then, by adopting a meta-synthesis strategy and content analysis, concepts and patterns were extracted from selected studies. Finally, the pattern of orchestration strategy formation in 3 main dimensions (context, content, and process), 13 components (increasing the share of platform innovation, creating competitive advantage, creating shared value, knowledge dynamics, innovation appropriability, network sustainability, vision development, Stimulating innovation, legitimation, leadership levers, platform boundary management, platform components and rules) and 38 indicators were identified and categorized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • استراتژی
  • اکوسیستم
  • پلتفرم
  • شبکه
  • هم‌آواسازی
  1. اسعدی، مرضیه (۱۳۹۸). انقلاب صنعتی چهارم و اقتصاد دیجیتال: پیشران‌های رشد اقتصادی پایدار، نشریه مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، ۴ (۳)، ۹-33.
  2. عابدی جعفری, عابد, امیری, مجتبی. (1398). فرا ترکیب، روشی برای سنتز مطالعات کیفی. حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی، 25 (99)، 73-87.
  3. محمدپور، احمد (1398). ضد روش: زمینه‌ای فلسفی و رویه‌های عملی در روش شناسی کیفی. نشر لوگوس، تهران.
  4. Aguirre, R. T., & Bolton, K. W. (2014). Qualitative interpretive meta-synthesis in social work research: Uncharted territory. Journal of Social Work, 14(3), 279-294.
  5. Bergdahl, E. (2019). Is meta-synthesis turning rich descriptions into thin reductions? A criticism of meta-aggregation as a form of qualitative synthesis. Nursing Inquiry, 26(1), 12273-12273.
  6. Boudreau, K. (2010). Open platform strategies and innovation: Granting access vs. devolving control. Management science, 56(10), 1849-1872.
  7. Clarke, V., & Braun, V. (2014). Thematic analysis. In Encyclopedia of critical psychology (pp. 1947-1952). Springer, New York, NY.
  8. Cooper, H. (2016). Research synthesis and meta-analysis: A step-by-step approach (Vol. 2). Sage publications.
  9. Cusumano, M. A., Gawer, A., & Yoffie, D. B. (2019). The business of platforms: Strategy in the age of digital competition, innovation, and power. New York, NY: HarperCollins.
  10. De Sousa, N. F. S., Perez, D. A. L., Rosa, R. V., Santos, M. A., & Rothenberg, C. E. (2019). Network service orchestration: A survey. Computer Communications, 142, 69-94.
  11. Deveaux, D., Higuchi, T., Uçar, S., Wang, C. H., Härri, J., & Altintas, O. (2020). On the orchestration of federated learning through vehicular knowledge networking. In 2020 IEEE Vehicular Networking Conference (VNC) (pp. 1-8). IEEE.
  12. De Wit, B., & Meyer, R. (2017). Strategy; An International Perspective: Process, Content, Context. Thomson.
  13. Eckhardt, J. T., Ciuchta, M. P., & Carpenter, M. (2018). Open innovation, information, and entreprene urship within platform ecosystems. Strategic entrepreneurship journal, 12(3), 369-391.
  14. Gawer, A., & Cusumano, M. A. (2015). Platform leaders. MIT Sloan management review, 68-75.
  15. Gawer, A., & Cusumano, M. A. (2003). Platform leadership: How Intel, Microsoft, and Cisco drive industry innovation (Vol. 5, pp. 29-30). Boston, MA: Harvard Business School Press.
  16. Heikkinen, M. T., & Tähtinen, J. (2006). Managed formation process of R&D networks. International Journal of Innovation Management, 10(03), 271-298.
  17. Iansiti, M., & Levien, R. (2004). The keystone advantage: what the new dynamics of business ecosystems mean for strategy, innovation, and sustainability. Harvard Business Press.
  18. Kim, J. (2016). The platform business model and business ecosystem: Quality management and revenue structures. European Planning Studies, 24(12), 2113-2132.
  19. Miles, I. (2007). Research and development (R&D) beyond manufacturing: the strange case of services R&D. R&D Management, 37(3), 249-268.
  20. Mohammadpour, A. (2019). Counter method: the philasophical underpinnings and practical procedures of qualitative methodology. Logos, Tehran. [In Persian]
  21. Möller, K., & Rajala, A. (2007). Rise of strategic nets—New modes of value creation. Industrial marketing management, 36(7), 895-908.
  22. Möller, K., & Svahn, S. (2009). How to influence the birth of new business fields—Network perspective. Industrial Marketing Management, 38(4), 450-458.
  23. Müller-Seitz, G., & Sydow, J. (2012). Maneuvering between networks to lead–A longitudinal case study in the semiconductor industry. Long Range Planning, 45(2-3), 105-135.
  24. Ozeren, E., Saatcioglu, O. Y., & Aydin, E. (2018). Creating social value through orchestration processes in innovation networks: The case of “Garbage Ladies” as a social entrepreneurial venture. Journal of Organizational Change Management.
  25. Paquin, R. L., & Howard-Grenville, J. (2013). Blind dates and arranged marriages: Longitudinal processes of network orchestration. Organization Studies, 34(11), 1623-1653.
  26. Piezunka, H. (2011). Technological platforms. Journal für Betriebswirtschaft, 61(2-3), 179.
  27. Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational behavior, Edition 17, Global edition. Always learning.
  28. Saebi, T., & Foss, N. J. (2015). Business models for open innovation: Matching heterogeneous open innovation strategies with business model dimensions. European Management Journal, 33(3), 201-213.
  29. Sandelowski, M., & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company.
  30. Srinivasan, A., & Venkatraman, N. (2018). Entrepreneurship in digital platforms: A network‐centric view. Strategic Entrepreneurship Journal, 12(1), 54-71
  31. Srinivasan, R. (2021). Platform Envelopment. In Platform Business Models (pp. 243-255). Springer, Singapore.
  32. Tatsumoto, H. (2021). Platform Strategy for Global Markets: Strategic Use of Open Standards and Management of Business Ecosystems. Springer Nature.
  33. Terry, G., Hayfield, N., Clarke, V., & Braun, V. (2017). Thematic analysis. The SAGE handbook of qualitative research in psychology, 2, 17-37.
  34. The World Bank. (2018) World Development Indicators: By Structure 2018. The World Bank.
  35. Tiwana, A. (2013). Platform ecosystems: Aligning architecture, governance, and strategy. Newnes.
  36. Zhao, Y., Von Delft, S., Morgan-Thomas, A., & Buck, T. (2020). The evolution of platform business models: Exploring competitive battles in the world of platforms. Long Range Planning, 53(4), 101892.