نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3 استاد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
4 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی ،دانشگاه علامه طباطبائی ،تهران ، ایران
چکیده
امروزه استفاده از مشاوران استراتژی در اکثر سازمانها نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت محسوب میشود و این مشاوران نقش بی بدیلی را در موفقیت سازمانها ایفا میکنند. شایستگی و مدیریت مبتنی بر شایستگیها در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، با این حال به شایستگیهای مشاوران استراتژی تاکنون خیلی کم توجه شده است. هدف این تحقیق شناسایی شایستگیها، تعیین اهمیت نسبی آنها و ارایه یک مدل جامع شایستگی برای مشاوران استراتژی است. بدین منظور یک پژوهش ترکیبی (کیفی-کمی) انجام شد که در فاز کیفی بر اساس رویکرد داده بنیاد گلیزری و از طریق مصاحبه عمیق با 21 نفر از خبرگان مشاوره استراتژی در کشور، 25 شایستگی مشاوران استراتژی شناسایی شد. در فاز کمی با روش دیمتل فازی اهمیت نسبی این شایستگیها و روابط میان آنها مشخص شد و در نهایت یک مدل جامع در این خصوص به دست آمد. از جمله نتایج مهم این تحقیق این است که در سطح مقولههای اصلی، شایستگیهای شخصیتی و در سطح مقولههای فرعی هوش، دانش مدیریت و سازمان، تفکر استراتژیک، موقعیتسنجی و رهبری رهبران از بالاترین درجه اهمیت و تاثیرگذاری برخوردارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A competency Model of the Organization's Strategy Consultant
نویسندگان [English]
- Mohammad Vakili 1
- Hamed Dehghanan 2
- Hossein Rahmanseresht 3
- Vahid Khashei Varnamkhasti 4
1 PhD student in Business Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Business Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 Professor, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
4 Associate Professor, Department of Business Management, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Today, the use of strategy consultancy in most organizations is not a choice, but a necessity. Strategy consultants have irreplaceable role in the success of organizations. Competency and competency-based management has been considered widely in recent years. Despite this fact, less attention has been paid to competencies of strategy consultants. This study aims to discover the competencies, determine the relative importance of each competency and finally suggest a comprehensive competency model for strategy consultants. So a mixed (qualitative-quantitative) research was conducted. At the first stage (qualitative research) based on the data approach of Glaser grounded theory and through deep interviews with 21 experts in strategy consulting, 25 competencies of strategy consultants were identified. At the second stage (quantitative research), by fuzzy Dematel method, relative importance of these competencies and the relationships between them have been identified and finally a comprehensive model has been presented. Among the important results of this research is that at the level of main categories, personality competencies and at the level of sub-categories, management and organizational knowledge, strategic thinking, mindfulness and leading the leaders are of the highest importance and effectiveness.
کلیدواژهها [English]
- Management Consulting Industry
- Strategy Consulting
- Strategic Management
- strategy consultant competency