دوره 33 (1403)
دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
تاثیر رفتار شبکه ای بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی

مهدی یزدان‏ شناس؛ سعید باباخانی

دوره 29، شماره 95 ، فروردین 1399، ، صفحه 49-81

https://doi.org/10.22054/jmsd.2020.25311.2436

چکیده
  تعهد سازمانی و رضایت شغلی نمایندگان فروش و عملکرد آن‏ها در هر صنعت و عرصه‏ای یکی از عاملان اصلی و تاثیرگذار در موفقیت سازمان‏ها است. رفتار شبکه‏ای به عنوان مفهومی جدید در ادبیات رفتار فردی و سازمانی، مورد بررسی برخی از محققان قرار گرفته و رابطه این نوع از استراتژی رفتاری در میان کارکنان و نمایندگان فروش با تعهد سازمانی و رضایت ...  بیشتر

تأثیر جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی

علی حمیدی زاده؛ جبار باباشاهی؛ مریم کنف چیان

دوره 28، شماره 94 ، دی 1398، ، صفحه 137-158

https://doi.org/10.22054/jmsd.2020.18175.2054

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر طرح جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی با تبیین نقش متغیرهای تعدیل کننده عدم تقارن اطلاعاتی و تعهد سازمانی است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و در زمره پژوهش‌های توصیفی و پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه می­باشد. جامعه آماری موردمطالعه بانک صادرات ناحیه شرق استان گیلان است که از بین آن‌ها ...  بیشتر

الگوی اثرگذاری حمایت سازمانی ادراک‌شده

سید علی اکبر افجۀ؛ مهدی یزدان شناس؛ فاطمه زرگران خوزانی

دوره 28، شماره 91 ، فروردین 1398، ، صفحه 87-118

https://doi.org/10.22054/jmsd.2019.9662

چکیده
  در طول 30 سال گذشته، سازمان‌ها بطور فزاینده بر کیفیت به عنوان بخشی بنیادی از استراتژی مشتری‌محور خود تأکید کرده‌اند. صنعت بانکداری از مهم‌ترین صنایع ارائه‌دهنده خدمات در ایران است. با توجه به نقش تعیین‌کننده نیروی انسانی و رفتار کارکنان در بهبود کیفیت خدمات، هدف این تحقیق، بررسی اثرگذاری حمایت سازمانی ادراک‌شده، توانمندسازی ...  بیشتر

تأثیر مدیریت استعداد بر رفتار کارآفرینانه در بخش دولتی: تبیین نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان

امین نیک پور

دوره 26، شماره 86 ، دی 1396، ، صفحه 97-123

https://doi.org/10.22054/jmsd.2017.8444

چکیده
  رفتار کارآفرینانه در بخش دولتی به دلیل نقش برجسته آن در کسب مزیت رقابتی، مورد توجه صاحب‌نظران قرار گرفته و مدیریت استعدادهای سازمانی به طور مستقیم و با نقش میانجی رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان از جمله متغیرهای اثرگذار بر رفتار کارآفرینانه هستند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی‌‌ رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان در رابطه ...  بیشتر

بررسی نقش واسط خلاقیت در رابطه ی بین توانمندی روانشناختی و تعهد کارکنان

سعید مرتضوی؛ شمس الدین ناظمی؛ حمیده پریشانی فروشانی

دوره 25، شماره 81 ، آذر 1395، ، صفحه 101-121

https://doi.org/10.22054/jmsd.2016.6759

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر توانمندی روانشناختی در شکل گیری خلاقیت و به تبع آن اثرگذاری بر سطح تعهد سازمانی کارکنان بود.جامعه ی آماری این تحقیق را کارکنان شرکت گاز مرکزی خراسان رضوی تشکیل داد.تعداد نمونه ی آماری 170 نفر از کارکنان بود که به شیوه ی نمونه گیری طبقه ای انتخاب شد.داده ها ی پژوهش از طریق پرسش نامه جمع آوری گردید و روایی محتوایی ...  بیشتر

تاثیر تضعیف اجتماعی بر تعهد سازمانی و درگیری شغلی

مرجان فیاضی؛ وحید یوسفیان آرانی

دوره 24، شماره 79 ، اسفند 1394، ، صفحه 47-72

چکیده
  رفتارهای انحرافی و مخرب سازمانی یا سمت تاریک رفتار سازمانی، در دو دهه گذشته مورد توجه گسترده محققین این حوزه قرار گرفته است. رفتارهای تضعیف­کننده اجتماعی، بدرفتاری­های بین­فردی در ظاهر کم­اثری هستند که در صورت تداوم می­توانند اثرات مخرب زیادی بر کارکنان داشته باشد. در این پژوهش با هدف نشان­دادن اثرات مخرب این پدیده، به ...  بیشتر

ارتباط بین اعتماد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی

حمید رضا بهرامی؛ رسول صریحی اسفستانی

دوره 24، شماره 78 ، آذر 1394، ، صفحه 1-16

https://doi.org/10.22054/jmsd.2015.1799

چکیده
  چکیده موفقیت در دنیای رقابتی به توانائی توسعه روابط مبتنی بر اعتماد نیاز دارد و کلید اصلی آن به شمار می‎رود. بر این اساس سازمان‎ها و کارکنان نیاز دارند که هم خودشان قابل اعتماد باشند و هم به یکدیگر اعتماد کنند. تعهد سازمانی نیز یک نوع نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول چند دهه اخیر مورد علاقه بسیاری از محققان رشته‎های رفتار سازمانی ...  بیشتر

بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتار های شهروندی و تعهد سازمانی

علی صفری؛ فائزه رادی

دوره 23، شماره 76 ، دی 1393، ، صفحه 81-116

چکیده
   هدف از نگارش این مقاله بررسی تاثیر بازاریابی داخلی بر کیفیت خدمات با در نظر گرفتن نقش میانجی رفتار های شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی می­باشد.جامعه آماری مورد بررسی مدیران، معاونین و کارکنان بانک سپه شهر اصفهان بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین گردیده و به صورت طبقه ای متناسب با حجم توزیع شده است . از روش میدانی ...  بیشتر

بررسی تاثیر فضیلت سازمانی و تعلق خاطر کاری بر تعهد سازمانی

اصغر مشبکی اصفهانی؛ زینب رضایی

دوره 23، شماره 73 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-23

چکیده
  درگذشته، تنها به تئوری سازی، تحقیق و کاربرد مثبت گرایی در حوزه روانشناسی توجه می شد ولیامروزه تحقیقات مثبت گرایی به حوزه مطالعات سازمانی راه پیداکرده است. کاربرد روانشناسیمثبت گرا در حوزه سازمانی، تحت عنوان "روانشناسی سازمانی مثبت" خوانده می شود. در زمینهکاربرد روانشناسی مثبت گرا در حوزه سازمان و مدیریت دو رویکرد عمده "رفتار سازمانی ...  بیشتر

بررسی اثر رضایت از قراردادهای روان شناختی بر ابعاد نگرشی و رفتاری

علیرضا چیت سازیان؛ هدی بادپر؛ زینب قاسمی

دوره 23، شماره 73 ، خرداد 1393، ، صفحه 95-120

چکیده
  مفهوم قرارداد روان شناختی جهت تبیین دقیق تر رابطه ی سازمان با کارکنان متبوعشان بکار گرفتهمی شود. این مفهوم عبارت است از مجموعه باورهایی در خصوص اینکه کارکنان و سازمان چهچیزی به یکدیگر ارائه نموده و چه چیزی از یکدیگر دریافت می نمایند. رضایت از این قراردادهامی تواند بر روی نگرش ها و رفتارهای سرمایه های انسانی سازمان ها اثرات مثبتی داشته ...  بیشتر

بررسی نقش تعدیل کنندگی کانون کنترل کارکنان بر رابطه بین سبک رهبری و تعهد سازمانی

مهدی حقیقی کفاش؛ محمود جلائیان دهقانی

دوره 23، شماره 73 ، خرداد 1393، ، صفحه 121-143

چکیده
  اندیشه ورزان علم مدیریت، شیوه های مدیریت و هدایت یک سازمان را از نظر نحوة برخورد باهمکاران و نوع نگرش مدیر نسبت به سازمان در عکس العمل ها و واکنش های درونی کارکنان موثردانسته و معتقدند، همین عکس العمل ها هستند که در نهایت، موجب ایجاد انگیزه برای کارکرد بهتر ویا از بین بردن میل و انگیزه به کار در کارکنان می شود. از اینرو این مسأله برای ...  بیشتر

تأثیرتعهد مدیران بر تعهد سازمانی، رضایت شغلی و عملکرد کارکنان

نبی اله دهقان؛ صمد فتحی؛ سمیه گرجامی؛ حسین ولی‌وند زمانی

دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 97-128

چکیده
  تحقیق حاضر با هدف مطالعه تأثیر تعهد مدیران عالی در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و اثر آن بر عملکرد آنان صورت گرفته است و تعهد مدیران در قبال کارکنان با عامل‏های آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که با روش پیمایشی و همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مجموعه ...  بیشتر

پیش زمینه ها و پیامدهای بدبینی سازمانی مورد مطالعه : کارکنان شرکت تجارت الکترونیک پارسیان

مهدی حقیقی کفاش؛ نادر مظلومی؛ فرزانه میرزا محمدی

دوره 21، شماره 64 ، شهریور 1390، ، صفحه 117-139

چکیده
  این که آیا مدیران منابع انسانی باید نگران بدبینی کارکنان به سازمان باشند یا برای پاسخ به بدبینی تلاش کنند تا حد زیادی بستگی به این دارد که آیا بدبینی اثرات منفی بر کارکنان یا سازمان دارد یا نه. تحقیقات متعددی نشان داده اند که بین بدبینی سازمانی و بسیاری از متغیرها مثل رضایت شغلی، تعهد سازمانی، بیگانگی از سازمان، رفتار شهروندی ...  بیشتر

بهره وری نیروی انسانی: بررسی رضایت شغلی، تعهد سازمانی و امنیت کاری

شهرناز مرتضوی

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1372، ، صفحه 5-25

چکیده
  این پژوهش در یک سازمان دولتی انجام شد و طی آن رضایت شغلی، تعهد سازمانی و همچنین امنیت شغلی کارمندان از یکسو و ادراک آنان از شیوه های مدیریت از سوی دیگر مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی، از یک مقیاس رضایت شغلی لینکلن بعنوان ملاک اعتبار، از مقیاس تعهد سازمانی پرتر، و همچنین از یک شاخص امنیت شغلی و شاخص های مدیریت پدرانه و ابعاد آن استفاده ...  بیشتر