تأثیر جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری پردیس فارابی، دانشگاه تهران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران

10.22054/jmsd.2020.18175.2054

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر طرح جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی با تبیین نقش متغیرهای تعدیل کننده عدم تقارن اطلاعاتی و تعهد سازمانی است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و در زمره پژوهش‌های توصیفی و پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه می­باشد. جامعه آماری موردمطالعه بانک صادرات ناحیه شرق استان گیلان است که از بین آن‌ها تعداد 183 نفر با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب‌شده‌اند. داده‌های پژوهش با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری تحلیل‌شده‌اند. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت متغیر جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی است. نتایج پژوهش همچنین بیانگر تأثیر مثبت متغیرهای جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی با لحاظ نمودن نقش تعدیل کنندگی تعهد سازمانی می‌باشد. هم‌چنین نتایج پژوهش نشان‌دهنده تأثیر منفی جبران خدمات انگیزه محور بر عدم تقارن اطلاعاتی و هم‌چنین عدم تقارن اطلاعاتی بر عملکرد مدیریتی را بیان می‌کند

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Studying effect of Ncentive-Based Compensation on Managerial Performance

نویسندگان [English]

  • Ali Hamidizadeh 1
  • Jabar Babashahi 1
  • , Maryam Kanafchian 2

1 Assistant Professor of Public Administration, Farabi Campus, University of Tehran

2 MA of Public Administration, Farabi Campus, University of Tehran

چکیده [English]

This study examines the effect of incentive-based compensation schemes on managerial performance by clarifying the role of information asymmetry and organizational commitment as mediator. The research method in terms of purpose is among the descriptive and survey research data collection tool is questionnaire. The population of the study area was East Bank Saderat Gilan province. 183 people are selected with cluster way as sampling. Data is analyzed using structural equation modeling. The results suggest a positive effect of incentive - based compensation variable on managerial performance. The results also showed the positive effect of incentive - based compensation variable on managerial performance with considering the moderating role of organizational commitment. The results also reflect the negative impact of incentive- based compensation on information asymmetry as well as information asymmetry on the managerial performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • incentive-based compensation
  • managerial performance
  • Information Asymmetry
  • organizational commitment

دانیالی ده حوض، محمود. (1392). بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی و تعیین اولویت آنهادر بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه، مدیریت بهره وری، (27)،80-51

دوستار، محمد. (1394). رهبری اخلاقی و بررسی تاثیر ابعاد آن بر تعهد سازمانی، فصلنامه مطالعات مدیریت بهبودوتحول، (79)، ص 45-27

شفیعی نیک، اصغر. (پاییز، 1392). تحلیل رابطه مؤلفه‌های درون سازمانى با تعهد سازمانی و عملکرد مدیران ناجا در حوزه ستاد و صف. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامى،8(3)،341-377

غفوریان، هما. (1382). شاخصهای عملکرد مدیران، تدبیر، (133)، 34-26.

قلی پور، آرین و آغاز، عسل. (1393). (مدیریت منابع انسانی پیشرفته 2). انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، ص 195 – 200

هلر، رابرت. (1383). مدیریت انگیزش. (خ. اردبیلی و س. علی میرزایی. ترجمه). تهران: انتشارات ساکل

هویدا، رضا؛ مختاری، حجت الله؛ فروهر، محمد(1391).  رابطه مولفه های سرمایه روانشناختی و مولفه های تعهد سازمانی، مجله پژوهش های علوم شناختی و رفتاری،  سال دوم، شماره دوم، پیاپی( 3)،ص43-56.

Allen, John.,Natalie Meyer,. & Smith, Catherine. (1993). Commitment to Organizations and. Journal of Applied Psychology, 78, 538-551.

Alston, Jon. P. (1982). Awarding bonuses the Japanese way. Business Horizons, 25(5), 46-50.

Baker, Michael C. Jensen., Kevin J. Murphy. (1988). Compensation and incentive: practice versus theory. J. Finance, 43.

Balkin,David.,&Gomez-Mejia,Luis. (1990).Matching compensation and organisational strategies. Strategic Manage. J, 153-169.

Brunner, Laura. (2001). Incentive Compensation Options.

Carrell, Michael., & Kuzmits, Frank. (1998). Personnel, Human Resource management. 305: merrill publishing company.

Chen, Ch, W,. and Liu, V, W. (2013). Corporate governance under asymmetric information: Theory and evidence, Economic Modelling, 33, 280-291.

Chong,Vincent K., Eggelton,I. (2007). The impact of reliance on incentive based compensation schemes, information asymmetry and organizational commitment on managerial performance. Management Accounting Research, 18, 312-342

Chow, Chee., "The Effects of Job Standard Tightness and Compensation Scheme on Performance. (1983, October). An Exploration of Linkages," The Acountinrge View, 667-687.

Conway, J, M. (2000). Managerial Performance Development Constructs and Personality Correlates. UMAN PERFORMANCE, 13(1), 23–46.

Eisenhardt, Kathleen M.. (1988, Septembe). Agency and institutional-theory explanations: the case of retail sales compensation. Acad.Manage, 488-511.

Ellul, A,. Wang, C,. and Zhang, K. (2015). Labor Unemployment Risk and CEO Incentive Compensation, EL classification: G32, G34.

Gupta, N,. & Shaw, J, D,. (2014). Employee compensation: The neglected area of HRM research, Human Resource Management Review,  Vol 24, PP:1-4.

Jamal, M. (2011). Job stress, job performance and organizational commitment in a multinational company: An empirical study in two countries. International Journal of Business and Social Science, 2(20), 20–29

Jensen, Michael., & Meckling, William. (1976). Theory of the firm:managerial behaviour, agency cost, and ownership structure. Journal of Financial Economics, 305-360.

Kaplan, Robert., & Atkinson, Anthony. (1988). Advanced Management Accounting. Prentice Hal.

Karif, D. (2009). The. Managerial Performance and Business Success: Gender Differences in Canadian and Israeli Entrepreneurs, Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy (JEC), 2(4), 300- 331.

Kennedy, Jane. (1993). Debiasing audit judgment with accountability: a framework and experimental results. J. Acc. Res. 31 (2), 231–245.

Li, Jin.,& Matouschek ,Niko.(2012). Managing Conáicts in Relational Contracts. Northwestern university.1-65

Libby, Robert., & Marlys Gascho Lipe, M. (1992). Incentives, effort, and the cognitive processes involved in Accounting-related judgment. J. Acc.Res. 30 (2), 249–273.

Lundberg, V,. & Montell, Ch,. (2011). The Effects of Incentive Compensation on Moral Awareness An Explorative Study. Accounting, University of Guhenberg, School of Business, Economic and Law. Master thesis in Management.

Mamdani, K, F,. & Minhaj, S,. (2016). Effect of motivational incentives on employees performance: A case study of banks of Krachi, Pakistan, South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law, Vol.9, Issue 2, PP:32-39.

Merchant, Kenneth., Van der Stede, Wim., Zheng, Liu. (2003). Disciplinary constraints on the advancement of knowledge: the case of organisational incentive systems. Acc. Organisations Society, 251-286.

Milgrom, Paul., & Roberts, John. (1988). An Economic Approach to Influence Activities in Organizations. American Journal of Sociology Supplement, 154-179.

Moody & et al. (1982). Behavior Management, Newskills for Business and Industry. Atlanta Co.

Noor Rokhman, T,. (2015). Improving Managerial Performance through Participation Role of Budget Preparation: a Theoretical and Empirical Overview.

Rizal, M,. Idrus, M, S,. Mintarti, R. (2014). Effect Of Compensation On Motivation, Organizational Commitment And Employee Performance (Studies at Local Revenue Management in Kendari City). International Journal of Business and Management Invention, Volume 3, Issue 2, pp: 64-79.

Sprinkle, Geoffrey B. (2000). The effect of incentive contracts on learning and performance. 299-326.

Stephen Miller.(2013). Tie pay to value, not market data,experts advise. WorldatWork Total Rewards conference.1-8

Stone, Dane., & Ziebart, David. (1995, Dec). A model of financial incentive effects in decision-making. Organisational Behav. Hum.Processes 61 (3), 250–261.

Tolentino, Rebecca (2013), Organizational Commitment and Job Performance of the Academic and Administrative Personnel, International Journal of Information Technology and Business Management,29th July 2013. Vol.15 No.1

Waller, William. (1994). Discussion of motivating truthful subordinate reporting: An experimental investigation in a two subordinate context. Contemp. Acc. Res. 10, 721-734.

Wang, Lei. (2003). Incentive compensation bonusing and motivation. Massachusettts institute of technology,30-60

ideograph; text-indent:-21.25pt;line-height:normal'>Young, J.E., Klosko, J.S. & Marjorie, E.W. (2006). Schema Therapy: A Practitioner's Guide. New York: Guilford Press.

 

Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. Guilford Press.‏

Zhou, X. T., & Schriesheim, C. A. (2010). Quantitative and qualitative examination of propositions concerning supervisor–subordinate convergence in descriptions of leader–member exchange (LMX) quality. The Leadership Quarterly21(5), 826-843.‏


دوره 28، شماره 94
زمستان 1398
صفحه 137-158
  • تاریخ دریافت: 14 دی 1395
  • تاریخ بازنگری: 11 آبان 1396
  • تاریخ پذیرش: 27 دی 1396