دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
تبیین نقش پیش بینی و آینده نگری در نظام مدیریت اسلامی

محمدرضا حمیدی زاده

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، صفحه 1-16

چکیده
  هدف این مقاله تشریح و بسط نقش پیش بینی و آینده نگری و بررسی توان آن برای پیشگیری از بروز وقایع سازمانی است. از این رو تلاش شده ضمن تشریح اهمیت و ضرورت پیش بینی در برنامه ریزی های مدیریت، زمینه های لازم برای مبادرت به پیش بینی و آینده نگری طرح شود و شرایط و عوامل موثر که هدایت کننده برنامه های پیش بینی می باشند همراه دو مدل علی – حلقوی ...  بیشتر

پژوهش کیفی

سید مهدی الوانی

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، صفحه 17-28

چکیده
  یکی از مشکلات پژوهش در مقوله ی سازمان و مدیریت ناسازگاری موضوع تحلیل و ابزار تحلیل است. سال هاست محققان این رشته با استفاده از ابزارهای تحقیقی که خاص علوم طبیعی است به سراغ مسائل انسانی و سازمانی آمده و کوشیده اند تا این دو ناساز را همساز کنند که در این امر توفیق حاصل نگردیده است. در این مقاله تلاش شده تا پژوهش کیفی به عنوان رویکردی مناسب ...  بیشتر

تحلیلی بر تبعات توسعه ی صنعت جهانگردی

شمس السادات زاهدی

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، صفحه 29-48

چکیده
  صنعت جهانگردی مانند هر پدیدار دیگری دارای ابعاد مثبت و منفی است. برخی از صاحب نظران، بر ابعاد مثبت این پدیدار تاکید و توسعه ی بی مانع آن را توصیه کرده اند. عده ای نیز بر ابعاد منفی آن توجه دارند و بر این باورند که تبعات سوء این صنعت به حدی است که آثار مثبت آن را تحت الشعاع قرار می دهد. در این نوشتار موضوع با نگرش سیستمی مورد تحلیل قرار گرفته ...  بیشتر

مدلی چهار وجهی در تعیین اثر بخشی سازمانی یک روش شناسی علمی برای محاسبه اثر بخشی سیستم ها

گوئل کهن

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، صفحه 49-74

چکیده
  بررسی یک سیستم تولیدی یا خدماتی و تعیین میزان موفقیت یا عدم موفقیت آن می تواند بر اساس شاخص هایی مانند بازدهی، بهره وری، کارایی، اثر بخشی یا سود خالص انجام گیرد. برخی از این شاخص ها ماهیتی کیفی دارند و برخی نیز به صورت کمی یا مقداری قابل اندازه گیری اند. از سوی دیگر کاربرد و دامنه ی تفسیر هر یک از این شاخص ها نیز برای شناخت عملکرد سازمان ...  بیشتر

بعد وظیفه ای در بهبود اثر بخشی رهبری

عباس محمدزاده

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، صفحه 75-92

چکیده
  یکی از مشکلات عمومی سازمان های کشور، اعم از بخش عمومی یا خصوصی، پایین بودن سطح عملکرد و تعهد است. در این مقاله ضمن آشنایی با رویکرد وظیفه ای در رهبری، چگونگی استفاده از آن برای افزایش عملکرد و تعهد مورد بررسی قرار می گیرد. رهبر برخوردار از بعد وظیفه ای از ساختار های موجود در درون سازمان بزرگ تر برای ترغیب افراد به انجام وظایف مهم و متعهد ...  بیشتر

دگر اندیشی هایی پیرامون گردشگری

حسین باهر

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، صفحه 93-108

چکیده
  آنچه که نگارنده سعی در بیان اجمالی آن دارد، ما حصل پژوهش های علمی و تجارب عملی وی است. مجموعه ی این تجارب حاکی از نکات زیادی است که می تواند در ترسیم استراتژی گردشگری، به طور کلی و ایرانگردی، به طور اخص راهگشا باشد. در نگارش این مقاله سعی شده است که حول محورهای عمده ی مطروحه در امر گردشگری، با توجه به مقتضیات مکانی ایران مطالبی عرضه ...  بیشتر

مشاهیر مدیریت

حسین رحمان سرشت

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، صفحه 109-130

چکیده
  در تناور شدن درخت علم مدیریت مردان و زنان بسیاری سهیم بوده اند اما نام خانم ماری پارکر فالت در ردیف نام آورانی که با طرح به موقع خود اشتهاری درخشنده یافته اند جایگاه شایسته ی خود را کسب نکرده است. در میان مباحثی که او مطرح می سازد مفاهیمی چون قانون موقعیت یا اقتضای شرایط، قدرت و اقتدار رهبری، شیوه های حل اختلاف و مشارکت در تصمیم گیری ...  بیشتر

مدل برنامه ریزی آماری – فازی برای انتخاب پرتفولیوی بهینه

عادل آذر؛ احمد تلنگی

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، صفحه 131-150

چکیده
  فرایند بهینه سازی پرتفولیو، از دهه ی 1950 با بیان مفهوم تنوع بخشی و ارائه مدل میانگین – واریانس مارکویتز، شاهد تحولات چشمگیری بوده است. تلاش گسترده ی نظریه پردازان مالی در کاربردی تر کردن مدل های انتخاب پرتفولیو، آنان را به سوی مدل های چند معیاره بویژه آرمانی کشانده است. در سال 1965 پروفسور عسگر لطفی زاده اساس ریاضیات کلاسیک را با بیان ...  بیشتر

اطلاع رسانی در مدیریت منابع انسانی از طریق طراحی سیستم های اطلاعاتی اجتماعی: حسابداری اجتماعی، حسابرسی اجتماعی

جهانیار بامداد صوفی

دوره 5، شماره 20 ، اسفند 1374، صفحه 151-170

چکیده
  در حالی که در اکثر کشورهای پیشرفته ی صنعتی دنیا جمع آوری اطلاعات اجتماعی سازمان ها، اعم از دولتی، غیر دولتی، انتفاعی و غیر انتفاعی بر طبق چارچوب خاصی و ارائه ی آن به دستگاه های اجرایی همانند جمع آوری و ارائه ی اطلاعات مالی الزامی شده است متاسفانه لزوم جمع آوری منظم و دائمی اطلاعات در رابطه با اوضاع اجتماعی و منابع انسانی سازمان ها  ...  بیشتر