دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
تبیین و سطح‌بندی شاخص‌های کارآفرینی راهبردی

طیبه امینی؛ مجید نصیری؛ پرویز سعیدی؛ ابراهیم عباسی

دوره 30، شماره 101 ، مهر 1400، ، صفحه 161-188

https://doi.org/10.22054/jmsd.2021.54023.3700

چکیده
  آشفتگی‌های موجود در محیط کسب و کارها منجر به تغییرات غیر قابل پیش‌بینی شده است که از یک طرف باعث ایجاد فرصت‌های جدید برای کسب ارزش و از طرفی دیگر مزیت‌های رقابتی شرکت‌ها را دچار مشکل کرده است و در برخی مواقع منجر به از بین رفتن آن‌ها شده است. در چنین فضایی سازمان‌های موفق و به ویژه شرکت‌های دانش بنیان به دنبال آن هستند که از کارآفرینی ...  بیشتر

تاثیر رفتار سازمانی مثبت و ابعاد آن بر مزیت رقابتی

داود حسین پور؛ فاطمه شمس

دوره 26، شماره 86 ، دی 1396، ، صفحه 145-166

https://doi.org/10.22054/jmsd.2017.8446

چکیده
  امروزه توجه و سرمایه گذاری بر جنبه های مثبت برای موفقیت سازمان ها ضروری است . در این راستا رفتار سازمانی مثبت و ابعاد آن در سازمان  ایجاد سرمایه روانشناختی می کند که  به باور پژوهشگران این سرمایه  قادر به تامین مزیت رقابتی برای سازمان ها است. کسب مزیت رقابتی برای هر سازمانی در هر صنعتی اهمیت دارد. با توجه به گستردگی رقابت در صنایع ...  بیشتر

تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی تعهد محور بر انعطاف‌پذیری منابع انسانی و مزیت رقابتی

فرج اله رحیمی؛ جیران محمدی؛ هدی پورزارع

دوره 25، شماره 82 ، اسفند 1395، ، صفحه 99-122

https://doi.org/10.22054/jmsd.2017.7149

چکیده
  نیروی انسانی توانمند یکی از منابع مهم و اساسی سازمان‌ها قلمداد می‌شود و سازمان‌ها برای رسیدن به اهداف، نیازمند نیروی انسانی کارآمد هستند. به دلیل نرخ بالای پویایی محیط در محیط‌‌های رقابتی پیشنهاد می‌شود که انعطاف‌پذیری کارکنان می‌تواند به عنوان مکانیسمی جهت روشن شدن رابطه بین دو متغیر اقدامات مدیریت منابع انسانی تعهد‌ محور ...  بیشتر

تاثیر رفتار سازمانی مثبت و نوآوری باز بر بهبود مزیت رقابتی

احمد حسینی؛ فاطمه شمس

دوره 23، شماره 75 ، مهر 1393، ، صفحه 137-159

چکیده
  امروزه بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که سرمایه روانشناختی سازمان‏ها می تواند مزیت رقابتی پایداری برای آنها فراهم کند از طرف دیگر، لازمه حضور و تداوم سازمان‌ها در بازارهای جهانی امروزی توسعه و بکارگیری ایده‌های جدید و بکارگیری عملی آن در بازار می باشد. یکی از پارادایم‏های جدید نوآوری در سازمان که منجر به رقابت‏پذیر شدن ...  بیشتر

تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر مزیت رقابتی

حبیب رودساز؛ بهروز رضائی منش؛ شقایق توکلی

دوره 21، شماره 68 ، آذر 1391، ، صفحه 109-134

چکیده
  کارکنان صف در سازمان‎های خدماتی منبع مهمی برای ایجاد تمایز و مزیت رقابتی هستند.کیفیت خدمات، رضایت مشتری و برند سازمان‎ها تحت تأثیر اعمال و رفتار کارکنان خط اول می‌باشد. بانک‏ها به عنوان واحدهای تحت نظارت بانک مرکزی ملزم به رعایت کلیه قوانین و ضوابط ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی می‌باشند این امر بیانگر عدم اختیار بانک ها به تعیین ...  بیشتر

تأثیر بلوغ سازمانی بر سرآمدی سازمان در شرکت فولاد مبارکه

ایرج سلطانی؛ ریحانه بهرامی نژاد جونقانی

دوره 20، شماره 62 ، مهر 1389، ، صفحه 163-193

چکیده
  برای این که سازمان در مسیر سرآمدی قرار گیرد و بتواند آن را ارتقا دهد، نیاز  است که روی بلوغ درسطح فردی، فرآیندی و سازمانی کار نماید. بر اساس مطالعات انجام شده در زمینه بلوغ سازمانی و ابعاد فردی، فرآیندی و سازمانی آن می توان به 8 مؤلفه زیر به صورت خلاصه به عنوان نشان هها و دستاوردهای آن اشاره نمود: 1 توسعه پایدار سازمان 2 افزایش ...  بیشتر

رابطه توجه به مسؤولیت اجتماعی و عملکرد بازاریابی شرکت های صادرکننده نمونه صنایع غذایی

ناصر صنوبر؛ نسرین مهدی زاده اصل

دوره 19، شماره 59 ، مهر 1388، ، صفحه 71-86

چکیده
  در عصر حاضر، در شرایطی که بازاریابی نسل جدیدی از مفاهیم را مرور می کند، اخلاق و اجتماعی در کسب و کار از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است. مباحث سلامت انسان، آلودگی محیط زیست و کمیاب شدن منابع اولیه از جمله مباحثی هستند که توجه به اجتماعی در کسب و کار را توجیه می کنند. یکی از ابزارهای مهمی که در دنیای رقابت امروزی می توان برای ایجاد تمایز ...  بیشتر

بررسی نظام جامع پاداش و پرداخت در سازمانهای دانش پایه (مطالعه موردی پژوهشگاه صنعت نفت)

غلامرضا اصیلی؛ عباسعلی قدیریان؛ سعید شوال پور

دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، ، صفحه 143-169

چکیده
  رویکرد به دانش محوری برای ایجاد مزیت رقابتی نیازمند تحول در نظام پاداش و پرداخت سنتی است. استراتژی مؤثر و پاداش و پرداخت، شرایط لازم برای تقویت تعهد کارکنان به یادگیری، ایجاد نگرش سیستمی برای هدایت رفتار افراد به توسعه ظرفیت های یادگیری و انتقال دانش در سازمان تسهیل می نماید. بنابراین نظام پاداش و پرداخت متناسب با سازمان های دانش ...  بیشتر

ارائه یک مدل ریاضی جهت سنجش رضایت فردی در سیستمهای اقتصادی - اجتماعی

محمدتقی تقوی فرد؛ حسین عصاره

دوره 12، شماره 46 ، شهریور 1384، ، صفحه 87-110

چکیده
  امروزه همگام با تمرکز بر مغز افزار و و تفوق منابع انسانی به عنوان مهمترین عناصر ایجاد کننده مزیت رقابتی سازمانها، مدیریت در تلاش است با شناخت هر چه بیشتر این منبع، زمینه های رشد و بالندگی آن را فراهم آورده و در محیط رقابتی فرصتهای بیشتری را در اختیار گرفته و منافع افزون تری حاصل نماید. مسلماً نخستین گام در توسعه منابع انسانی شناخت نیازهای ...  بیشتر