نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده
مربیگری کارآفرینانه به عنوان یک مداخله توسعهای ساختاریافته میتواند در غلبه بر چالشهای کارآفرینان مؤثر باشد. با این وجود، شکاف تحقیقاتی قابل توجهی در درک مکانیسم اثرگذاری قابلیتهای مربی کارافرینان بر شکلگیری قابلیتهای کارآفرین وجود دارد. این پژوهش با هدف تحلیل اثر قابلیتهای مربی کارآفرینان بر شکلگیری قابلیتهای کارآفرین در صنایع غذایی با رویکرد آمیخته (کیفی-کمی) و با هدف کاربردی انجام شد. در بخش کیفی، از روش فراترکیب و تحلیل محتوای ۶۲ مقاله منتخب استفاده شد. در بخش کمی، دادهها از طریق پرسشنامههای محققساخته از دو گروه مربیان و کارآفرینان (هر گروه ۵۰ نفر) گردآوری و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و نرمافزار Smart PLS تحلیل شد. در بخش کیفی، چارچوبی شامل ۶ بُعد قابلیتهای کارآفرینان و ۸ بُعد قابلیتهای مربیان طراحی شد. یافتههای کمی نشان داد که قویترین اثرات مستقیم مربوط به تأثیر «انتقال دانش و مهارت مربی» بر «انتقال دانش و مهارت کارآفرین» (۸۱۲/۰) و «رشد روانشناختی کارآفرین» (۸۰۹/۰) است. همچنین، مدل پژوهش از توان تبیین بسیار بالایی (R² بین ۰.۶۸۱ تا ۰.۹۷۲) برخوردار بود و کلیه مسیرهای مورد بررسی از نظر آماری معنادار بودند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Effect of Entrepreneur Coach Capabilities on the Formation of Entrepreneur Capabilities
نویسندگان [English]
- , Mohammadali Nejadian, 1
- Seyed Rasul Hosenini 2
- , mohammad khodabakhsh, 3
1 Department of Entrepreneurship, Qa.c., Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
2 Associate Professor, Department of Educational Management, Farhangian University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Entrepreneurial coaching, as a structured developmental intervention, can be effective in helping entrepreneurs overcome challenges. However, a significant research gap exists in understanding the mechanism through which entrepreneurs' coaching capabilities influence the formation of entrepreneurial capabilities. This research was conducted with the aim of analyzing the effect of entrepreneurs' coaching capabilities on the formation of entrepreneurial capabilities in the food industry using a mixed-methods approach (qualitative-quantitative) and with an applied objective. This research employed a mixed-methods (qualitative-quantitative) approach and was applied in nature. In the qualitative part, the meta-synthesis method and content analysis of 62 selected articles were used. In the quantitative part, data were collected through researcher-made questionnaires from two groups: coaches and entrepreneurs (50 people in each group) and were analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) and Smart PLS software. In the qualitative part, a framework comprising 6 dimensions of entrepreneurial capabilities and 8 dimensions of coaching capabilities was designed. The quantitative findings indicated that the strongest direct effects were related to the impact of "coach's knowledge and skill transfer" on "entrepreneur's knowledge and skill transfer" (0.812) and "entrepreneur's psychological growth" (0.809). Furthermore, the research model possessed very high explanatory power (R² between 0.681 and 0.972).
کلیدواژهها [English]
- Entrepreneurial Coaching
- Entrepreneurs' Coach
- Entrepreneurial Capabilities
- Food Industry