نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار ،گروه مدیریت، واحد مدیریت دولتی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کازرون، ایران

2 استادیار ،گروه مدیریت، واحد مدیریت دولتی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 مربی، گروه مدیریت، واحد مدیریت دولتی ،دانشگاه آزاد اسلامی ، کازرون، ایران

10.22054/jmsd.2025.77543.4423

چکیده

مطالعه حاضر با هدف شناخت خرده ‌مفهوم‌ها، طبقات توصیفی و درک کاملی از برداشت‌ها، تجربیات و ادراکات همکاران تازه‌وارد، پیرامون پدیده "جامعه‌پذیری‌کارکنان تازه‌وارد " در سازمان‌های دولتی شهرستان شیراز است.تحقیق حاضر از نوع کاربردی است، روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود که درصدد نظم‌دهی به مسائل اجتماعی با رویکرد ذهنی است و از منظر فلسفی در زمره پارادایم تفسیرگرایی قرار می‌گیرد. که با توجه به قاعده اشباع مقوله‌ای، 26 نفر از اعضا سازمان از طریق نمونه‌گیری هدفمند با روش گلوله‌برفی انتخاب شد.در این پژوهش بر پایة تحلیل مصاحبه‌ها و تجربه زیسته مشارکت‌کنندگان، سه مضمون اصلی وفاق‌آفرینی سازمانی، خلق رسالت سازمانی، تکوین بسندگی شغلی نسبت به فرآیند جامعه‌پذیری تازه‌واردان از طریق همکاران در سازمان به دست آمد. نتایج پژوهش حاضر حاکی از این است که رفتار و تعامل همکاران با تازه‌واردها نقش مهمی در موفقیت و یکپارچگی اجتماعی شدن تازه‌وارد دارد. پژوهش موجود نشان می‌دهد که پیوندهای قوی مستلزم شبکه‌های کوچک‌تر است و تاکتیک‌های اجتماعی‌سازی رسمی و فرآیند غیررسمی اجتماعی شدن منجر به پیوندهای قوی‌تر می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Phenomenology of Socialization: The Experience of Newly Arrived Employees in Shiraz Government Organizations

نویسندگان [English]

  • Nahid Radmanesh 1
  • Zahra Rajaei 2
  • Nooshin razmi 3

1 assistant professor, Department of Managemet ,Government Managemant Branch, Islamic Azad university, kazerun, iran

2 استادیار ،گروه مدیریت، واحد مدیریت دولتی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 insrructor, Department of Managemet, Government Managemant Branch, Islamic Azad university, kazerun, iran

چکیده [English]

The present study aims to understand sub-concepts, descriptive classes and a complete understanding of the impressions, experiences and perceptions of newly arrived colleagues about the phenomenon of "socialization of newly arrived employees" in the public organizations of Shiraz. The current research is of applied type, and the research method was qualitative of phenomenological type which tries to organize social issues with a mental approach and from a philosophical point of view is included in the paradigm of interpretivism that according to the categorical saturation rule, 26 members of the organization were selected through targeted sampling with the snowball method. In this research, based on the analysis of interviews and the lived experience of the participants, three main themes of organizational reconciliation, creation of organizational mission, and the development of job sufficiency were obtained in relation to the socialization process of newcomers through colleagues in the organization. The results of the present study indicate that the behavior and interaction of colleagues with newcomers plays an important role in the success and integrity of the newcomer's socialization. The current research suggests that strong ties require smaller networks and that formal socialization tactics and informal socialization processes lead to stronger ties.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Organizational Reconciliation"
  • "Creation of Organizational Mission"
  • "Development of Job sufficiency"
  • "Socialization of Newcomers"