نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
چکیده
کارکنان دشوار، در هر شرایطی انسانهای دشواری نیستند، شرایط سازمان در پدید آمدن و افزایش دشواری رفتار کارکنان نقش مهمی دارد . تجربه کارکردن با این افراد بسیار آزاردهنده است، آنها یک نیروی آشفته در محیط کار هستند که با رفتارها و آداب خود بر فضای سازمان و خارج از آن تأثیر منفی داشته و با رفتارهای دشوار نیز سلامت سازمان را با خطر مواجه کرده و به سازمان صدمات جدی وارد میکنند. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ایجادکننده کارکنان دشوار در سازمانهای دولتی و تحلیل این عوامل با استفاده از روش نقشه نگاشت فازی (FCM) انجام پذیرفت. تحقیق حاضر، ازنظر روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) و ازنظر هدف کاربردی است. جامعهآماری پژوهش،اساتید دانشگاه، مدیران سازمانهای دولتی هستند که 20 نفر از آنها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونه-گیری هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی ، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه میباشد که روایی و پایایی آنها از طریق روایی محتوایی و روایی نظری و پایایی درون کدگذار انجام گرفت
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Mapping the Fuzzy Factors Creating Difficult Employees in Organizations (Case Study: Government Organizations in Khorramabad)
نویسندگان [English]
- Mohsen ArefNezhad 1
- Leila Yarahmadi 2
1 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
2 PhD Student, Government Management, Faculty of Economics and Administrative Sciences,Univercity of Lorestan, Lorestan, Iran
چکیده [English]
Difficult employees are not inherently difficult people in all situations; the organizational conditions play a significant role in the emergence and increase of difficult behaviors among employees. The experience of working with these individuals can be very frustrating, as they represent a chaotic force in the workplace that negatively impacts the organizational environment and beyond. Their difficult behaviors can jeopardize organizational health and cause serious harm. Therefore, this study aims to identify the factors that create difficult employees in government organizations and analyze these factors using the Fuzzy Cognitive Mapping (FCM) method. This research employs an exploratory mixed-methods approach (qualitative-quantitative) and is applied in nature. The statistical population includes university professors and managers of government organizations, from which 20 individuals were selected based on the principle of theoretical saturation using purposive sampling. The data collection tools for the qualitative section of the research were semi-structured interviews, while in the quantitative section, a questionnaire was used. The validity and reliability of these instruments were assessed through content validity, theoretical validity, and inter-coder and intra-coder reliability, as well as Cohen's Kappa test. Additionally, the validity and reliability of the questionnaire were confirmed using content validity and test-retest reliability.
کلیدواژهها [English]
- Organizational difficulty
- difficult employees
- difficult employee behavior
- factors leading to difficult employees
- fuzzy mapping