نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه فلسفه، دانشکدۀ الهیات، دانشگاه الزهرا
2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان رشت
چکیده
مقالۀ حاضر که میتوان آن را نوعی مدیریتپژوهی فلسفی تلقی کرد، بر فرضیۀ امکان تعامل فلسفه و مدیریت و در نتیجه افزایش توانمندی و کارایی آنها، مبتنی است. بر اساس این فرضیه، مدیریت میتواند برای تأملات فلسفی، موضوعات جدیدی مهیا سازد و فلسفه نیز میتواند مطالعات مدیریتی و سازمانی را تنوع و عمق بیشتری بخشد. ادعای نقشآفرینی فلسفه در حوزۀ مدیریت، به مطالعات مدیریتی و سازمانی محدود نیست، بلکه در مقالۀ حاضر بر این امر تأکید شده است که علاوه بر ساحت نظر، مدیرانی که از بصیرتهای فلسفی برخوردارند، در مقام عمل نیز مدیران خردمندتر، تاثیرگذارتر و موفقتری خواهند بود. هستیشناسی، معرفتشناسی و اخلاق، سه شاخه از شاخههای اصلی فلسفهاند. این سه شاخه، در پژوهش حاضر به عنوان سه متغیر مستقل تعیین شده و تاثیر آنها بر متغیر وابستۀ مدیریت، مورد بررسی قرار گرفته است. در بحث هستیشناسی سازمانی، نشان داده شده که درک مدیران از نحوۀ وجود سازمان تحت مدیریت آنان، میتواند بر تلقی آنان از ماموریت سازمانی خود مؤثر باشد. مبحث معرفتشناسی سازمانی، به این نتیجه منتهی شده که شاخه معرفتشناسی، میتواند به مدیران کمک کند تا فاصله موجود میان دانش و عمل را پر کنند. مهمترین نتیجهای که در بحث اخلاق سازمانی، بر آن تأکید شده این است که مدیران، معلمان اخلاق سازمان خود هستند. ارتباط میان خرد و بلوغ سازمانی، آخرین مبحثی است که در مقالۀ حاضر بدان پرداخته شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Synergy of Philosophy and Management,A Design for Pioneer Managers
نویسندگان [English]
- Narges Nazarnejad 1
- Esmail Malek Akhlagh 2
1 . Associate Professor Department of Philosophy, Faculty of Theology, Alzahra University
2 Associate Professor Department of Management, Faculty of Literature and Humanities, Guilan University. Rasht
چکیده [English]
bThe present paper, which can be regarded as a kind of philosophical management study, is based on the hypothesis that philosophy and management can interact and thus enhance their ability and effectiveness. Based on this hypothesis, management can provide new subjects for philosophical reflections, and philosophy can also diversify and deepen the management and organizational studies. The claim of the role of philosophy in the field of management is not limited to managerial and organizational studies, but in this paper, the emphasis is placed on the fact that, in addition to the theoretical sphere, managers who have philosophical insights practically will be wiser, more influential and more successful executives. Ontology, epistemology, and ethics are three branches of the main branches of philosophy. These three branches are defined as independent variables in the present study and their impact on the dependent variable of management has been investigated. In connection with organizational ontology, it has been shown that managers' perception of the kind of existence their organizations have, can affect their perceptions of their organizational mission. The subject of organizational epistemology leads to the conclusion that the branch of epistemology can help managers fill in the existing gaps between knowledge and practice. The most important consequence of organizational ethics is that the managers are the ethics teachers of their organization. The relationship between wisdom and organizational maturity is the last topic discussed in this paper t variables in the present study and their impact on the dependent variable of management has been investigated. In connection with organizational ontology, it has been shown that managers' perception of the kind of existence their organizations have, can affect their perceptions of their organizational mission. The subject of organizational epistemology leads to the conclusion that the branch of epistemology can help managers fill in the existing gaps between knowledge and practice. The most important consequence of organizational ethics is that the managers are the ethics teachers of their organization. The relationship between wisdom and organizational maturity is the last topic discussed in this paper.
کلیدواژهها [English]
- Philosophy
- Management
- Organizational Ontology
- Organizational Epistemology
- Organizational Ethics
- Organizational Wisdom
and Ethical Intentions in International Decision-Making, “Journal of Business Ethics”, DOI 10.1007/s10551-010-0524-z, Springer, 1.