سید حسین رحمان سرشت؛ عبدالعزیز شمسایی
دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 33-48
چکیده
طبق تحقیقات انجام شده بیشترین مزیت نسبی ایران برای وارد شدن به عرصه تجارت بین الملل مربوط به فراورده های صنایع تبدیلی غذایی است. با این حال صادر کنندگان این محصول در تسخیر بازارهای منطقه ای و جهانی موفقیت قابل توجهی نداشته اند. طبعا این ناکامیها را می توان به عوامل متعددی نسبت داد اما به نظر می رسد مهمترین آن عوامل عدم برخورد کارشناسی ...
بیشتر
طبق تحقیقات انجام شده بیشترین مزیت نسبی ایران برای وارد شدن به عرصه تجارت بین الملل مربوط به فراورده های صنایع تبدیلی غذایی است. با این حال صادر کنندگان این محصول در تسخیر بازارهای منطقه ای و جهانی موفقیت قابل توجهی نداشته اند. طبعا این ناکامیها را می توان به عوامل متعددی نسبت داد اما به نظر می رسد مهمترین آن عوامل عدم برخورد کارشناسی در بخش تجارت و بازاریابی بین المللی بوده باشد. پژوهش حاضر با تمرکز بر یکی از بازارهای مهم مواد غذایی فراوری شده و یکی از همسایگان کشورمان یعنی امارات متحده عربی در صدد شناسایی برخی موانع مهم صادرات غذاهای فراوری شده از دیدگاه مشتریان این بازار بر آمده است.
حسین رحمان سرشت؛ عبدالعزیز شمسایی
دوره 4، شماره 13.14 ، شهریور 1373، ، صفحه 33-48
چکیده
طبق تحقیقات انجام شده بیشترین مزیت نسبی ایران برای وارد شدن به عرصه تجارت بین المللی مربوط به فرآورده های صنایع تبدیلی غذایی (غذاهای فراوری شده) است. با این حال صادر کنندگان این محصول در تسخیر بازارهای منطقه ای و جهانی موفقیت قابل توجهی نداشته اند. طبعا این ناکامیها را می توان به عوامل متعددی نسبت داد اما به نظر می رسد مهمترین آن عوامل ...
بیشتر
طبق تحقیقات انجام شده بیشترین مزیت نسبی ایران برای وارد شدن به عرصه تجارت بین المللی مربوط به فرآورده های صنایع تبدیلی غذایی (غذاهای فراوری شده) است. با این حال صادر کنندگان این محصول در تسخیر بازارهای منطقه ای و جهانی موفقیت قابل توجهی نداشته اند. طبعا این ناکامیها را می توان به عوامل متعددی نسبت داد اما به نظر می رسد مهمترین آن عوامل عدم برخورد کارشناسی در بخش تجارت و بازاریابی بین المللی بوده باشد. پژوهش حاضر با تمرکز بر یکی از بازارهای هم مهم مواد غذایی فراوری شده و یکی از همسایگان کشور مان یعنی امارات متحده عربی در صدد شناسایی برخی موانع مهم صادرات غذاهای فراوری شده از دیدگاه مشتریان این بازار برآمده است. بدین منظور با تهیه و توزیع سه پرسشنامه متفاوت (به دو زبان فارسی و انگلیسی) برای کسب نظر از وارد کنندگان، فروشندگان و مصرف کنندگان فراورده های غذایی ایرانی در کشور امارات تلاش به عمل آمد تا فرضیه های تحقیق آزمون شوند. جهت آزمون فرضیه ها از روش های آماری ناپارامتری چون آزمونهای دو جمله ای، فریدمن، کروسکال و الیس و (U) من - ویتنی استفاده گردیده است. در بخشی دیگر از تحقیق محقق سعی کرده است با استفاده از مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی (A. H.P) و طراحی پرسشنامه ویژه ای (به دو زبان فارسی و انگلیسی) برخی خصوصیات مطلوب یک محصول غذایی از نظر مصرف کنندگان بازار مواد غذایی امارات و نیز برخی عوامل مؤثر بر فرایند تصمیم گیری آنان در انتخاب یک محصول غذایی را شناسایی نماید. در پایان با توجه به نتایج حاصل از تحقیق پیشنهادهایی برای مسئولین مربوطه، تولید کنندگان و صادر کنندگان غذاهای فراوری شده کشور و پژوهشگران آتی، ارائه شده است.