حبیب اله رعنایی کردشولی؛ مسلم علیمحمدلو؛ محسن جاجرمی زاده؛ عباس عباسی؛ احمد الهیاری بوزنجانی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، معرفی الگویی است که به کمک آن بتوان ویژگی های فرهنگ کار و تلاش در سطوح مختلف، اعم از یک صنعت خاص یا سطوح منطقه ای و ملی را به تصویر کشیده و تحلیل نمود. برای این منظور، با استفاده از روش تحلیل محتوای متنی، تلاش شد تا با بررسی متون علمی و مذهبی، کدهایی که نمایانگر ارزشها و هنجارهای فرهنگی مطلوب و یا نامطلوب کار ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، معرفی الگویی است که به کمک آن بتوان ویژگی های فرهنگ کار و تلاش در سطوح مختلف، اعم از یک صنعت خاص یا سطوح منطقه ای و ملی را به تصویر کشیده و تحلیل نمود. برای این منظور، با استفاده از روش تحلیل محتوای متنی، تلاش شد تا با بررسی متون علمی و مذهبی، کدهایی که نمایانگر ارزشها و هنجارهای فرهنگی مطلوب و یا نامطلوب کار و تلاش در جامعهی ایرانی- اسلامی هستند، شناسایی شوند. یافتههای پژوهش که با توجه به نظریهی تحلیل میدان نیرو تبیین گردید، نشان دادند که ویژگی های فرهنگ کار و تلاش در قالب دو دسته ویژگیهای پیشبرنده و بازدارنده قابل تبیین هستند؛ به گونهای که این ویژگیها دارای رابطه بیرونی منفی با یکدیگر بوده و در درون نیز دارای اجزایی با رابطه متقابل مثبت هستند. بر مبنای این الگو، بهبود و ارتقاء فرهنگ کار و تلاش در یک جامعه مستلزم تقویت ویژگی های پیش برنده و تضعیف ویژگی های بازدارنده ای است که سست کننده کار و تلاش می باشند. به این ترتیب نیل به وضعیت مطلوب فرهنگ کار و تلاش میتواند از طریق دو دسته از اقدامات ایجابی و سلبی امکان پذیر گردد که در اقدامات سلبی تلاش مدیران باید معطوف به تضعیف ویژگیهای بازدارنده و در اقدامات ایجابی نیز این تلاشها باید معطوف به تقویت ویژگیهای پیشبرنده باشند.
سید محمد زاهدی؛ علی انتظاری هرسینی
دوره 18، شماره 56 ، دی 1386، ، صفحه 45-70
چکیده
فرهنک دانایی، به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر مدیریت دانش، بیان کننده ارزشها و باورهای افراد در مورد خلق، تسهیم، و بکارگیری دانش است؛ و نقشی بسیار اساسی در موفقیت یا عدم موفقیت مدیریت دانش ایفا می کند. از این رو سنجش فرهنگ دانایی و ایجاد و تقویت ارزشها و باورهای سوق دهنده فعالیت های مدیریت دانش، اهمیت بسیاری دارد. در ...
بیشتر
فرهنک دانایی، به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر مدیریت دانش، بیان کننده ارزشها و باورهای افراد در مورد خلق، تسهیم، و بکارگیری دانش است؛ و نقشی بسیار اساسی در موفقیت یا عدم موفقیت مدیریت دانش ایفا می کند. از این رو سنجش فرهنگ دانایی و ایجاد و تقویت ارزشها و باورهای سوق دهنده فعالیت های مدیریت دانش، اهمیت بسیاری دارد. در این پژوهش، با مرور گسترده ادبیات مدیریت دانش، ابعاد فرهنگ دانایی در سه حیطه کلی خلق، تسهیم و بکارگیری دانش و با شاخص های باور شخصی، سیستم پاداش و انگیزش، فضای باز، اعتماد، تعاملات اجتماعی، تعهد، تسهیم دانش به عنوان قدرت، آزادی عمل در مقابل کنترل، حمایت مدیریت ارشد، دسته بندی شد. بر این اساس ابزاری برای سنجش فرهنگ دانایی تدوین
گردید و با استفاده از آن، فرهنگ دانایی در سه سازمان، اندازه گیری و با هم مقایسه شد. در نهایت پیشنهادهایی برای تقویت ابعاد فرهنگ دانایی متناسب با یافته ها، ارائه شده است.