فتاح شریف زاده
دوره 20، شماره 60 ، اردیبهشت 1389، ، صفحه 89-114
چکیده
هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود بهره وری مدیریت مواد زاید جامد شهری در کلان شهر تهران است. برای این تحقیق پژوهشگران پس از مطالعات میدانی، مرور مبانی نظری و مصاحبه با افراد خبره در این زمینه، پنج عامل مهم را شناسایی نمودند. این عوامل عبارتند از"بهینه سازی تکنولوژی جمع آوری و حمل و نقل مواد زاید جامد"،"بهینه سازی تکنولوژی ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود بهره وری مدیریت مواد زاید جامد شهری در کلان شهر تهران است. برای این تحقیق پژوهشگران پس از مطالعات میدانی، مرور مبانی نظری و مصاحبه با افراد خبره در این زمینه، پنج عامل مهم را شناسایی نمودند. این عوامل عبارتند از"بهینه سازی تکنولوژی جمع آوری و حمل و نقل مواد زاید جامد"،"بهینه سازی تکنولوژی دفع مواد زاید جامد"، " توجه به امر بازیافت زباله "، " ایجاد فرهنگ تولید کمتر زباله در بین خانوارهای شهری " و " آموزش بهداشت و افزایش آگاهی مردم. اطلاعات مورد نیاز تحقیق از ۱۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان مواد زاید جامد شهری به کمک پرسشنامه دریافت شد.
پس از جمع آوری داده ها، با استفاده از آزمون کای دو تک متغیره به آزمون فرضیه های تحقیقی پرداخته شد. نتایج حاصل از آزمون کای دو نشان داد که همه این عوامل بر بهبود بهره وری مدیریت مواد زاید جامد شهری در کلان شهر تهران مؤثرند.
فتاح شریف زاده؛ جواد صادقی
دوره 19، شماره 59 ، مهر 1388، ، صفحه 47-70
چکیده
عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در اداره امور شهرامروزه مشارکت یکی از مفاهیم عمده و اصلی توسعه پایدار به شمار می رود. مدیران و برنامه ریزان شهری همواره سعی کرده اند تا با جلب مشارکت های مردمی به اهداف خود در زمینه اجرای طرح ها و برنامه ها به بهترین نحو ممکن نائل آیند. این مقاله نیز در راستای همین هدف به بررسی عوامل مهم در زمینه مشارکت شهروندان ...
بیشتر
عوامل مؤثر بر مشارکت شهروندان در اداره امور شهرامروزه مشارکت یکی از مفاهیم عمده و اصلی توسعه پایدار به شمار می رود. مدیران و برنامه ریزان شهری همواره سعی کرده اند تا با جلب مشارکت های مردمی به اهداف خود در زمینه اجرای طرح ها و برنامه ها به بهترین نحو ممکن نائل آیند. این مقاله نیز در راستای همین هدف به بررسی عوامل مهم در زمینه مشارکت شهروندان پرداخته است و سعی شده است با شناسایی برخی عوامل مهم مسئولین شهری را برای تقویت آنها تشویق نماید. عوامل مورد نظر در این تحقیق عبارتند از: سودآور بودن فعالیت مشارکتی، اوقات فراغت، اعتماد اجتماعی مردم به یکدیگر، اطلاع رسانی و پاسخگویی مدیران شهری. نوع روش تحقیق به کار رفته در این پژوهش، روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. به نظر می رسد با توجه به نتایج مشاهده شده در جامعه آماری، اگر مدیریت شهری بتواند از یک طرف فرهنگ مشارکت عمومی را گسترش دهد و از طرف دیگر در ساختار مدیریتی خود، مدیریت مشارکتی را اعمال نماید، بهتر بتواند به نتایج لازم از اهداف و برنامه های خود برسد. توجه به نیازهای شهروندان و دادن آموزش های لازم به آنان، برنامه ریزی برای اوقات فراغت شهروندان و برگزاری همایش ها و هم اندیشی ها، گسترش اطلاع رسانی به شهروندان، تقویت روحیه اعتماد بین مردم و پاسخگو بودن مسئولین شهری، از جمله راه کارهایی است که می توان با تقویت و تأکید بر آنها، زمینه مشارکت افراد در امور شهر را فراهم ساخت.
فتاح شریف زاده؛ علی ادبی فیروزجایی
دوره 19، شماره 58 ، آذر 1387، ، صفحه 127-142
چکیده
نظارت و کنترل یکی از وظایف اصلی مدیریت محسوب می گردد، بطوریکه بدون توجه به این جزء، سایر اجزاء مدیریت شامل برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت نیز ناقص بوده و تضمینی برای انجام درست آن وجود ندارد. سازمانی که مورد بازرسی قرار نگیرد روز به روز به ضعف و نابودی می رود و اثر بخشی ان مورد سوالی قرار می گیرد، بالعکس، سازمانی که اصولی بازرسی بر آن ...
بیشتر
نظارت و کنترل یکی از وظایف اصلی مدیریت محسوب می گردد، بطوریکه بدون توجه به این جزء، سایر اجزاء مدیریت شامل برنامه ریزی، سازماندهی و هدایت نیز ناقص بوده و تضمینی برای انجام درست آن وجود ندارد. سازمانی که مورد بازرسی قرار نگیرد روز به روز به ضعف و نابودی می رود و اثر بخشی ان مورد سوالی قرار می گیرد، بالعکس، سازمانی که اصولی بازرسی بر آن اعمال شود آن نارسایی ها وجود داشته باشد وجود بازرسی منظم آن ضعف را برطرف خواهد نمود. همچنین دستگاههای حکومت اگر خود را به پاسخگویی موظف ندانند، اثرات نامطلوبی بر جامعه از خود بر جای خواهد گذاشت و در مسیر عدم مشارکت و خود رایی خواهد افتاد و ارباب رجوع را صرفا موظف به اطاعت می دانند. در نتیجه باعث می شود که مردم از حکومت دلسرد و با آن همکاری و همیاری نداشته باشند. باید پاسخگوی به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه ظاهر شود و هر شهروند بدون هیج گونه دغدغه ای در جهت اصلاح بتواند از مسولان حکومتی توضیح بخواهد. این پژوهش بر اساس داده های جمع اوری شده در روند زمانی سال ۱۳۸۵ الی شهریور ۱۳۸۶ از نمونه ای متشکل از ۱۴۱ نفر از مدیران و کارشناسان سازمان بازرسی کلی کشور، و بر اساس آزمون رگرسیون انجام شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که نظارت و بازرسی بر پاسخگویی و مولفه های آن نظیر پاسخگویی سازمانی، پاسخگویی قانونی، پاسخگویی حرفه ای و پاسخگویی سیاسی تأثیر دارد. و اعمال نظارت بر سازمان به نحوقابل ملاحظه ای بر بهبود عملکرد و تحقق اهداف آن یاری می رساند.
فتاح شریف زاده؛ عباس کاظمی بیدگلی
دوره 19، شماره 57 ، خرداد 1387، ، صفحه 53-85
چکیده
یکی از مراحل مهم فرآیند خط مشی گذاری عمومی، مرحله اجرای خط مشی می باشد. بعداز تدوین و تنظیم خط مشی عمومی و قانونی کردن دستور کار و پیشنهاد خط مشی و طی مراحل لازم، باید توسط مراجع ذی صلاح قانونگذار تصویب شده و برای اجرا به سازمانهای مربوطه ابلاغ گردد. در اجرای مطلوب و کارآمد خط مشی عمومی، مسائل زیادی موثرند. در پژوهشی حاضر تلاش می شود ...
بیشتر
یکی از مراحل مهم فرآیند خط مشی گذاری عمومی، مرحله اجرای خط مشی می باشد. بعداز تدوین و تنظیم خط مشی عمومی و قانونی کردن دستور کار و پیشنهاد خط مشی و طی مراحل لازم، باید توسط مراجع ذی صلاح قانونگذار تصویب شده و برای اجرا به سازمانهای مربوطه ابلاغ گردد. در اجرای مطلوب و کارآمد خط مشی عمومی، مسائل زیادی موثرند. در پژوهشی حاضر تلاش می شود تا اثرات عوامل سازمان و مدیریت بر نحوه اجرای بهینه یکی از زمینه های برنامه توسعه اقتصادی-اجتماعی –فرهنگی کشور یعنی آموزش عالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. درجهت تحقق اهداف پژوهشی سعی شد تا مهمترین عوامل سازمان و مدیریتشناسائی شود. پس از بررسی ادبیات و مبانی نظری مربوطه ۹ عامل مهم شناسائی گردید و ارتباط هر کدام در قالب ۹ فرضیه با نحوه اجرای بهینه خط مشی مورد مطالعه قرار گرفت. این عوامل عبارتند از: ۱- ساختار، منابع فیزیکی و تشکیلات ۲- ارزشیابی عملکرد ۳- فرآیند آموزشی ۴- فرآیند کارمندیابی ۵- مدل تصمیم گیری ۶- رضایت شغلی ۷- سیسستم پاداش ۸- انگیزش ۹- نظاماطلاعات و ارتباطات. نمونه اماری از مراکز تحقیقاتی و دانشگاههای تهران ، شهید بهشتی، علامهطباطبائی و تربیت مدرس انتخاب گردید و از طریق ابزار مختلف جمع آوری اطلاعات، مشاهده و مراجعه به منابع آرشیوی و تجزیه و تحلیل آماری درجه تاثیر هر یک از عوامل با توجه بهسنجه های مورد نظر مشخص گردید و بعد از نتیجه گیری پیشنهاداتی ارایه گردید.
فتاح شریف زاده؛ علیرضا ذبیحی
دوره 18، شماره 56 ، دی 1386، ، صفحه 93-122
چکیده
در عصر حاضر سازمان های زیادی به اجرای مدیریت کیفیت جامع روی آورده اند. در این تحقیق سعی بر این است که نشان داده شود که آیا امکان به کارگیری و استقرار سیستم مدیریت کیفیت فراگیر در شهرداری مشهد وجود دارد یا خیر؟ بدین منظور با بررسی های اولیه شش متغیر مستقل تعهد مدیریت ارشد، مسؤلیت پذیری و خدمت رسانی، آموزش کارکنان، مشارکت، به کارگیری ...
بیشتر
در عصر حاضر سازمان های زیادی به اجرای مدیریت کیفیت جامع روی آورده اند. در این تحقیق سعی بر این است که نشان داده شود که آیا امکان به کارگیری و استقرار سیستم مدیریت کیفیت فراگیر در شهرداری مشهد وجود دارد یا خیر؟ بدین منظور با بررسی های اولیه شش متغیر مستقل تعهد مدیریت ارشد، مسؤلیت پذیری و خدمت رسانی، آموزش کارکنان، مشارکت، به کارگیری آمار و اطلاعات و عوامل فیزیکی و ملموس برای رسیدن به هدف مورد نظر مطرح و انتخاب شد. پس از طرح سؤالات و فرضیات، به جمع آوری مبانی نظری تحقیق پرداخته شد و با طراحی پرسشنامه جمع آوری داده ها و اطلاعات لازم و تعیین نحوه تجزیه و تحلیل اطلاعات، اطلاعات به کمک نرم افزار spss مورد تحلیل قرار گرفته و در پایان هم پیشنهاداتی متناسب با تحلیل های به دست آمده برای شهرداری مشهد ارائه گردید.
فتاح شریف زاده
دوره 7، شماره 27.28 ، اسفند 1379، ، صفحه 25-48
چکیده
برای بهبود عملکرد سازمان، روش ها و فنون مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. نسبت به ماهیت مسئله و فعالیت سازمان، اندازه آن، منابع انسانی و دیگر عوامل اثر گذار کاربرد چنین فنونی متفاوت است. در این مقاله ارتباط بین مهندسی مجدد و فن آوری اطلاعات و تاثیر آن بر عملکرد و فعالیت کیفی سازمان مورد بررسی قرار میگیرد. روش شناسی مهندسی مجدد و نحوه ...
بیشتر
برای بهبود عملکرد سازمان، روش ها و فنون مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. نسبت به ماهیت مسئله و فعالیت سازمان، اندازه آن، منابع انسانی و دیگر عوامل اثر گذار کاربرد چنین فنونی متفاوت است. در این مقاله ارتباط بین مهندسی مجدد و فن آوری اطلاعات و تاثیر آن بر عملکرد و فعالیت کیفی سازمان مورد بررسی قرار میگیرد. روش شناسی مهندسی مجدد و نحوه اجرای آن با توجه به مراحل مختلف فعالیت های سازمان نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد.
فتاح شریف زاده
دوره 4، شماره 16 ، اسفند 1373، ، صفحه 97-112
چکیده
گرچه مسئله ارزشیابی برنامه های آموزش ضمن خدمت توجه عمیق صاحبنظران و مدیران منابع انسانی را به خود معطوف نموده است با اینحال هنوز این عمل چندان مورد استقبال واقع نشده است. به عبارت دیگر در مقایسه با برنامه های برگزار شده آموزش ضمن خدمت، ارزشیابی واقعی معدودی از این دوره های آموزشی صورت گرفته است. بدین سبب فقدان ارزشیابی اصولی برنامه ...
بیشتر
گرچه مسئله ارزشیابی برنامه های آموزش ضمن خدمت توجه عمیق صاحبنظران و مدیران منابع انسانی را به خود معطوف نموده است با اینحال هنوز این عمل چندان مورد استقبال واقع نشده است. به عبارت دیگر در مقایسه با برنامه های برگزار شده آموزش ضمن خدمت، ارزشیابی واقعی معدودی از این دوره های آموزشی صورت گرفته است. بدین سبب فقدان ارزشیابی اصولی برنامه های آموزشی حتی در بخش عمومی بیشتر محسوس بوده و احتمالا این قسمت از برنامه، توسعه نیافته ترین جنبه فرایند اموزش ضمن خدمت در سازمان های عمومی می باشد. علیرغم این موضوع، آموزش ضمن خدمت از مهمترین مسائل کلیدی در تربیت نیروی انسانی کارامد و کارا می باشد. به طور خلاصه در فرایند آموزش، مادام که ارزشیابی صورت نگرفته باشد، برنامه، کامل تلقی نمی شود، زیرا این ارزشیابی برنامه است که به اسر تربیت منابع انسانی و آموزش ضمن خدمت کارکنان معنی و مفهوم می بخشد.