دوره 33 (1403)
دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
زندگی کاری بهتر، عاملی در افزایش بهره وری

داوود محب علی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 35-54

چکیده
  در این مقاله نویسنده به تاثیر عامل نیروی انسانی بر افزایش بهره وری ژاپن پس از جنگ بین الملل دوم تاکید می کند و می گوید عامل اصلی موفقیت ژاپن "فقط پیاده کردن به موقع مدیریت کاملا معمولی در سازمان های ژاپن است که بر مبنای آن مدیریت و کارکنان یکدیگر را درک نموده و در هدف مشترکی که به همه آنها تفهیم شده است سهیم هستند نویسنده برای اثبات مدعای ...  بیشتر

مدیریت محیط سازمانی (سازمان در تعامل با محیط(

جعفر ممی زادی

دوره 7، شماره 25.26 ، شهریور 1379، ، صفحه 55-72

چکیده
  در این مقاله رابطه سازمان با محیط اطراف خود مورد بررسی قرار می گیرد و سپس انواع محیط های سازمانی، ماتریس عوامل محیطی و مدل سه بعدی محیط تشریح می گردد. نهایتا نحوه انطلاق سازمان با محیط خود و مدیریت محیط سازمانی با و انواع سازمان ها توضیح داده می شود.  بیشتر

تأثیر فرهنگ سازمانی بر آوای کارکنان با میانجیگری توانمندسازی کارکنان

سیدرضا پورغفاری؛ علیرضا منظری توکلی؛ سنجر سلاجقه؛ مهدی دهقانی سلطانی

دوره 32، شماره 108 ، تیر 1402، ، صفحه 223-273

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.70601.4228

چکیده
  هدف پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر آوای کارکنان با میانجیگری توانمندسازی کارکنان در ستاد مرکزی بانک کشاورزی و شعب بانک در تهران بزرگ با استفاده از تکنیک دیمتل فازی است. پژوهش حاضر توصیفی – اکتشافی و از نظر هدف کاربردی و تحلیل داده‌های آن آمیخته بوده که در بخش کیفی، تحلیل محتوا و در بخش کمّی از روش دیمتل فازی استفاده شد؛ در ...  بیشتر

ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان.

شهاب الدین شمس؛ امیر تیمور اسفندیاری مقدم

دوره 24، شماره 77 ، تیر 1394

https://doi.org/10.22054/jmsd.2021.1169.1057

چکیده
  این تحقیق پیرامون بررسی ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان یکی از سازمان های دولتی در استان مازندران می باشد و نمونه آماری از 218 کارمند ارشد و جز این سازمان تشکیل می شود. جهت بررسی اعتماد سازمانی از مدل الونن و همکاران و برای بررسی رضایت شغلی از مدل اسمیت و همکاران استفاده ...  بیشتر

مدیریت منابع انسانی
شناخت و فهم مهارت انعطاف پذیری شناختی مدیران؛ ارائه نقشه نگاشت فازی عوامل ‏پدیدآورنده با روش ‏‎ FCM

علی شریعت نژاد؛ سیده مریم موسوی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 خرداد 1402

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.70568.4227

چکیده
  یگانه امر ثابت دنیای امروز ما تغییر است، به نحوی که تغییر و تحول به عنصر ثابتی از معادلات امروز بدل شده است. تغییر و ‏تحول موجب بروز محرک‌های جدید در دنیای کسب‌وکار شده و مهارت‌های انعطاف‌پذیری را به یک ضرورت مهم تبدیل کرده ‏است. ازاین‌رو، پژوهش حاضر با هدف شناخت و فهم ‏پدیده انعطاف‌پذیری شناختی مدیران و ارائه نقشه نگاشت فازی ...  بیشتر

مدیریت منابع انسانی
تبیین و مقایسه الگوی تامین، توسعه و نگهداشت منابع انسانی در شرکت‌های تولیدی خصوصی‌سازی شده موفق

مهدی خیراندیش؛ اکبر حسن پور؛ یوسف وکیلی؛ حسن اکبری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1402

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.70138.4215

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، تبیین الگوی تأمین، توسعه و نگهداشت منابع انسانی در شرکت‌های تولیدی خصوصی‌سازی شده بوده است. استراتژی پژوهش در بخش کیفی، تحلیل مضمون و جامعه آماری، کلیه شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی واگذارشده به بخش خصوصی در چارچوب قانون اجرای اصل (44) قانون اساسی طی بازه زمانی 1396-1380 به تعداد 92 شرکت بوده است. از این تعداد، 26 شرکت سرآمد ...  بیشتر

نظریه های رفتاری سازمان
شناسایی و اولویت‌بندی ابعاد سیاستگذاری نمایشی در صنعت بانکداری.

صابر تقی پور؛ سید نجم الدین موسوی؛ محمد حکاک؛ رضا سپهوند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1402

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.73428.4305

چکیده
  هدف از انجام این مطالعه طراحی الگوی سیاستگذاری نمایشی در صنعت بانکداری بوده است. روش پژوهش حاضر بر اساس رویکرد آمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم قیاسی-استقرایی است. جامعه کیفی در پژوهش حاضر را کلیه اساتید دانشگاهی در حوزه مدیریت دولتی، مدیریت بانکداری، مدیریت استراتژیک به همراه اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل بانکهای کشور تشکیل ...  بیشتر

نظریه های رفتاری سازمان
ارائه چارچوب تنهایی در محیط کار در بخش دولتی

اکبر حسن پور؛ سعید جعفری نیا؛ مریم طهرانی؛ ساره ابراهیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 آذر 1402

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.74472.4340

چکیده
  تنهایی یک بیماری همه گیر مدرن است که نیاز به درمان دارد. در سال‌های اخیر، به‌ویژه در بحران کووید19، تنهایی در محیط کار به یک موضوع جدی‌تر تبدیل شده و به دلیل پیامدهای پیچیده‌اش توجه فزاینده‌ای را به خود جلب کرده است. هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی تنهایی در محیط کار در بخش دولتی با استفاده از نظریه داده بنیاد است. پژوهش حاضر از جمله پژوهش ...  بیشتر

رفتار سازمانی
تاثیر مدیریت عنکبوتی بر رخوت سازمانی: نقش میانجی نخبه ستیزی

زهره محمدیاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1402

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.76011.4376

چکیده
  رخوت سازمانی وضعیتی است که به شکل نارضایتی یا بی‌تفاوتی نسبت به کار ایجاد می شود که عملکرد و انگیزه کارکنان را کاهش می دهد و احتمال بروز مشکلات سازمانی متناسب با این بیحالی افزایش می یابد. هدف اصلی تحقیق بررسی تاثیر سبک مدیریت عنکبوتی بر رخوت سازمانی با توجه به نقش میانجی نخبه ستیزی می باشد. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ...  بیشتر

مدیریت منابع انسانی
بازشناسی مضامین مدیریت منابع انسانی با رویکرد رهبری سبز (مورد مطالعه: صنایع نساجی و چرم بغداد)

علی الغراوی السواعد؛ سید محسن علامه؛ طیبه امیرخانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 دی 1402

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.75789.4377

چکیده
  رهبری سبز رویکرد جدیدی است که با اهمیت یافتن مقوله محیط زسیت در توسعه پایدار به حوزه مدیریت منابع انسانی راه یافته است. این موضوع عمدتا به جنبه های انگیزشی و هدایتگرانه منابع انسانی به سمت مراقبت های زیست محیطی و توسعه فرهنگ سبز می پردازد. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مضامین مدیریت منابع انسانی با رویکرد رهبری سبز در صنایع ...  بیشتر

مدیریت منابع انسانی
مدل برندسازی رهبری سازمان با رویکرد مدیریت تجربه کارکنان

داود حسین پور؛ فرزانه اصلی بیگی؛ میرعلی سیدنقوی؛ علیرضا کوشکی جهرمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اسفند 1402

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.74028.4328

چکیده
  ﻫﺪف این پژوﻫﺶ، شناسایی عوامل موثر بر برندسازی رهبری سازمان با رویکرد مدیریت تجربه کارکنان است که به طراحی مدلی در مراکز تحقیق و توسعه خودروسازی ایران انجامید. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از نظر ﻫﺪف، ﮐﺎرﺑﺮدی، اﺳﺘﺮاﺗﮋی پژوهش، اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ و ﺑﻪ روش کیفی اﻧﺠﺎم شده است. برای گردآوری اطلاعات از منابع و مقالات مرتبط با موضوع و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته ...  بیشتر

رهبری سازمانی
فرانظریه‌ای در رهبری سازمان مبتنی بر هستی‌شناسی وحدت‌گرا

فاطمه سادات میر؛ سیدمهدی الوانی؛ حامد دهقانان؛ مهدی گلشنی؛ زهره دهدشتی شاهرخ

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اسفند 1402

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.77837.4428

چکیده
  اهمیت رهبری از یکسو و کثرت نظریات در این حوزه از سوی‌دیگر، لزوم بازاندیشی و انجام تحقیقات در این خصوص را بیشتر می‌کند. هدف این پژوهش اکتشافی، شناسایی خلاءهای نظریات رهبری موجود، و ارائۀ فرانظریۀ جدیدی به منظور رفع این خلاءهاست. در این پژوهش کتابخانه‌ای از فرانظریه که یکی از روشهای پژوهش موثر جهت بازاندیشی در علم است، استفاده‌شده‌است. ...  بیشتر

روابط فرد و سازمان
فرا تحلیل پژوهش‎های "روابط کارمند ـ سازمان" و پیشایندهای آن

فاطمه علوی متین؛ عباسعلی رستگار؛ حسن عابدی جعفری؛ محسن شفیعی نیک آبادی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اردیبهشت 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.75965.4374

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، ترکیب نتایج پژوهش‎های کمّی در حوزۀ روابط کارمند ـ سازمان بود. در این پژوهش، سازۀ "روابط کارمند ـ سازمان" به عنوان یک متغیر با ابعاد رضایت، اعتماد، تعهد و کنترل متقابل در نظر گرفته‎ شد. جامعۀ آماری پژوهش، مطالعات نمایه شده در پایگاه اسکوپوس در بازۀ زمانی 2014-2023 بود. با استفاده از پروتکل تعریف شده، در نهایت 41 فرضیه از ...  بیشتر