نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

استقرار موفقیت آمیز تجارت الکترونیکی به وجود مجموعه ای از عوامل و شرایط نیاز دارد. حتی اگر بهترین وب سایت شرکت که توانائی مبادله ای داشته باشد نیز طراحی شود، در صورتی که مشتریان به شبکه دسترسی نداشته باشند، نوعی سیستم حقوقی مناسب برای حل اختلافات در مبادلات الکترونیکی تدوین نشده باشد، سیستم حمل و نقل پیشرفته و کارآمد موجود نباشد و یا اینکه زیرساختار مالی و بانکداری الکترونیکی وجود نداشته باشد، کاملاً آشکار است که تجارت الکترونیکی به هیچ وجه مثمرثمر نخواهد بود. از این رو آمادگی الکترونیکی را باید در سطوح و لایه های مختلفی بررسی و ارزیابی کرد. آمادگی الکترونیکی باید در کلیه ی سطوح در سطح حداقل وجود داشته باشد تا استقرار تجارت الکترونیکی با موفقیت همراه شود. در این مقاله با توجه به پژوهشهای انجام شده مدل چند لایه برای سنجش آمادگی الکترونیکی در سطوح سازمانی، بین سازمانی و ملی طراحی و شاخص های عملیاتی برای سنجش آنها مطرح می شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Designing Multilayered Model for Measuring e-Readiness

نویسندگان [English]

  • shahryar azizi 1
  • hasan ghorbani 2

چکیده [English]

Successful Implementation of EC requires set of prerequisites. Owning a good transactional website is not useful if customers have not access to internet or there is no formulated Law for dispute resolution in EC system, transportation financial and banking infrastructures. Since e-readiness should not be viewed as a single layer but multilayer. In this paper we try to design needed layers with its indicators for measuring e-rediness comprehensively.