نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد سیرجان، دانشگاه آزاد اسلامی، سیرجان، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت، واحد سیرجان دانشگاه آزاد اسلامی، ، سیرجان، ایران.

چکیده

این پژوهش باروش تحلیل مضمون و با مصاحبه با 22نفر از اساتید دانشگاهی و خبرگان کشتیرانی جنوب- خط ایران انجام پذیرفت که طی فرآیند کدگذاری تعداد436کدباز، 130تم فرعی، 18تم اصلی و6 تم هسته، استخراج و ویژگی‌های آن‌ها در کشتیرانی جنوب- خط ایران با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA2020 شناسایی شد. نتایج نشان داد که: تعارضات مدیریتی و رفتاری، تعارضات ساختاری، تعارضات محیطی(برون سازمانی) و تعارضات شخصی کارکنان به عنوان شرایط علی از دلایل اصلی تعارضات بین نسلی در شرکت کشتیرانی جنوب-خط ایران می‌باشد. و نیز راهکارها و راهبردهای ارائه شده توسط خبرگان، ارتباطات موثر، فرهنگسازی، مشوقها و مدیریت تعارض می‌باشد که با توجه به شرایط زمینه‌ای که عبارت بود از: فرهنگ و ساختار سازمانی، چالشهای کارکنان، قوانین و مقرارت و ضعف نظام ارزیابی عملکرد کارکنان باید اجرا گردد. همچنین در میان عوامل تسهیل‌گری چون: نقش افرینی پرسنل در جهت کاهش و از بین بردن تعارض منفی، برون سپری به بخش های خصوصی و... به عنوان عوامل تسهیل‌کننده در این پژوهش می‌تواند اجرای راهکاره‌ها را آسانترکرده و سرعت ببخشد. اما برای حصول نتایج مطلوبتر شایسته است: چالشها و موانع دستیابی به حل تعارض بین نسلی مانند عدم استفاده از سبک های نوین رهبری، تفاوت سنی زیاد همکاران و... برطرف گردد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Designing a Management Model of Intergenerational Conflicts Among Iran's Southern Shipping Line Employees

نویسندگان [English]

  • Alireza Mohammadi bajgan 1
  • Mohammad Montazeri 2
  • Yousef Ahmadi 3

1 PhD student in public administration, Sirjan Branch, Islamic Azad University, Sirjan, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Management, Sirjan branch of Islamic Azad University, Sirjan, Iran.

چکیده [English]

This research was carried out by analyzing the theme and interviewing 22 university professors and shipping experts on the southern line of Iran. During the coding process, 436 codes, 130 sub-themes, 18 main themes and 6 core themes were extracted and their characteristics in shipping on the southern line of Iran using MAXQDA2020 software were detected. The results showed that: managerial and behavioral conflicts, structural conflicts, environmental conflicts (extra-organizational) and personal conflicts of employees as causal conditions are among the main causes of intergenerational conflicts in Iran's southern shipping line Company. And the solutions and strategies provided by the experts are effective communication, culture building, incentives and conflict management, which are based on the background conditions, which were: organizational culture and structure, employee challenges, rules and regulations, and the weakness of the evaluation system. The performance of employees must be implemented. Also, among the facilitating factors such as: the creative role of personnel in order to reduce and eliminate negative conflict, outsourcing to private sectors, etc. as facilitating factors in this research can make the implementation of solutions easier and speed up.

کلیدواژه‌ها [English]

  • management of intergenerational conflicts
  • intergenerational conflicts
  • southern shipping - Iran line
  • thematic analysis
  1. استراوس، انسلم و کوربین، جولیت (1390). مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینه­ای. ترجمه ابراهیم افشار. تهران:نشر نی.
  2. پناهی، محمدحسین و علویون، سیدهادی (1397). فاصله نسلی در ایران: فراتحلیل و نقد تحقیقات پیشین، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، سال13، شماره36، 171-147.
  3. جلالی، احمد، دلخواه، جلیل و افسر، امیر (1398). شناسایی تفاوت های نسلی در کارکنان سازمان های دولتی، مدیریت سازمان های دولتی، 7 (3)، 137-154. https://doi.org/10.30473/ipom.2019.43993.3449
  4. شهلائی، ناصر، منتظری، عباس، میرزایی ازندریانی، حسین و مهجوری کارمزدی، کمیل (1398). بررسی تفاوت نسلی در کارکنان باتجربه و جوان در سازمان های نظامی مطالعه موردی: کارکنان ستادی یکی از سازمان های نظامی، فصلنامه علمی راهبرد دفاعی، سال17، شماره67، 88-62.DOR:20.1001.1.17351723.1398.17.67.3.8
  5. شیخی، محمدتقی(1381). عوامل موثر بر ایجاد فاصله نسلها و دوری از وفاق اجتماعی، جامعه وفرهنگ(مجموعه مقالات)، جلد سوم، تدوین فردرو، حمیدی و یعقوبی.
  6. مرادیان، مریم، صلواتی، عادل، احمدی، کیومرث (1399). طراحی الگوی مدیریت منابع انسانی مبتنی بر تفاوت نسل ها، مدیریت بهداشت و درمان، 11 (2)، 44-.33. https://sid.ir/paper/952061/fa
  7. مسافری قمی، مراد، رستگار، عباسعلی، آذر، عادل، دامغانیان، حسین (1396). شناسایی نسل ها در محل کار، مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره15، شماره4، 975-947. Doi:10.22059/JOMC.2017.62533
  8. نصراله زاده، شهرزاد. (1393). رفتار اطلاع یابی سلامت زنان باردار: یک مطالعه گراند تئوری. تعامل انسان و اطلاعات, 1(4 ), 270-281.http://hii.khu.ac.ir/article-1-2411-fa.html
  9. Aberson, C. L., & Haag, S. C. (2007). Contact, perspective taking, and anxiety as predictors of stereotype endorsement, explicit attitudes, and implicit attitudes. Group Processes & Intergroup Relations, 10(2), 179–201. DOI:10.1177/1368430207074726
  10. Abrams, D., Eller, A., & Bryant, J. (2006). An age apart: The effects of intergenerational contact and stereotype threat on performance and intergroup bias. Psychology and Aging, 21(4), 691–702. DOI:10.1037/0882-7974.21.4.691
  11. Azhar, K.A., Kiran, Z., & Ahmed, H. (2021). Investigating Intergeneration Working Relationships: An Evidence From Higher Educational Institutions (Heis) Of Pakistan And China. Global Journal For Management And Administrative Sciences.
  12. Burmeister, A., Hirschi, A., & Zacher, H. (2021). Explaining age differences in the motivating potential of intergenerational contact at work. Work, aging and retirement, 7(3), 197-213.https://doi.org/10.1093/workar/waab002
  13. Clark, K. R. (2017) “Managing Multiple Generations in the Workplace”. Radiologic Technology, 88(4), 379- 396.
  14. Dovidio, J. F., Love, A., Schellhaas, F. M. H., & Hewstone, M. (2017). Reducing intergroup bias through intergroup contact: Twenty years of progress and future directions. Group Processes & Intergroup Relations, 20(5), 606–620.DOI:10.1177/1368430217712052
  15. Fasbender, U., & Wang, M. (2017). Intergenerational contact and hiring decisions about older workers, Journal of Managerial Psychology, 32(3):210-224.DOI:10.1108/JMP-11-2016-0339
  16. Fountain, J. M. (2014). Differences in Generational Work Values in America and Their Implications for Educational Leadership: A Longitudinal Test of Twenge’s Model, (Doctoral Dissertation), AA 3622936.DOI:10.1177/0149206309352246
  17. Han, T., & Lee, J. (2021). The Effects of Intergenerational Harmony on Middle Aged Worker’s Knowledge Sharing Behavior: The Moderating Effects of ICT stress and Goal Orientation. The Korean Journal of Industrial and Organizational Psychology, 34, 81-104.https://doi.org/10.24230/kjiop.v34i1.81-104
  18. Harwood, J., Joyce, N., Chen, C.-Y., Paolini, S., Xiang, J., & Rubin, M. (2017). Effects of past and present intergroup communication on perceived fit of an outgroup member and desire for future intergroup contact. Communication Research, 44(4), 530–555.https://doi.org/10.1177/0093650214565926
  19. Heyns, E. P., Eldermire, E. R. B. & Howard, H. A. (2019). Unsubstantiated Conclusions: A Scoping Review on Generational Differences of Leadership in Academic Libraries. The Journal of Academic Librarianship, 45(5), 1-7.DOI:10.1016/J.ACALIB.2019.102054
  20. Lim, D. H., Smith, K. & Kim, J. (2016). “Integrating aging workforce: Organizational cases based on generational differences in the United States”. Andragogy Today, Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education, 19(2), 151-170.
  21. Mannheim, Karl (1952). "The Problem of Generations" in Karl Mannheim Essays on the Sociology of Knowledge, RKP (first published in 1923).
  22. Mead, Margaret (1970). Culture and Commitment. National History Press.
  23. Pew Research Center (2015). The whys and hows of generations research. 16.
  24. Polat, S., & Kazak, E. (2015). Primary School Teachers' Views on Intergenerational Learning. Kuram Ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 15, 1189-1203.DOI:10.12738/estp.2015.5.2523
  25. M. Sh. A, A.R. Romle and Z. Ramli. (2017), The Challenge of Generation Gap Within Organization, World Journal of Management and Behavioral Studies, 5 (1).DOI: 10.5829/idosi.wjmbs.2017.01.04
  26. Shih, W., & Allen, M. (2007). Working with Generation‐D: adopting and adapting to cultural learning and change. Library Management28(1/2), 89-100.DOI:10.1108/01435120710723572
  27. Simon, Cristina (2005), Wharton University of Pennsylvania, Knowledge @ Wharton.
  28. Wahab, N. A., Wakil, N. A. A., & Rahim, S. A. (2021). Intergenerational Communication: Conflicts and Strategies to Defuse Them. International Journal of Social Policy and Society (IJSPS), 17.
  29. Journal of Managerial Psychology, 32(3), 210–224. https://doi.org/10.1108/JMP- 11-2016-0339.