رهبری سازمانی
فاطمه سادات میر؛ سیدمهدی الوانی؛ حامد دهقانان؛ مهدی گلشنی؛ زهره دهدشتی شاهرخ
چکیده
اهمیت رهبری از یکسو و کثرت نظریات در این حوزه از سویدیگر، لزوم بازاندیشی و انجام تحقیقات در این خصوص را بیشتر میکند. هدف این پژوهش اکتشافی، شناسایی خلاءهای نظریات رهبری موجود، و ارائۀ فرانظریۀ جدیدی به منظور رفع این خلاءهاست. در این پژوهش کتابخانهای از فرانظریه که یکی از روشهای پژوهش موثر جهت بازاندیشی در علم است، استفادهشدهاست. ...
بیشتر
اهمیت رهبری از یکسو و کثرت نظریات در این حوزه از سویدیگر، لزوم بازاندیشی و انجام تحقیقات در این خصوص را بیشتر میکند. هدف این پژوهش اکتشافی، شناسایی خلاءهای نظریات رهبری موجود، و ارائۀ فرانظریۀ جدیدی به منظور رفع این خلاءهاست. در این پژوهش کتابخانهای از فرانظریه که یکی از روشهای پژوهش موثر جهت بازاندیشی در علم است، استفادهشدهاست. ما از الگوی MO، یا فرانظریۀ تاسیسی بهرهگرفتیم. تکنیک جمعآوری اطلاعات، مطالعات سیستماتیک بوده، و روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل محتوا میباشد. جامعۀ آماری، تمامی مقالاتیاند که به بررسی نظریات رهبری پرداختهاند. نمونهگیری به روش قضاوتی، تا اشباع نظری به عدد 200 مقاله رسید. ما در این پژوهش، ابتدا به دستهبندی نظریات رهبری مبتنی بر پاردایمهای پنجگانۀ علم پرداختیم و سپس خلاء-های تئوریک را شناساییکردیم. براساس یافتههای تحقیق، خلاءهای موجود در نظریات رهبری سازمان به هستی شناسی مادی حاکم بر آنها بازمیگردد و راهحل این خلاءها تغییر دیدگاه بهسمت فرانظریۀ وحدتگرا و شناخت انسان در ابعاد بالاتر وجود است. ما دیدگاه فرانظری خود را مبتنی بر نظریات وحدتگرای فیزیک ارائهکردهایم، زیرا هستیشناسی وحدتگرا با تاکید بر کثرت ابعاد، و وحدت نیروها در هستی، حقیقت را چیزی فراتر از عالم ماده میداند و میتواند نظرات متکثر را زیر یک چتر جمعکند.
رهبری سازمانی
هادی رستمی پاشائی؛ علی رضائیان؛ حسن فارسیجانی
چکیده
در دهه اخیر رهبری در کلاس جهانی به عنوان رویکردی نوین جهت ارتقای مزیت رقابتی سازمان ها، توجه بسیاری از پژوهشگران حوزههای مختلف را به خود جلب کرده است. مقالات بسیاری به مطالعه رهبری در کلاس جهانی در ادبیات سازمانی به ویژه مدیریت راهبردی و منابع انسانی پرداخته اند. اما تاکنون مرور جامعی از مطالعات مفهومی و تجربی با در نظر گرفتن ویژگی ...
بیشتر
در دهه اخیر رهبری در کلاس جهانی به عنوان رویکردی نوین جهت ارتقای مزیت رقابتی سازمان ها، توجه بسیاری از پژوهشگران حوزههای مختلف را به خود جلب کرده است. مقالات بسیاری به مطالعه رهبری در کلاس جهانی در ادبیات سازمانی به ویژه مدیریت راهبردی و منابع انسانی پرداخته اند. اما تاکنون مرور جامعی از مطالعات مفهومی و تجربی با در نظر گرفتن ویژگی های اساسی و الگوهای این شایستگی و عوامل اثرگذار بر اثربخشی رهبری جهانی انجام نشده است. به همین جهت برای روشن کردن دانش این حوزه -شایستگی رهبران در کلاس جهانی- اثربخشی و نقش آن به عنوان سازهای اثرگذار در ادبیات مدیریت و سازمان، این پژوهش به مرور جامع 68 مطالعه مفهومی و تجربی از سال 2000 تا 2022 پرداخته است و دو هدف عمده را دنبال می نماید: شناسایی مفهوم سازی های متفاوت شایستگی رهبران در کلاس جهانی و عوامل اثرگذار بر این مفهوم در زمینه مدیریت و سازمان. این مطالعه توصیفی و از لحاظ روش اجرا مطالعه مرور ادبیات به صورت نظاممند می باشد. شناسایی مفاهیم "رفتارهای رهبری تراز جهانی"، "وظابف رهبری تراز چهانی"، "روابط رهبری تراز جهانی"، "شیوه رهبری تراز چهانی" و "وظایف خارجی رهبری تراز جهانی" به همراه ابعادشان، از نتایج این پژوهش است.
رهبری سازمانی
غلامعلی طبرسا؛ ندا سلیمی؛ محمدرضا مهاجرنیا؛ محمدحسین اثنی عشری؛ مهران بادین دهش
چکیده
هدف پژوهش حاضر، مطالعه روند پژوهشها پیرامون مفهوم رهبری، با استفاده از روش تحلیل و نقشهبرداری علمسنجی است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و با رویکرد علمسنجی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، پایگاههای داده حاصل از جستجو و فهرستبندی بوده و روش تجزیه تحلیل، ابزارها و نقشه های علمسنجی با استفاده از نرم افزارهای R بوده ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، مطالعه روند پژوهشها پیرامون مفهوم رهبری، با استفاده از روش تحلیل و نقشهبرداری علمسنجی است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و با رویکرد علمسنجی انجام شده است. ابزار گردآوری دادهها، پایگاههای داده حاصل از جستجو و فهرستبندی بوده و روش تجزیه تحلیل، ابزارها و نقشه های علمسنجی با استفاده از نرم افزارهای R بوده است. تعداد مقالات مورد بررسی، 2178 مقاله منتشر شده در پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی 1992 تا 2022 است. پس از استخراج و خوشهبندی مقالات، نامگذاری هر خوشه بر اساس پارامترهای مهم کلیدواژگان پرتکرار هریک انجام شد و بر این اساس خوشه های 1 الی 6 که بر اساس متوسط سن مقالات مرتب شدند با عناوین "سبکهای رهبری مبتنی بر رشد و یادگیری"، "سبکهای رهبری مبتنی بر نقشهای عمومی رهبر"، "سبکهای رهبری مبتنی بر توزیع قدرت"، " سبکهای رهبری مبتنی بر رفاه پیروان"، " سبکهای رهبری مبتنی بر اخلاق" و " سبکهای رهبری مبتنی بر رفتارهای غیراخلاقی حامی سازمان" نامگذاری شدند.