مهدی یزدان شناس؛ حامد دهقانان؛ سعید صحت؛ فروغ سقائیان
چکیده
هدف این پژوهش ارائه مدلی برای استراتژیهای مسیر شغلی مدیران در صنعت بیمه ایران بوده است. روش پژوهش به لحاظ ماهیت تحقیق از نوع کیفی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. مشارکتکنندگان که تعداد آنها بر اساس اشباع نظری تعیین گردید را مدیران صنعت بیمه تشکیل دادهاند که بهصورت نمونهگیری نظری انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه مدلی برای استراتژیهای مسیر شغلی مدیران در صنعت بیمه ایران بوده است. روش پژوهش به لحاظ ماهیت تحقیق از نوع کیفی و به لحاظ هدف، از نوع کاربردی است. مشارکتکنندگان که تعداد آنها بر اساس اشباع نظری تعیین گردید را مدیران صنعت بیمه تشکیل دادهاند که بهصورت نمونهگیری نظری انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز با استفاده از روش دادهبنیاد انجام شد. یافتههای تحقیق حاکی از شناسایی شرایط علی تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی از جمله لنگرگاههای مسیر شغلی، فلات مسیر شغلی عینی و ذهنی؛ پدیده اصلی در استراتژیهای مسیرشغلی شامل شبکهسازی، ارائه خود و جاذبههای بین-فردی؛ شرایط زمینهای و محیط تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی شامل روشن بودن گامهای مسیر شغلی، نگاه هزینهای به آموزش و جنسیت؛ شرایط مداخلهگر تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی شامل تناسب شغل با شاغل، نظام شایستهسالاری و تناسب شغل با علائق فردی؛ راهبردها و کنشهای تاثیرگذار بر استراتژیهای مسیرشغلی شامل سرمایه انسانی، نحوه ارتباط و دانش فنی افراد؛ و پیامدهای استراتژیهای مسیرشغلی مواردی همچون شناخته شدن، استقلال و شکوفایی استعدادهای مدیران صنعت بیمه در ایران بودند.