زهرا غلامی؛ مهدی یدالهی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر منابع فناوری اطلاعات تکمیلی بر قابلیتهای سازمانی، اهداف استراتژیک و عملکرد در شرکتهای قطعهساز خودرو استان تهران انجام میشود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب زمان اجرای پژوهش، مقطعی؛ برحسب نوع داده، کمی؛ برحسب روش گردآوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری در این ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر منابع فناوری اطلاعات تکمیلی بر قابلیتهای سازمانی، اهداف استراتژیک و عملکرد در شرکتهای قطعهساز خودرو استان تهران انجام میشود. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب زمان اجرای پژوهش، مقطعی؛ برحسب نوع داده، کمی؛ برحسب روش گردآوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه مدیرعاملان شرکتهای تولید کننده قطعات خودرو در استان تهران به تعداد 417 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی-خوشهای و از طریق فرمول کوکران، تعداد 200 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می-دهد اهداف استراتژیک بر عملکرد مالی شرکت تأثیر دارد؛ قابلیتهای سازمانی (عملیاتی، تحقیق و توسعه و بازاریابی) بر اهداف استراتژیک تأثیر دارد؛ همچنین منابع فناوری اطلاعات بر قابلیتهای سازمانی (عملیاتی، تحقیق و توسعه و بازاریابی) تأثیر مثبت و معناداری دارد. و در آخر پیشنهاداتی متناسب با نتایج تحقیق ارائه میشود.
باقر عسگرنژاد نوری؛ معصومه میرموسوی
چکیده
امروزه کارکنان یکی از مهمترین منابع موفقیت سازمانها هستند و تشخیص عوامل موثر بر بهبود عملکرد کارکنان به یکی از وظایف اصلی مدیران سازمانها تبدیل شده است. هدف این پژوهش بررسی شاخصهای مدیریت منابع انسانی موثر بر بهبود عملکرد کارکنان با بکارگیری روش فراتحلیل و نرم افزار CMA است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مطالعات است که به بررسی ...
بیشتر
امروزه کارکنان یکی از مهمترین منابع موفقیت سازمانها هستند و تشخیص عوامل موثر بر بهبود عملکرد کارکنان به یکی از وظایف اصلی مدیران سازمانها تبدیل شده است. هدف این پژوهش بررسی شاخصهای مدیریت منابع انسانی موثر بر بهبود عملکرد کارکنان با بکارگیری روش فراتحلیل و نرم افزار CMA است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مطالعات است که به بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد کارکنان پرداختهاند. مجموع مطالعات جمعآوری شده مشتمل بر 252 مطالعه بود. با توجه به استانداردهای رویکرد فراتحلیل تعداد 165 مطالعه حذف گردید و از مجموع 87 پژوهش، تعداد 23 متغیر مستقل شناسایی شد. نتیجه این بررسی فراتحلیل نشان داد که متغیرهای رضایت شغلی، تعهد سازمانی، سیستم جبران خدمات، کیفیت زندگی کاری، مبادله رهبر-عضو، عدالت سازمانی، حمایت سازمانی، سیستم ارزیابی عملکرد، فرهنگ سازمانی، خلاقیت و نوآوری، مدیریت مشارکتی، برنامههای آموزش و بهسازی، احساس معنی دار بودن شغل، توانمندسازی منابع انسانی، امنیت شغلی، جو سازمانی، استقلال کاری، توسعه مسیر شغلی و انگیزش شغلی تاثیر مثبت بر بهبود عملکرد کارکنان دارند. همچنین تاثیر متغیرهای سیاست سازمانی، ابهام نقش، طراحی مجدد شغل، تقاضاهای شغلی بر بهبود عملکرد کارکنان تایید نگردید.
سیدعلی اکبر افجه؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ ابراهیم محمودزاده؛ محسن ادبی فیروزجایی
دوره 24، شماره 77 ، تیر 1394، ، صفحه 187-219
چکیده
بیش از 70% تلاشهای تغییر، در تحقق اهداف پیش بینی شده ناکام می مانند. یکی از مهمترین دلایل این ناکامی، عدم هماهنگی گونههای تغییر با گونههای قدرت سازمانی می باشد. هدف از این مقاله، بررسی هماهنگی گونههای قدرت با گونههای تغییر و تاثیر آن بر عملکرد در 18 مورد از شرکتهای بازرگانی وزارت دفاع (غیرنظامی) می باشد. تحقیق حاضر از نظر ...
بیشتر
بیش از 70% تلاشهای تغییر، در تحقق اهداف پیش بینی شده ناکام می مانند. یکی از مهمترین دلایل این ناکامی، عدم هماهنگی گونههای تغییر با گونههای قدرت سازمانی می باشد. هدف از این مقاله، بررسی هماهنگی گونههای قدرت با گونههای تغییر و تاثیر آن بر عملکرد در 18 مورد از شرکتهای بازرگانی وزارت دفاع (غیرنظامی) می باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، توصیفی، از نظر نتیجه، کاربردی- توسعه ای و از نظر نوع داده، ترکیبی می باشد. در تحقیق کمّی، 105 پرسشنامه از استراتژیستهای شاغل در شرکت ها جمع آوری شد. در این تحقیق برای بررسی روابط بین متغیرهای تحقیق از "مدل معادلات ساختاری" و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با بهرهگیری از نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 3 و برای "تحلیل خوشهای" و "تحلیل واریانس" از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شد. همچنین برای تحلیل دادههای کیفی حاصل از مصاحبههای ساختار یافته با 36 نفر از مدیران ارشد، از تحلیل محتوا و برای تعیین معیار مقایسه عملکرد شرکتها، از تکنیک دلفی استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد شرکتهای با هماهنگی بالاتر در گونههای تغییر و قدرت، دارای عملکرد بهتری هستند.
نبی اله دهقان؛ صمد فتحی؛ سمیه گرجامی؛ حسین ولیوند زمانی
دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 97-128
چکیده
تحقیق حاضر با هدف مطالعه تأثیر تعهد مدیران عالی در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و اثر آن بر عملکرد آنان صورت گرفته است و تعهد مدیران در قبال کارکنان با عاملهای آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که با روش پیمایشی و همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مجموعه ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف مطالعه تأثیر تعهد مدیران عالی در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و اثر آن بر عملکرد آنان صورت گرفته است و تعهد مدیران در قبال کارکنان با عاملهای آموزش، توانمندسازی و پاداش سنجیده شده است. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی است که با روش پیمایشی و همبستگی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق مجموعه کارکنان شعب بانک مورد مطالعه در غرب تهران میباشند که تعداد 200 نفر با روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با ابزار پرسشنامه گردآوری و با استفاده از فنون آماری نظیر ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون رگرسیون دو متغیره خطی، چند متغیره گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرها بر یکدیگر نیز در نمودار تحلیل مسیر نشان داده شد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان میدهد که تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی تأثیر دارد، ولی فقط متغیر رضایت شغلی بر بهبود عملکرد کارکنان تأثیرگذار میباشد. سایر یافتهها نیز نشان میدهد که ابعاد تعهد مدیریت در چگونگی ارائه خدمات به کارکنان (آموزش، توانمندسازی و پاداشها) نیز هر کدام با تعهد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط دارند، اما فقط عوامل توانمندسازی و پاداش دارای رابطه علت و معلولی با متغیرهای تعهد سازمانی و رضایت شغلی میباشند.
بهمن حاجی پور؛ مرتضی کرد
دوره 21، شماره 64 ، شهریور 1390، ، صفحه 141-166
چکیده
دستیابی به عملکرد مالی برتر یکی از موضوعات مورد علاقه شرکت ها و محققان رشته مدیریت است. هدف از این تحقیق بررسی اثرات یادگیری سازمانی و نوآوری بر عملکرد مالی شرکتهاست. و این که "آیا این اثرات به دلیل ارتباط شرکت با هم پیمانان بهبود پیدا میکند؟" الگوی تحقیق روی 501 نمونه از شرکتهایی که دارای پیمان راهبردی بودهاند با استفاده ...
بیشتر
دستیابی به عملکرد مالی برتر یکی از موضوعات مورد علاقه شرکت ها و محققان رشته مدیریت است. هدف از این تحقیق بررسی اثرات یادگیری سازمانی و نوآوری بر عملکرد مالی شرکتهاست. و این که "آیا این اثرات به دلیل ارتباط شرکت با هم پیمانان بهبود پیدا میکند؟" الگوی تحقیق روی 501 نمونه از شرکتهایی که دارای پیمان راهبردی بودهاند با استفاده از الگویابی معادله مورد آزمون قرار )PLS( ساختاری و بر اساس روششناسی کمترین مربعات بخشی گرفت. تحلیلها نشان داد که یادگیری سازمانی و نوآوری بر عملکرد مالی شرکت ها اثر مستقیم دارد. ضمن این که مشخص شد یکی از منابع خارجی قابل اتکا برای یادگیری و نوآوری خارجی شرکت ها پیمان راهبردی است. به طوری که تشکیل پیمان های راهبردی باعث بهبود روابط بین یادگیری سازمانی، نوآوری و عملکرد مالی می شود.
دوره 20، شماره 62 ، مهر 1389، ، صفحه 143-162
چکیده
تحولات سریع و پویایی بازارهای رقابتی دستیابی به انعطاف پذیری را برای سازمان ها بیش از گذشته ضروری کرده است. انعطاف پذیری پدیده ای خودجوش وغیر ارادی نیست، بلکه سازمان ها باید عوامل اثرگذار بر انعطا فپذیری را شناسایی و آنها را ایجاد کنند. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انعطاف پذیری و تبیین آنها و تأثیر انعطا فپذیری بر ...
بیشتر
تحولات سریع و پویایی بازارهای رقابتی دستیابی به انعطاف پذیری را برای سازمان ها بیش از گذشته ضروری کرده است. انعطاف پذیری پدیده ای خودجوش وغیر ارادی نیست، بلکه سازمان ها باید عوامل اثرگذار بر انعطا فپذیری را شناسایی و آنها را ایجاد کنند. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انعطاف پذیری و تبیین آنها و تأثیر انعطا فپذیری بر عملکرد سازمانی انجام شده است. در این تحقیق الگو ها و چارچوب های موجود برای انعطا فپذیری سازمانی بررسی می شوند. سپس قابلیت های سازمانی و مدیریتی مورد نیاز برای انعطاف پذیری سازمانی شناسایی و انواع مختلف انعطاف پذیری در سازمان ها طبقه بندی می گردند. در نتیجه الگویی برای انعطا فپذیری سازمانی ارائه می شود که در آن رابطه بین انعطا فپذیری سازمانی و عملکرد سازمانی تبیین می گردد. براساس این الگو می توان انعطاف پذیری را انداز هگیری کرد و بهبود بخشید. بر اساس نتایج مقاله اثر پنج قابلیت سازمانی
شامل ویژگی های تیم مدیریت، الگوی تصمی مگیری، فرهنگ سازمانی، شناخت شرایط محیط و هویت سازمانی مورد تأیید قرار گرفت و اثر انعطا فپذیری سازمانی شامل دو بعد انعطاف پذیری عملیاتی و انعطاف پذیری راهبردی بر عملکرد سازمانی نیز آشکار گردید.
سید محمد اعرابی؛ مهدی سلطان محمدی
دوره 19، شماره 59 ، مهر 1388، ، صفحه 1-25
چکیده
در دهه گذشته مفهوم بازار گرایی و اثرات آن بر عملکرد مورد مطالعه و توجه گسترده ای قرار داشته است. هر چند که تحقیقات انجام شده نشان می دهد که هنوز در مورد تأثیر بازار گرایی بر عملکرد به خصوص در کشورهای در حال توسعه جای تردید وجود دارد. این تحقیق، نحوه اندازه گیری سازه بازار گرایی را بر اساس مفهوم پردازی نارور و اسلیتر در شرایط خاص محیطی ...
بیشتر
در دهه گذشته مفهوم بازار گرایی و اثرات آن بر عملکرد مورد مطالعه و توجه گسترده ای قرار داشته است. هر چند که تحقیقات انجام شده نشان می دهد که هنوز در مورد تأثیر بازار گرایی بر عملکرد به خصوص در کشورهای در حال توسعه جای تردید وجود دارد. این تحقیق، نحوه اندازه گیری سازه بازار گرایی را بر اساس مفهوم پردازی نارور و اسلیتر در شرایط خاص محیطی ایران مورد توجه قرار داده و تأثیر بازار گرایی را بر عملکرد شرکت های ایرانی بررسی می کند. همچنین نقش تعدیل کننده عوامل محیطی شدت تغییرات بازار، شدت رقابت و قدرت خریداران را در این رابطه آزمون می نماید. داده های میدانی در خصوص بازار گرایی و عملکرد از طریق پرسشنامه هایی که بین ۳۷۳ شرکت عضو سازمان بورس و اوراق بهادار تهران توزیع شده جمع آوری گردیده است. با توجه به ۱۴۱ پرسشنامه تکمیل شده و قابل استفاده، نرخ پاسخگویی 8/37 درصد بوده است. داده های عملکرد عینی از صورتهای مالی سالیانه این شرکت ها استخراج شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بازار گرایی بر عملکرد ذهنی، عینی و کلی تأثیر معنادار و مثبت دارد. قدرت خریداران، نقش تعدیل کننده در رابطه بین بازار گرایی و عملکرد ذهنی و کلی دارد ولی عوامل شدت رقابت و شدت تغییرات بازار، تعدیل کننده این رابطه نیستند.