رهبری سازمانی
هادی رستمی پاشائی؛ علی رضائیان؛ حسن فارسیجانی
چکیده
در دهه اخیر رهبری در کلاس جهانی به عنوان رویکردی نوین جهت ارتقای مزیت رقابتی سازمان ها، توجه بسیاری از پژوهشگران حوزههای مختلف را به خود جلب کرده است. مقالات بسیاری به مطالعه رهبری در کلاس جهانی در ادبیات سازمانی به ویژه مدیریت راهبردی و منابع انسانی پرداخته اند. اما تاکنون مرور جامعی از مطالعات مفهومی و تجربی با در نظر گرفتن ویژگی ...
بیشتر
در دهه اخیر رهبری در کلاس جهانی به عنوان رویکردی نوین جهت ارتقای مزیت رقابتی سازمان ها، توجه بسیاری از پژوهشگران حوزههای مختلف را به خود جلب کرده است. مقالات بسیاری به مطالعه رهبری در کلاس جهانی در ادبیات سازمانی به ویژه مدیریت راهبردی و منابع انسانی پرداخته اند. اما تاکنون مرور جامعی از مطالعات مفهومی و تجربی با در نظر گرفتن ویژگی های اساسی و الگوهای این شایستگی و عوامل اثرگذار بر اثربخشی رهبری جهانی انجام نشده است. به همین جهت برای روشن کردن دانش این حوزه -شایستگی رهبران در کلاس جهانی- اثربخشی و نقش آن به عنوان سازهای اثرگذار در ادبیات مدیریت و سازمان، این پژوهش به مرور جامع 68 مطالعه مفهومی و تجربی از سال 2000 تا 2022 پرداخته است و دو هدف عمده را دنبال می نماید: شناسایی مفهوم سازی های متفاوت شایستگی رهبران در کلاس جهانی و عوامل اثرگذار بر این مفهوم در زمینه مدیریت و سازمان. این مطالعه توصیفی و از لحاظ روش اجرا مطالعه مرور ادبیات به صورت نظاممند می باشد. شناسایی مفاهیم "رفتارهای رهبری تراز جهانی"، "وظابف رهبری تراز چهانی"، "روابط رهبری تراز جهانی"، "شیوه رهبری تراز چهانی" و "وظایف خارجی رهبری تراز جهانی" به همراه ابعادشان، از نتایج این پژوهش است.
مرتضی معروفانی اصل؛ غلامرضا توکلی؛ حسن فارسیجانی؛ محمد حسین کریمی گوارشکی
چکیده
ننوآوری مدل کسبوکار یک موضوع برجسته در حوزه مدیریت است. این مفهوم برای توسعهدهندگان محصولات پیچیده دفاعی نیز دارای اهمیت روزافزونی است. هدف این پژوهش، تحلیل ساختار روابط پیشرانهای درونسازمانی نوآوری مدل کسبوکار در سازمانهای توسعهدهنده محصولات پیچیده دفاعی است. پس از شناسایی پیشرانها، با مشارکت 12 نفر از خبرگان که از ...
بیشتر
ننوآوری مدل کسبوکار یک موضوع برجسته در حوزه مدیریت است. این مفهوم برای توسعهدهندگان محصولات پیچیده دفاعی نیز دارای اهمیت روزافزونی است. هدف این پژوهش، تحلیل ساختار روابط پیشرانهای درونسازمانی نوآوری مدل کسبوکار در سازمانهای توسعهدهنده محصولات پیچیده دفاعی است. پس از شناسایی پیشرانها، با مشارکت 12 نفر از خبرگان که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، با بهرهگیری از روش مدلسازی ساختاری تفسیری چارچوب روابط پیشرانهای درونسازمانی نوآوری مدل کسبوکار برای سازمانهای یادشده، طراحی شد. پیشرانهای مرتبط با "حکمرانی و سیاستها" و "رهبری سازمانی" (در سطح اول)، مهمترین پیشرانهای مطرح در این چارچوب شناخته شدند که بهواسطه تأثیرگذاری بر پیشرانهای "سرمایههای انسانی" و "منابع مالی و داراییها" (در سطح دوم)، بر سایر پیشرانهای موجود در سیستم تأثیر میگذارند. در سطح سوم پیشرانهای مرتبط با "تحقیقات، دانش، نوآوریهای فناورانه و محصولی" ، " تولید و عملیات" ، شبکه تأمین و همکاریها" و " بازار و مشتری" قرار گرفتندکه با فعال شدن پیشرانهای سطوح 1 و 2 بر"خلق ارزش برای ذینفعان" اثر میگذارند.