دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریه ها

سید مهدی الوانی؛ میرعلی سید نقوی

دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، صفحه 9-26

چکیده
  امروزه در کنار سرمایه های انسانی، مالی و اقتصادی، سرمایه دیگری بنام سرمایه اجتماعی مورد بهره برداری قرار گرفته است. این مفهوم به پیوند ها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد که با خلق هنجارها و اعتماد متقابل موجب تحقق اهداف اعضا می شود. این مقاله با ارائه تعاریف و مقایسه دیدگاه های صاحبنظران عمده به تعریف ...  بیشتر

اجرای عملیات به هنگام با کاربرد ارتباطات الکترونیک جهت انتقال سریع مواد و قطعات به خط تولید

ابولفضل کزازی؛ نیما ضمیری

دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، صفحه 27-52

چکیده
  فرایند ساخت از روابط غیر خطی و پیچیده ای پیروی می کند. ولی رفتار دو متغیر هزینه تولید و کیفیت محصول در این روابط نقش مهمتری دارند. کنترل بهینه تولید با خطی سازی فرایند ساخت امکان پذیر می شود و سیستم تولید به هنگام با ارائه راهبردی منطقی، کوشش می نماید تا معادله های تولید را ساده و ممکن سازد. سیستم تولید به هنگام در تولید، انتقال و توزیع ...  بیشتر

نقدی بر نظریه سلسله مراتبی بودن نیازها در ایجاد انگیزش

قاسم انصاری رنانی

دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، صفحه 53-68

چکیده
  بکارگیری نتایج تحقیقات دیگران، به ویژه آن دسته از پژوهش هایی که از قدرت و پایایی کافی برخوردار بوده و تقریبا در سطح وسیع ملی و جهانی کاربرد دارند کاری عاقلانه و مقرون به نتیجه مثبت و اثربخش است. تکرار پذیری نتایج واحد تحقیقات علمی، کاربران را در استفاده مطمئن تر از آن تحقیقات یاری خواهد داد و در خصوص کاربرد نظریه هایی که امکان به وجود ...  بیشتر

شبیه سازی سیستم صف خط اتوبوسرانی

کامران فیضی؛ احمد اللهیاری

دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، صفحه 69-93

چکیده
  یکی از مهمترین مسایل پیش روی مدیران امروزی، چگونگی تامین، تخصیص و بهره برداری از منابع محدود، دستیابی به بهترین عملکرد است. سیستم های حمل و نقل شهری نیز با چنین مسایلی مواجه هستند. این سیستم ها بنا به تاثیر عمیقی که بر سیستم های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارند باید علاوه بر درآمد زایی، رضایت مسافران و حیثیت اجتماعی خود را نیز مدنظر قرار ...  بیشتر

جهانی شدن و اثرات آن

ابوالقاسم طاهری

دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، صفحه 95-122

چکیده
  جهانی شدن عبارت از روندی چند شکلی است که وابستگی متقابل میان منطقه های جهان و جنبه های گوناگون زندگی اجتماعی را به وجود می آورد. تعادل های درونی و گونه گونی تمام جامعه، اعم از بسیار پیشرفته و عقب مانده در این روند، عمیقا دگرگون می شود. برخلاف آن چه که تصور می شد جهانی شدن پدیده ای صرفا اقتصادی نیست بلکه تمام جنبه های فرهنگی، اجتماعی و ...  بیشتر

گزارشگری تجاری الکترونیک

یحیی حساس یگانه؛ علی اکبر یحیی پور

دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، صفحه 123-145

چکیده
  برای گزارش اطلاعات تجاری و مالی علاوه بر روش نوشتاری، روشهای دیگری وجود دارد که مهمترین آنها اینترنت است. اینترنت روش جریان اطلاعات را از تهیه کنندگان به استفاده کنندگان و بالعکس تغییر داده است. وب، با استفاده از روش ارتباط برتر دسترسی به اطلاعات را تسهیل نموده است؛ استفاده کنندگان می توانند از طریق وب، اطلاعات دلخواه خود را بدست ...  بیشتر

بازاریابی: تحولات، چالشها و راهکارها در هزاره سوم

حمید خداداد حسینی؛ سعید فتحی

دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، صفحه 147-174

چکیده
  بازاریابی یا مدیریت بازار، بخشی از فعالیت های سازمان ها است که نقشی حیاتی در حضور استراتژیک این سازمان ها در بازار دارد. در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، تردیدهایی نسبت به ارزش فعالیت های بازاریابی در شرکت ها مطرح شد. این تردید ها ناشی از برخی اقدامات ضعیف شرکت ها در انجام فعالیت های بازاریابی و همچنین بروز تحولات و چالشها در عرصه بازار ...  بیشتر

توانمند سازی کارکنان: رویکردها و فرایندها

محمد محمدی

دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، صفحه 175-204

چکیده
  صاحبنظران مدیریت از همان ابتدای بکارگیری اصطلاح توانمند سازی تاکنون، تلاش های زیادی برای ارایه تعریفی عملیاتی از آن به عمل آورده اند. نوشتار حاضر ضمن بیان ویژگی های تعاریف عملیاتی، به بازنگری تلاش های صورت گرفته می پردازند. سپس در راستای تعاریف، فرایندهای انگیزشی و شناختی توانمند سازی را تشریح و ارتباط آن را با اصطلاحات کفایت نفس ...  بیشتر

ارزیابی طراحی کیفیت فراگیر در شرکت های متوسط: نتیجه تحقیق

منوچهر انصاری

دوره 9، شماره 33.34 ، شهریور 1381، صفحه 205-224

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر، تحلیل تحول مفهوم کیفیت فراگیر، در شرکت های متوسط اتومبیل و الکتریک – الکترونیک در منطقه شمال غربی فرانسه می باشد. در این مقاله، کلیه اطلاعات حاصل از تحقیق و روش شناسی کاربردی، شرح داده می شوند. به علاوه طبق روش شناسی این تحقیق، دلایل انتخاب بخشهای مورد نظر، تنظیم پرسشنامه، مدل برگرفته از جایزه کیفیت اروپا و همچنین ...  بیشتر