طراحی مدلی برای سنجش میزان مهارت‌های مدیران در سطوح مختلف سازمانی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه، شیراز

2 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه، شیراز

3 دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت منابع انسانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه، شیراز

چکیده

امروزه شناخت و به کارگیری صحیح مهارت­ها، منجر به هدفمند شدن فعالیت‏های مدیران در دستیابی به اهداف می­شود. هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای سنجش مهارت­های مدیران در سطوح مختلف سازمانی می­باشد. این پژوهش از نظر روش از نوع آمیخته (روش کیفی فراترکیب و دلفی در بخش اول و روش پیمایشی کمی و تحلیل آن با استفاده از روش DANP در بخش دوم) می­باشد و از نظر هدف، کاربردی است. در مرحله اول کلیه پژوهش­های منتشر شده در پایگاه­های علمی معتبر داخلی و خارجی، به روش فراترکیب بررسی و با روش دلفی مدل تایید گردید. در مرحله دوم، نمونه آماری از میان مدیران شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. نتایج این پژوهش پس از ارائه مدل نشان می­دهد در میان ابعاد، به ترتیب مهارت­های کارتیمی، تکنولوژی و حل مسئله برای مدیران عالی، مهارت­های تکنولوژی، یادگیری و ارتباطی برای مدیران میانی و در نهایت مهارت­های یادگیری، ارتباطی و تکنولوژی برای مدیران عملیاتی دارای بیشترین اهمیت می باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Managerial Skills in Different Organizational Levels

نویسندگان [English]

  • Abbas Abbasi 1
  • Moslem Alimohammadloo 2
  • Zahra karimi 3

1 Associate Prof.of Musiness Administration, Faculty of Economics, Management, and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz

2 Assistant Prof. of Industrial Management, Faculty of Economics, Management, and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran

3 M.A. Student of Human Resoursce Mangement, Faculty of Economics, Management, and Social Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

Nowadays, recognizing and applying managerial skills truly target their activities at achieving goals. The aim of this study is to present a model for measuring managerial skills in different organizational levels. Regarding method, this study has a mixed method (using qualitative meta-synthesis method and Delphi method in the first phase and quantitative survey method and its analysis by means of DANP method in the second phase). And, regarding the goal, this is a practical study. In the first phase of the study, all related research published in Iranian and foreign valid scientific databases were studied using meta-synthesis method and the model was confirmed by Delphi. In the second phase, the statistical population was consisted of all managers in South Zagros Oil and Gas Exploitation Company chosen by purposive sampling method. The results of this study shows that the dimensions of team working, technology and problem solving skills have the most importance among top managers respectively; the dimensions of technology, learning and communication skills have the most importance among middle managers respectively, and the dimensions of learning, communication and technology skills have the most importance among first-line managers respectively. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Competency
  • Delphi
  • Managerial Skills
  • meta-synthesis
  • Organizational Levels
آهنچیان، محمدرضا، کوهستانی، حسین علی و امیری، سیما (1387). بررسی رابطه بین مهارت­های ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان در ادارات کل استان خراسان شمالی در سال85-86. پژوهشنامه تربیتی. شماره14، صفحه1-14.

بابایی زکیلی، م. (1385). طراحی نظام جامع توسعه مدیران(تجربه در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران. سدد ومین کنفرانس توسعه منابع انسانی، تهران: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، موسسه مطالعات بهره وری و منابع انسانی.

جهانیان، رمضان (1391). دانش و مهارت های مورد نیاز مدیران آموزشی. مجله مدیریت آموزشی، 1،صص 15-38.

جواهری­زاده،بهروز و سلیمی،مجید(1391). طراحیواستقرارمرکزارزیابیوتوسعهمدیرانباهدفمدیریتاستعدادها درشرکتملینفتایران. دهمین کنفرانس بین­المللی مدیریت

حسینی­پور، وحید(1387). نقش مهارت­های مدیریتی در توسعهSMEها، دانشگاه تهران، پایان نامه ی کارشناسی ارشد.

خلقی­فرد، حمیده (1386). بررسی مهارت­های مدیریتی با اثربخشی مدیران مدارس متوسطه شهر یاسوج. مرزوقی، رحمت­اله دانشگاه شیراز ، پایان نامه کارشناسی ارشد.

درگاهی، حسین، علی­پور فلاح­پسند، محمدحسین و حیدری قره­بلاغ، هادی(1389). ارایه مدل شایستگی در توسعه منابع انسانی، مطالعه موردی شایستگی مدیران فرهنگسراهای سازمانی فرهنگی هنری شهرداری تهران. مجلهیاس راهبرد. شماره 23، صص91-113.        

دعائی، حبیب اله و مرتضوی، سعید (1384). مهارت های مدیریتی. تهران: نشر بیان هدایت نور.

رضاییان، علی (1390). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: مطالعه و تدوین علوم انسانی دانشگاه­ها(سمت)

رابینز،استیفن(1388). تئوری سازمان، ساختار و طرح سازمانی. ترجمه­ی مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، تهران: صفار- اشراقی.

سلطانی، مریم(1390). طراحی مدلی برای سنجش شایستگی مدیران شرکت صنایع الکترونیک شیراز(صا شیراز). رعنایی کردشولی، حبیب­الله، دانشگاه شیراز،پایان نامه کارشناسی ارشد.

شصتی، سمانه (1389). آموزش مبتنی بر شایستگی. راهبردهای آموزش. شماره2، صص77-80.

صفاریان­همدانی، سعید، صالحی، محمد، و کاظمی­ملک­محمودی، شیما. (1392). امکان سنجی اجرای مدیریت عملکرد در دانشگاه علوم پزشکی گلستان از دیدگاه اعضای هیئت علمی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، 4(1)، صص43-52.

عبدالهی، مژگان، فتحی واجارگاه، کوروش، تقی­پور ظهیر، علی و رحیمیان، حمید(1394). شایستگی­های مدیران آموزش و منابع انسانی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال ششم، شماره4، صص 23-54

عریضی، حمیدرضا، خشوعی، مهدیه السادات و نوری، ابوالقاسم(1391). کابرد کانون ارزیابی و تحلیل در تعیین شایستگی های مدیریتی. روان شناسی معاصر، سال اول، شماره7، صص 75-98.

فرهی بوزنجانی، برزو و زارع اشکذری، جلال الدین(1382). معرفی مدلی برای جامع برای توسعه مدیران. اولین کنفرانس توسعه منابع انسانی.

کرمی، مرتضی (1386). آموزش مدیران با الگوی شایستگی.  تدبیر. شماره 179، صص24-27 

گودرزی، محمود، نظری، رسول و احسانی، محمد(1391). ارائه مدل معادلات ساختاری اثر مهارت­های ارتباطی بر مهارت­های مدیریتی مدیران ورزشی. پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی.دوره1، شماره1، صص11-20 .

 محمدی، مرضیه و نیک­پور، امین(1393). بررسی رابطه آموزشهای ضمن خدمت با مهارتهای مدیران (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی، مناطق هشت و دوازده).  فصلنامه مدیریت. سال 11، شماره 3، صص 77-90.

مرادی، محمود؛ زنجانی، بهناز(1392)، مدل مبتنی بر مهارت در انتخاب مدیران با استفاده از رویکرد تصمیم­گیری چند معیاره. مجله پژوهش­های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین(ع). سال 5،  شماره2، صص1-30.

مردانی، محمدرضا(1389)، تعیین نوع دانش و مهارت­های مدیریتی مورد نیاز مدیران فرهنگی بسیج دانشجویی. مجله سیاست دفاعی. سال 18، شماره 70، صص 205- 233.

نادریان، مسعود و امیر حسینی، سید احسان (1385). مهارت­های انسانی برای مدیران ورزشی. مجله پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. شماره8، صص87-95.

نادریان جهرمی، مسعود (1381). تعیین مهارت ها و شایستگی­های مدیران سازمان تربیت بدنی از دیدگاه خود و ارایه یک الگوی مدیریتی. دانشگاه تربیت معلم تهران، رساله دکترای مدیریت و برنامه ریزی در تربیت بدنی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی.

نصیری، ف، داودی، الف، عمادی، س، وکریمی جاوید، ف. (1391). رابطه بین مهارت های مدیران با هوش چندگانه آنان در مدیران متوسطه شهر همدان.  تحقیقات مدیریت آموزشی، 1،صص 129-147.

هوشیار، وجیهه و رحیم­نیا، فریبرز(1392). ارایه مدل شایستگی­های مدیران در سیستم بانکی. مدیریت توسعه و تحول، شماره 13، صص 55-88.

Achmad, S. H. (2017). The Effect of Competency, Motivation, And Organizational Culture On The Employee Performance At The Jayakarta Hotel, Bandung, Indonesia. Journal of Business on Hospitality and Tourism, 2(1), 11-33

Bambacas, M. Patrickson, M. (2009). Assessment of communication skills in manager selection: some evidence from Australia. Journal of Management Development. 28 (2):109-120

Buttner, E.  Gryskiewics, N. & Hidore, S.  (1992).The Relationship between Styles of Creativity and Managerial Skills Assessment. British Journal of Management. 1(10): 228–238.

Byham, W, C. Smith, A. & Paese, M. (2002).Grow your own leaders: How to identify, Develop and Retain Taleny. Uper Saddle River, NJ: P Pretice Hall.

Carmeli, A. & Tishler, A. (2006). The relative importance of the top management team’s managerial skills. International Journal of Manpower. 27(1):9-3

Carson, D., & Gilmore, A. (2000). SME marketing management competencies. International Business Review, 9(3): 363-382.

Chong, E. (2008). Managerial competency appraisal: A cross-cultural study of American and East Asian managers. Journal of Business Research. 5(61): 191–200.

Dragandis, f. & Mentzas, G. (2006). Competency-based management: a review of system and approaches. Journal of Information management & computer security. 14(1): 51 - 64

Gentry, W, A. Harris, L, S. & Becca, A, B. (2008).Managerial skills: what has changed since the late 1980s. Journal of Leadership & Organization Development. 29(2):167 – 181.

Grant, K., Maxwell, G., & Ogden, S. (2014). Skills utilisation in Scotland: exploring the views of managers and employees. Employee Relations36(5), 458-479.

Griffin, R. (2012). Fundamentals of Management. Sixth Edition. Mason, OH: South-Western.

Hoffman, H. Shipper, F. Davy, J. & Rotondo, D. (2014). A cross-cultural study of managerial skills and effectiveness.International Journal of Organizational Analysis. 22(2): 372 – 398.

Jokinen, T.( 2005 ) Ghobal leadership competencies : A Review and Discussion tournal of European industrial traininy. Journal of European Industrial training, 29( 3): 199 – 216.

Katz, R. (1974). Skills of an effective administrator. Harvard Business.‏

Kontz, H., (1988).management singlapurs hills. Published by mcgraw-Hill Education.

Kumpusalo, E. Mattila, I. & Halila, H. (2003). Managerial skills of principal physicians assessed by their colleagues. Journal of Health Organization and Management. 17(6): 457-462.

Martina, K. Hana, U. & Jiri, F. (2012). Identification of Managerial Competencies in Knowledge-based Organizations. Journal of Competitiveness, (4)1:129-142.

Leinonen, J., and Juntunen, P. (2007), Leadership competencies in changing local government, The European Group of Public Administration. Study Group:  Personnel Policies.

Qiao, J. &Wang, W. (2008). Managerial competencies for middle managers: some empirical findings from China. Journal of European Industrial Training. 33(1):69-80.

Sandelowski, M. & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. Springer publishing company, New York

Sanghi, S, (2007).The handbook of competency mapping: understanding, designing andimplementing competency models in organization .sage publications in dia Pvt Ltd.

Shipper, F. (1999). A comparison of managerial skills of middle managers with mbas, with other masters' and undergraduate degrees ten years after the Porter and mckibbin report. Journal of Managerial Psychology. 14 (2):150-163.

Singh, R., & Mohanty, M. (2012). Impact of training practices on employee productivity: A comparative study. Interscience Management Review (IMR), 2(2), 74.

Šparl, P., Žnidaršič, A., Kasper, H., Mühlbacher, J., & Kovač, J. (2013). Management Competencies and Organizational Performance in CEE: A Comparison of Slovenia and Austria. Organizacija, 46(5), 214-220.

Tripathi, K., & Agrawal, M. (2014). Competency Based Management In Organizational. Global Journal of Finance and Management, 6(4): 349-356.

Whetten, D, A, & Cameron, K, S, (2011).Developing Management Harold Koontz. Heinz.

Worall, L., and Cooper, C. L., (2001).Management skills development: a perspective on current issues setting the future, leadership development journal, 22(1) : 34-39

Young. M., & Dolowitz, V.( 2005 ). A Model of command, leadership and management competency in the British Royal Navy, Emerald Leadership & organization development journal. 26 (3): 228-241

Yau, W, S, L. & Sculli, D. (1982).managerial traits and skills.Journal of management development.9(6): 32-40


دوره 27، شماره 87
بهار 1397
صفحه 45-73
  • تاریخ دریافت: 07 دی 1395
  • تاریخ بازنگری: 06 تیر 1396
  • تاریخ پذیرش: 27 مهر 1396