نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 هیئت علمی دانشگاه علامه چمران اهواز

2 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

تصمیم گیری از مهمترین وظایف مدیران و حتی آئینه تمام نمای شغل آنها است. تردیدی نیست که مدیران به طور دائم با موقعیت هایی مواجه می شوند که نیازمند اتخاذ تصمیمات درست هستند. هم چنین استفاده کنندگان برون سازمانی مانند سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان نیز نیاز به تصمیم گیری در مورد انجام یا عدم انجام سرمایه گذاری و اعطاء اعتبار به واحدهای اقتصادی دارند. در تمام این فرایند ها، در صورت استفاده از اطلاعات صحیح و مربوط حسابداری، استفاده کنندگان قادر خواهند بود تصمیمات صحیحی را اتخاذ نمایند و فراهم شدن اطلاعات صحیح و مربوط مستلزم استفاده مناسب از تکنیک ها و روش های حسابداری می باشد.
این تحقیق به بررسی خصوصیات سیستم های حسابداری واحدهای صنعتی استان خوزستان می پردازد. این خصوصیات در قالب روشهای مختلف حسابداری و تکنیک های پیشرفته حسابداری تعریف شد که در واقع هر کدام از این روشها و تکنیک ها موجب تولید محصول اطلاعاتی متفاوتی برای تصمیم گیری می شود. نتایج حاصله از این تحقیق، نشان داد که در واحدهای صنعتی استان خوزستان از میان خصوصیات مطرح شده برای سیستمهای حسابداری که در قالب فرضیات تحقیق آورده شده بود روش هزینه یابی واقعی، روش هزینه یابی جذبی، روش میانگین موزون برای ارزیابی موجودیها، تجزیه و تحلیل صورتهای مالی و گزارشگری میان دوره ای استفاده می شوند. همچنین خصوصیات استفاده از جداول استهلاک قانون مالیاتهای مستقیم، داشتن یک رقم مشخص به عنوان مرز مابین هزینه های جاری و سرمایه ای و سیستم حسابداری مدیریت نیز در سیستم های حسابداری واحد های صنعتی مورد مطالعه، وجود دارند. لیکن در شرکتهای مذکور روشهای خط ترازنامه ای برای محاسبه ذخیره مطالبات مشکوک الوصول و روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت بکار گرفته نمی شوند.
تحقیق حاضر، همچنین تاثیر سطح تحصیلی و سابقه خدمت آزمودنی ها که به عنوان متغیرهای تعدیل کننده تحقیق در نظر گرفته شده اند را مشخص نموده و این نتیجه حاصل شد که این دو متغیر در سطح ادراک آزمودنی ها در پاسخ به سوالات پرسشنامه تحقیق تاثیر معنی داری ندارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Characterization of accounting systems industry in Khuzestan province

نویسندگان [English]

  • seyed hoseyn sajadi 1
  • mohammad mehdi razaghi 2