نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران،
2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران و مسئول کتابخانه دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر فراموشی سازمانی بر استقرار مدیریت دانش می باشد.روش تحقیق پیمایشی – تحلیلی ، واز نظر هدف، پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری شامل526 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانه های دانشگاه های غیر پزشکی شهر تهران می باشد که از بین آنها بر اساس نمونه گیری تصادفی وبااستفاده از جدول مورگان 169نفر انتخاب شده واز طریق پرسشنامه موردپرسش قرارگرفتهاند.برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد و در مرحله بعد روایی سازه متغیرهای پژوهش و شاخص های منتج از آن ها با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تاییدی مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج حاصله بیانگر آن است که فراموشی سازمانی(عمدی ) برخلق، ذخیره، اشتراک و بکارگیری دانش اثر مثبت داشته و فراموشی سهوی بر عوامل مذکور اثر منفی دارد. در خاتمه بر اساس نتایج آزمون های انجام شده پیشنهاداتی درزمینه بکار گیری سازوکارهای آموزشی انگیزشی واصلاح فرایندهای کاری بوسیله کتابداران و مدیریت کتابخانه ها ارائه گردیده است که بهره گیری ازآنها به دانشی شدن هرچه بیشتر کتابخانه ها منجر خواهد شد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study Impact of Organizational Forgetting on Implementing Knowledge Management
نویسنده [English]
- seyedeh reyhaneh seyed vakili 2
1
2 allameh tabataba,i univercity
چکیده [English]
The aim of this study is to investigate the effect of organizational forgetting on the knowledge management establishment. This research has survey-analytical method and is applied in terms of objective. The statistical population consists of 526 librarians and library directors at non-medical universities of Tehran and then 169 subjects are selected based on random sampling and Morgan table and studied by the questionnaire. Pearson correlation coefficient is utilized for data analysis and then the construct validity of research variables and its derived indices are investigated by confirmatory factor analysis test. . The results suggest that organizational forgetting (deliberately) to create, store, share and apply knowledge and forgetfulness unintended positive effect of these factors has a negative effect. In conclusion, based on test results made recommendations regarding the use of incentive mechanisms and reform of business processes and management of libraries provided by librarians who use them will result library to the knowledge of more.
کلیدواژهها [English]
- Academic Libraries
- intentional organizational forgetting
- knowledge deploying management
- Knowledge Management
- organizational forgetting, unintentional organizational forgetting