نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
2 استادیار، گروه مدیریت دولتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
3 کارشناس ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی تأثیر شهرت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی (OCB) است. بدین معنا که در این پژوهش به بررسی این امر خواهیم پرداخت که آیا ادراک مثبت کارکنان از سابقهای از اعمال گذشته سازمان و توانایی فعلی سازمان برای پاسخگویی به نیازها و انتظارات ذینفعان آن می تواند بر رفتارهایی که داوطلبانه محسوب می شوند و در نظام پاداش رسمی سازمان شناسایی نمی شوند را بهبود بخشد.
جامعه آماری این پژوهش، کارکنان ستاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران هستند که 168 نفر از آنها به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه استادارد جمعآوری شدهاند. تحلیل داده ها به کمک مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتههای این پژوهش نشان می دهند که شهرت سازمانی و ابعاد آن شامل اقتدار، احترام، کارایی و خدمات بر رفتار شهروندی سازمانی تأثیر معناداری دارند. همچنین نتایج بررسی برازش کلی مدل مطالعه نشان می دهد که مدل مورد استفاده در این پژوهش یک مدل مناسب برای بررسی اثر شهرت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Studying the Impact of Organizational Reputation on Organizational Citizenship Behavior (OCB)
نویسندگان [English]
- Akram Hadizade Moghadam 1
- Tayebe Amirkhani 2
- Maryam Abdolmaleki 3
1 Associate Professor, Faculty of management and accounting, Department of Public Administration, Shahid Beheshti University
2 Tayebe Amirkhani* Assistant Professor, Faculty of management and accounting, Department of Public Administration, , Shahid Beheshti University
3 Faculty of management and accounting, M.S Student of Public Administration, , Shahid Beheshti University
چکیده [English]
The purpose of this study is to examine the impact of Organizational Reputation on Organizational Citizenship Behavior (OCB). In other words, we study that can the positive perception of the background of an organization and the present ability of the organization for meeting the demands of stackeholders facilitate the behaviors that are volunteer and don’t do with the purpose of gaining rewards.
Population of this research is the staff in the Ministry of Culture and Islamic Guidance. 168 persons were selected through random sampling. Data gathering has been done based on standard questionnaire. The gathered data was analyzed based on structural equation modeling.The results show that organizational reputation has significant effect on organizational citizenship behavior and our model is a proper model for studying the impact of organizational reputation on organizational citizenship behavior
کلیدواژهها [English]
- Organizational Citizenship Behavior (OCB)؛ Organizational Reputation؛ Public sector organizations
- Ministry of Culture and Islamic Guidance