نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2 دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
یکی از مهمترین مسایل پیش روی مدیران امروزی، چگونگی تامین، تخصیص و بهره برداری از منابع محدود، دستیابی به بهترین عملکرد است. سیستم های حمل و نقل شهری نیز با چنین مسایلی مواجه هستند. این سیستم ها بنا به تاثیر عمیقی که بر سیستم های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارند باید علاوه بر درآمد زایی، رضایت مسافران و حیثیت اجتماعی خود را نیز مدنظر قرار دهند. در این مقاله برای بهبود عملکرد سیستم صف خطوط اتوبوسرانی شهری در تهران، یک مدل شبیه سازی ارایه شده است. به وسیله این مدل، چگونگی رفتار سیستم در موقعیت های گوناگون بررسی و یک سیستم پشتیبانی تصمیم گیری برای آن، ارایه گردیده است. با استفاده از این سیستم، می توان تاثیر تغییرات متغیرهای اصلی خط اتوبوسرانی را بر کلیت سیستم، به ویژه خروجی های آن مشاهده نمود. در این تحقیق به عنوان نمونه خط 427 اتوبوسرانی شرکت واحد اتوبوسرانی از میدان نازی آباد تا میدان انقلاب مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Simulation of a bus line queuing system.
نویسندگان [English]
- kamran feizi 1
- ahmad allah yari 2
1
2
چکیده [English]
One of the most important problems that managers face, is supplying, allocating and using the limited resources to achieve the best performance.
Managers of urban transporting systems face such problems too. These systems not only should increase their incomes but also should satisfy the customers and gain the required social esteem.
This article presents a simulation model of a bus line queuing system in order to study and improve it's performance. By this model one can imitate the behavior of this system and provide a decision support system for it and similar systems. Such models can analyze the impact of changes in main variables on the performance of system.
The model developed through identifying performance criteria of system, stochastic and deterministic variables and determining main Events that impact these criteria and variables.
Greatest average waiting time of each customer, Greatest average queue length in each bus station and Greatest average idle time of each bus are the performance criteria of a bus line queuing system should be assessed