جعفر ترک زاده؛ فاطمه عبدشریفی
دوره 24، شماره 78 ، آذر 1394، ، صفحه 33-64
چکیده
هدف این مطالعه پیشبینی آمادگی برای تغییر سازمانی بر اساس ادراک کارکنان یکی از بانکهای دولتی از نوع ساختار سازمانی با نقش واسطهگری انسجام سازمانی است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش، تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی است که با به کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه ...
بیشتر
هدف این مطالعه پیشبینی آمادگی برای تغییر سازمانی بر اساس ادراک کارکنان یکی از بانکهای دولتی از نوع ساختار سازمانی با نقش واسطهگری انسجام سازمانی است. روش تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی بوده و بر حسب روش، تحقیقی توصیفی از نوع همبستگی است که با به کارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی دادههای مورد نیاز جمعآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شعب این بانک در شیراز است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 201 نفر انتخاب گردید. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه نوع ساختار سازمانی، مقیاس انسجام سازمانی و مقیاس محقق ساخته آمادگی برای تغییر سازمانی است که پس از محاسبه روایی و پایایی، توزیع و جمعآوری شده است. به منظور تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزارLisrel 8.54 و آزمون مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که ساختار سازمانی بازدارنده پیشبینیکننده منفی و معنادار انسجام سازمانی است. همچنین سازمانی بازدارنده پیشبینیکننده منفی و معنادار آمادگی برای تغییر سازمانی است. یافتهها حاکی از آن است ساختار سازمانی تواناساز پیشبینی کننده مثبت و معنادار آمادگی برای تغییر سازمانی است و سهم واسطهگری انسجام سازمانی نیز مشهود است.
محمدرضا اردلان؛ سیروس قنبری؛ خلیل زندی
دوره 24، شماره 77 ، تیر 1394، ، صفحه 99-123
چکیده
هدف از این پژوهش مطالعه نقش میانجی مشارکت کارکنان در ارتباط بین رهبری تحولی و آمادگی برای تغییر بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، به صورت همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیهی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان و نواحی 1 و 2 شهر سنندج بود. با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نمونهای به حجم ...
بیشتر
هدف از این پژوهش مطالعه نقش میانجی مشارکت کارکنان در ارتباط بین رهبری تحولی و آمادگی برای تغییر بود. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، به صورت همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیهی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان و نواحی 1 و 2 شهر سنندج بود. با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نمونهای به حجم 170 نفر از کارکنان، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رهبری تحول آفرین (باس و آولیو، 1997)، مشارکت کارکنان (محققساخته) و آمادگی برای تغییر (دانهام و همکاران، 1989) بود که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. جهت بررسی فرضیههای پژوهش نیز از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین رهبری تحول آفرین و آمادگی برای تغییر رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. رابطه بین رهبری تحول آفرین و مشارکت کارکنان، مثبت و معنادار بود و بین مشارکت کارکنان و آمادگی برای تغییر نیز رابطه مثبت و معناداری مشاهده شد. همچنین نتایج تحلیل مسیر نشان داد که دو مؤلفهی سهیم شدن در اطلاعات و مشارکت در تصمیمگیری میتوانستند نقش واسطهای را در ارتباط بین مؤلفههای نفوذ آرمانی، تحریک ذهنی و ملاحظه فردی با آمادگی برای تغییر سازمانی ایفا نمایند.