مدیریت و توسعه سازمانی
صادق حسنی مقدم؛ محمدمهدی مهتدی؛ حسین بازرگانی؛ علی طاهری
چکیده
هدف از این مطالعه ارائهی مدلی جامع از چابکسازی مدیریت فرایندهای کسب و کار با بهرهگیری از مفهوم "لبهی آشوب" در سازمان میباشد که از طریق ابزار مصاحبه با 18 نفر از خبرگان، تلاش گردید اجزا مؤثر در چارچوب مدیریت فرایندهای سازمانی چابک شناسایی شود تا به وسیلهی آن بتوان در یک محیط پیچیده به منظور رسیدن به چابکی در مدیریت فرایندها، ...
بیشتر
هدف از این مطالعه ارائهی مدلی جامع از چابکسازی مدیریت فرایندهای کسب و کار با بهرهگیری از مفهوم "لبهی آشوب" در سازمان میباشد که از طریق ابزار مصاحبه با 18 نفر از خبرگان، تلاش گردید اجزا مؤثر در چارچوب مدیریت فرایندهای سازمانی چابک شناسایی شود تا به وسیلهی آن بتوان در یک محیط پیچیده به منظور رسیدن به چابکی در مدیریت فرایندها، تعادل بین نظم درونی مدیریت فرایندها و بینظمی ناشی از پویایی محیطی حفظ شود. پس از تحلیل یافتهها و استخراج کدهای اولیه(273 کد باز)، محوری(17 کد) و 5 کد گزینشی با ضریب پایایی به میزان 7/77، مدل مفهومی که از پارادایم استراوی و کوربین الگوبرداری شد، ترسیم گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که شرایط علی مدل شامل: فرهنگ متناسب، حکمرانی فرایند، نیروی انسانی شایسته، زیرساخت فناوری و درک و شناخت محیطی، عوامل مداخلهگر شامل: کنترل و پایش مستمر فرایندها، رهبری، بسترها مشتمل بر استراتژیسازی مبتنی بر بداهه، ساختار و سازمان، پایداری خلاق در مرز آشوب، سازگاری پویا، یادگیرندگی سازمانی و راهبردهای مورد نیاز در مدل، مدیریت کیفیت فرایندها یکپارچگی مدیریت دانش با فرایندهای سازمان وکارآمدسازی اجزای چرخهی عمر را در برمیگیرند که در نهایت بکارگیری آنها، ارتقا و بهبود شاخصهای عملکردی کمی و کیفی را بدنبال خواهند داشت.
رضا واعظی؛ فرزانه صداقت پور
دوره 21، شماره 67 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 1-17
چکیده
چابکی یکی از مفاهیم نسبتا جدید سازمانی در عرصه مدیریت سازمانها است که برای بهرهمندی از تغییرات محیطی و بر آورده کرده نیازهای مشتریان ارائه شده است و نمیتوان فقط برای بخش خصوصی در نظر گرفت و سازمانهای دولتی به دلیل کثرت ارباب رجوع و نیاز بیشتر به رفع نیازها و خواستهای آنها و در راستای بالندگی و تعالی در زمینههای سرعت ...
بیشتر
چابکی یکی از مفاهیم نسبتا جدید سازمانی در عرصه مدیریت سازمانها است که برای بهرهمندی از تغییرات محیطی و بر آورده کرده نیازهای مشتریان ارائه شده است و نمیتوان فقط برای بخش خصوصی در نظر گرفت و سازمانهای دولتی به دلیل کثرت ارباب رجوع و نیاز بیشتر به رفع نیازها و خواستهای آنها و در راستای بالندگی و تعالی در زمینههای سرعت و کیفیت و مهمتر از همه هزینه به چابکی نیاز دارند و هدف از انجام پژوهش بررسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (دولت الکترونیک) به عنوان بهترین ابزار افزایش سرعت و کیفیت خدمت رسانی و نقش محوری فناوری اطلاعات بر چابکی سازمان است. جامعه آماری مورد مطالعه سازمان ثبت احوال استان تهران و مناطق استان است و ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه است. پرسشنامه در بین نمونه آماری که بالغ بر 196 نفر بودند توزیع شد. در نهایت 132 پرسشنامه جمع آوری و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری استفاده شده نتایج تحقیق حاکی از این است که بین چابکی سازمان و ابعاد آن با دولت الکترونیک رابطه معناداری وجود دارد.
علیرضا شهرکی؛ سمیه قاسمی فرد
دوره 21، شماره 64 ، شهریور 1390، ، صفحه 167-193
چکیده
تغییر، یکی از بزرگ ترین خصوصیات سازمان ها در حوزه رقابتی امروز است. سازمان ها تغییر را در ابعاد مختلفی چون تغییر در تقاضای و نظر مشتریان، نوآوری های فناوری و محیط های متغیر تجربه می کنند و جهت انطباق با محیط دائماً متغیر و آشفته کسب وکار در تلاش برای تغییر اولویت ها، دیدگاه های استراتژیک و مدل های سنتی شان می باشند. بنابراین ...
بیشتر
تغییر، یکی از بزرگ ترین خصوصیات سازمان ها در حوزه رقابتی امروز است. سازمان ها تغییر را در ابعاد مختلفی چون تغییر در تقاضای و نظر مشتریان، نوآوری های فناوری و محیط های متغیر تجربه می کنند و جهت انطباق با محیط دائماً متغیر و آشفته کسب وکار در تلاش برای تغییر اولویت ها، دیدگاه های استراتژیک و مدل های سنتی شان می باشند. بنابراین در طی چند دهه گذشته، صحنه تولید به سمت نوع نسبتاً جدیدی از پارادایم تولید با نام چابکی سمت گیری کرده است. چابکی به عنوان پارادایم قرن 12 ، توانایی سازمان برای پاسخ به تغییراست تا فرصت هایی را که بر اساس این تغییر ایجاد می شود مورد بهره برداری قرار دهد. مطالعات بسیاری در ارتباط با این استراتژی برنده و چابک سازی سازمان ها
ونیز ارزیابی سطح چابکی در سازمان ها انجام شده است . اما نکته مهمی که چندان مورد توجه قرار نگرفته این است که آیا چابک سازی یک سازمان، یک ضرورت اجتناب ناپذیر فعالیت و رقابت در عرصه اقتصاد جهانی است؟ در این مقاله،سعی شده است با شناسایی متغیر های محیطی کارخانه بسپار سازه از گروه کارخانجات پارت لاستیک به عنوان محرک های چابکی و تعیین وزن اهمیت ونرخ عملکرد هر یک از این محرک ها و ترکیب آن ها با به کاربستن اعداد فازی شاخصی برای ارزیابی سطح چابکی مورد نیاز سازمان مورد مطالعه ارائه گردد.