نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

چکیده

کارکنان دشوار، در هر شرایطی انسان‌‌های دشواری نیستند، شرایط سازمان در پدید آمدن و افزایش دشواری رفتار کارکنان نقش مهمی دارد . تجربه کارکردن با این افراد بسیار آزاردهنده است، آن‌ها یک نیروی آشفته در محیط کار هستند که با رفتارها و آداب خود بر فضای سازمان و خارج از آن تأثیر منفی داشته و با رفتارهای دشوار نیز سلامت سازمان را با خطر مواجه کرده و به سازمان صدمات جدی وارد می‌کنند. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ایجاد‌کننده کارکنان دشوار در سازمان‌های دولتی و تحلیل این عوامل با استفاده از روش نقشه نگاشت فازی (FCM) انجام پذیرفت. تحقیق حاضر، ازنظر روش آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) و ازنظر هدف کاربردی است. جامعه‌آماری پژوهش،اساتید دانشگاه، مدیران سازمان‌های دولتی هستند که 20 نفر از ‏آن‌ها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده‎ ‎از روش‎ ‎نمونه-گیری هدفمند انتخاب شده‌اند. ابزار‎ ‎گردآوری اطلاعات‎ در ‏بخش کیفی ، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش ‏کمی، پرسشنامه می‌باشد که روایی و پایایی آن‌ها از طریق روایی محتوایی و روایی نظری و پایایی درون کدگذار انجام گرفت

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Fuzzy Cognitive Map of the Factors Influencing the Formation of Difficult Employee Behaviors

نویسندگان [English]

  • Mohsen ArefNezhad 1
  • Leila Yarahmadi 2

1 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

2 PhD Student, Government Management, Faculty of Economics and Administrative Sciences,Univercity of Lorestan, Lorestan, Iran

چکیده [English]

Difficult employees are not inherently difficult people in all situations; the organizational conditions play a significant role in the emergence and increase of difficult behaviors among employees. The experience of working with these individuals can be very frustrating, as they represent a chaotic force in the workplace that negatively impacts the organizational environment and beyond. Their difficult behaviors can jeopardize organizational health and cause serious harm. Therefore, this study aims to identify the factors that create difficult employees in government organizations and analyze these factors using the Fuzzy Cognitive Mapping (FCM) method. This research employs an exploratory mixed-methods approach (qualitative-quantitative) and is applied in nature. The statistical population includes university professors and managers of government organizations, from which 20 individuals were selected based on the principle of theoretical saturation using purposive sampling. The data collection tools for the qualitative section of the research were semi-structured interviews, while in the quantitative section, a questionnaire was used. The validity and reliability of these instruments were assessed through content validity, theoretical validity, and inter-coder and intra-coder reliability, as well as Cohen's Kappa test. Additionally, the validity and reliability of the questionnaire were confirmed using content validity and test-retest reliability.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational difficulty
  • difficult employees
  • difficult employee behavior
  • factors leading to difficult employees
  • fuzzy mapping
  1. آذر، عادل؛ عین علی، محسن؛ باقری قره بلاغ، هوشمند (1399). تأملی بر پیشایندهایرفتارهای انحرافی کارکنان با تأکید بر تعدیل گری شفافیت نقش در شرکت گاز استان سمنان. فصلنامه مدیریت منابع­انسانی در صنعت نفت، دوره 08، شماره 80-9URL: http://iieshrm.ir/article-۱-۹۴۱-fa.html
  2. بنی شیخ الاسلامی، زینب؛ کیاکجوری، داود؛ تقی پوریان، محمدجواد؛ رحمتی، مریم (1401). واکاوی پیشایندها و برآیندهای رفتارهای مخرب کارکنان با تأکید بر تیوری­های پشتیبان (روش فراترکیب)، فصلنامه علمی نظارت و بررسی، سال 16- شماره 62(5)، زمستان، ص 164-133.
  3. دانایی فرد، حسن؛ فانی، علی اصغر؛ شول، حسین؛ شول، صدیقه. (1395). واکاوی پیش‌آیندهای کم‌کاری کارکنان در بخش دولتی: پژوهشی ترکیبی،مطالعات رفتار سازمانی، 5(4)، 20-1.
  4. رضایی زاده، مرتضی (1397) گونه­شناسی و مدیریت کارکنان دشوار، انتشارات مرکز آموزش و برنامه­ریزی،ناشر: دیوان محاسبات کشور،تهران، چاپ اول، بهار
  5. شول، حسین؛دامغانیان، حسین؛ رستگار، عباسعلی؛ داناییفرد، حسن؛ آذر، عادل. (1398). ارائهالگویی از پیشایندهای رفتارهای انحرافی کارکنان با استفاده از روش فراترکیب، پژوهشهای مدیریت عمومی، دوره 12، شماره 44، ص 30-5.doi: 10.22111/jmr.2019.27715.4305
  6. موسوی، سید نجم­الدین؛ عارف نژاد، محسن؛ فتحی چگنی، فریبرز؛ سپهوند، مهدیه (1400). رابطه­ی درک رهبری اقتدارگرا و رفتارهای انحرافی کارکنان در محل کار با میانجیگری نقض قرارداد روان شناختی، دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی، دوره22، شماره1 (پیاپی 83)، ص :78-66.https://doi.org/10.30486/jsrp.2020.1879007.2071
  7. یزدان‌خواه، آوات؛ سهرابی، روح­اله؛ اصغری صارم، علی (1401). واکاوی بدقلقی سازمانی: ویژگی­های کارکنان بدقلق و عوامل موثر بر آن­ها، فصلنامه مطالعات رفتارسازمانی، سال یازدهم، شماره 1 (شماره پیاپی41)، بهار، ص 144-115.https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23221518.1401.11.1.5.7
  8. یوسفی، رحیم؛ یوسفی، بهنام (1401). نقش صفات پنج‌گانه تاریک شخصیت در پیش‌بینی رفتارهای شغلی مخرب. مطالعات روانشناسی صنعتی و سازمانی، 9(1)، 82-61.https://doi.org/10.22055/jiops.2023.43044.1334
  9. Brewster, C., Chung, C., & Sparrow, P. (2016). "Globalizing human resource management." Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315668611
  10. Chen, Y., Li, S., Xia, Q., & He, C. (2017).  The Relationship Between Job Demands and Employees' Counterproductive Work Behaviors: The Mediating Effect of Psychological Detachment and Job Anxiety.  Frontiers in psychology.  8, 1890. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01890
  11. Dirican, A. H. & Erdil, O. (2016). “An exploration of academic staff's organizational citizenship behavior and counterproductive work behavior in relation to demographic characteristics”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 351-360. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2016.11.043
  12. Gong, T. Wang, C. Y. & Lee, K. (2020).  The consequences of customer-oriented constructive deviance in luxury hotel restaurants, Journal of Retailing and Consumer Services, 57 (1): 102-154. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102254
  13. Harvey, P., Martinko, M. J., & Borkowski, N. (2017). Justifying deviant behavior: The role of attributions and moral emotions.  Journal of business ethics, 11 (2), 779 -795. https://doi.org/10.1007/s10551-016-3046-5
  14. Leonore de Bruijn, Anne (2021).rganizational Factors and Workplace Deviance: Influences of Abusive Supervision, Dysfunctional Employees, and Toxic Work Environments,University of prince Edward Island, May DOI: https://doi.org/10.1017/9781108759458.044
  15. Mogea, T. (2023). The Importance of Human Resources Training to Improve Organizational Performance. CENDEKIA: Journal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 3(2), 58-72. https://doi.org/10.55606/cendikia.v3i2.954
  16. Naseem, Warda, Baskh Khan, Allah (2024). Evaluating the Impact of Behavioral Stress on Employee Productivity and Innovation in the Higher Education Sector of Pakistan, Bulletin of Business and Economics, 13(3), 219-229.https://doi.org/10.61506/01.00477.
  17. Pariyanti, E.Rosid, A.and Adawiyah, W.R. (2022), "Workplace deviant behavior among employees of Islamic-based universities in Lampung: the moderating role of Islamic workplace spirituality", Journal of Applied Research in Higher Education, 14 No. 4, pp. 1567-1591. https://doi.org/10.1108/JARHE-03-2021-0089
  18. Sadikin, Abdurrahman, Yodiansyah, Hefri, Budiasih, Yanti, Sugiarti, Henri Kusnadi, Iwan (2023).AdaptIve Human Resource Management in Confrontation of Globalization's Challenges, Jurnal Ekonomi, Volume 12, No 02. : https://doi.org/10.54209/ekonomi.v12i02.2096
  19. Zahid, A.; Nauman, S. (2024). “Does workplace incivility spur deviant behaviors: roles of interpersonal conflict and organizational climate”,Personnel Review, 53 (1), 247-265. https://doi.org/10.1108/PR-01-2022-0058
  20. Zhong, R., Lian, H., Hershcovis, M. S., & Robinson, S. L. (2023). Mitigating or magnifying the harmful influence of workplace aggression: An integrative review. Academy of Management Annals, 17(2), 516-545. https://doi.org/10.5465/annals.2021.0144