نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه پیام‌نور، الشتر، ایران.

2 استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

4 گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

چکیده

هدف از انجام پژوهش حاضر ارائه الگوی مربیگری اجرایی در جمعیت هلال احمر بوده است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از منظر شیوه گردآوری دادهها در رده تحقیقات اکتشافی قرار میگیرد. در این تحقیق به منظور گردآوری دادهها با 20 نفر از خبرگان و کنشگران حوزه مربیگری اجرایی مصاحبه اکتشافی به عمل آمد. به منظور تحلیل دادهها از روش پدیدارشناسی استفاده گردید. یافتههای پژوهش منجر به ارائه مدلی با محوریت عناصر سازمانی، فردی و حرفهای گردید. مدل بهبود مربیگری اجرایی در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در بر دارنده سه بعد فردی، سازمانی و حرفهای؛ 26 مولفه اخلاق مداری، هدف گرایی، نظم محوری، عمل محوری، آگاه سازی، آگاهی بخشی، همگرایی، حمایت گرایی، انگیزه بخشی، شفافیت، کل گرایی، ثبات گرایی، تعامل گرایی، هدف مندی، تطبیق‌پذیری، نظارت گرایی، مثبت اندیشی، وابستگی، جمعیتی، اثربخشی،آمادگی، ارتباطی، خودسازی، رشد گرایی و 109 شاخص میباشد.این مطالعه برخی از خلاءهای موجود در ادبیات مربیگری اجرایی را پر کرده است. برخلاف بسیاری از مطالعات قبلی در این حوزه که صرفاً بر ارزیابی‌های اثربخشی مربیگری اجرایی تکیه کرده‌اند، این مطالعه با نگاهی پدیدارشناسانه،به شناسایی مجموعه عوامل مرتبط با سطح فردی، سازمانی و حرفهای پرداخته و عوامل شناسایی شده را در قالب مدلی ارائه نموده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

An Executive Coaching Model in the Red Crescent Society: A Phenomenological Approach

نویسندگان [English]

  • Hamzeh Farajollahi moghadam 1
  • Bijan Abdollahi 2
  • saeed jafarinia 3
  • akbar hassanpoor 4

1 Instructor at Payam-Noor University, Aleshtar, Iran

2 Professor, Department of Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran

4 Human resource management department, management facuty, kharazmi university,Tehran,Iran

چکیده [English]

The current research is practical in terms of its purpose and it is classified as exploratory research from the point of view of the method of data collection. In this research, in order to collect data, an exploratory interview was conducted with 20 experts and activists in the field of executive coaching. In order to analyze the data, the phenomenological method was used.The findings of the research led to the presentation of a model centered on organizational, individual and professional elements.The model for improving executive coaching in the Islamic Republic of Iran's Red Crescent Society, based on the three dimensions of individual, organizational and professional; 26 components of ethics, goal orientation, order orientation, action orientation, awareness, awareness, convergence, support orientation, motivation, transparency, holistic orientation,stability orientation,interaction orientation, goal orientation, adaptability, monitoring orientation, positive thinking,dependence, demographic, effectiveness,preparation, communication, self-improvement, growth orientation and 109 indicators. This study fills some gaps in the executive coaching literature.Unlike many previous studies in this field that have only relied on the evaluations of the effectiveness of executive coaching, this study has identified a set of factors related to the individual, organizational and professional levels with a phenomenological perspective and presented the identified factors in a model format.

کلیدواژه‌ها [English]

  • coaching
  • executive coaching
  • Phenomenology
  • Red Crescent Society of Iran
  1. آیت الهی حمیدرضا. (1382). مقایسه روش تحلیل فلسفی استاد مطهری در اخلاق و روش پدیدارشناسی هوسرلی.‎
  2. ابراهیمی، علیرضا. (1398). طراحی مدل تاب­آوری در شرایط بحران بر مبنای نهادینه‌سازی یادگیری سازمانی مدیران وکارشناسان (مورد مطالعه سازمان هلال احمر کل کشور). مجله توانمندسازی سرمایه انسانی،  2(2)، 145-155.
  3. الوانی، سیدمهدی و بودلایی، حسن. (1389). پدیدارشناسی در مطالعات کارآفرینی. علوم مدیریت ایران، 5(19)، 33-61.
  4. ‎چناری، زهره؛ رضایی زاده، مرتضی؛ محمدی الیاسی، قنبر و بندعلی، بهار. (1399). شناسایی و تبیین راه‌حل‌های ارتقای فرایند مربی‌گری سازمانی. مشاوره شغلی و سازمانی، 12(45)، 177-200. 10.52547/jcoc.12.4.177
  5. عزیزی، محمد؛ وکیلی، یوسف و حسین لو، حمید. (1399). طراحی الگوی مربی‌گری کارآفرینانه در شرکت های کوچک و متوسط (مطالعه مورد: صنعت دارویی ). مشاوره شغلی و سازمانی، 12(43)، 173-198. 10.52547/jcoc.12.2.173
  6. قارلقی، سجاد؛ خراسانی، اباصلت؛ شمس، غلامرضا و قلیچ‌لی، بهروز. (1400). طراحی و تبیین الگوی صلاحیت‌های حرفه‌ای مربی‌گری اجرایی برای آموزش و توسعه مدیران و رهبران سازمان‌ها. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، 15(2)، 271-308. 10.30497/smt.2022.241533.3281
  7. کاشانی، پریسا؛ شائمی برزکی، علی و تیموری، هادی. (1402). طراحی و ارزیابی مدل مربی‌گری در محیط کار(مطالعه موردی: شرکت فولاد مبارکه اصفهان). پژوهش‌های مدیریت عمومی، 16(60)، 135-162. 10.22111/jmr.2022.40802.5675
  8. رادی‌شیرازی، سیدعباس؛ فیاضی، مرجان؛ حیدری، علی و بابایی‌زکلیکی، محمدعلی. (1398). رویکرد قوم‌نگارانه به پیشایندها در فرایند مربی‌گری. مدیریت سازمان‌های دولتی، 7(3 پیاپی 27)، 106–124.https://doi.org/10.30473/ipom.2019.44566.3493
  9. Apriani, A., Wahdiniawati, S. A., Ratna, R., Iristian, J., & Liana, E. (2023). Coaching for Performance and Development Organization. East Asian Journal of Multidisciplinary Research2(11), 4635-4644.
  10. Athanasopoulou, A., & Dopson, S. (2018). A systematic review of executive coaching outcomes: Is it the journey or the destination that matters the most? The Leadership Quarterly, 29(1), 70-88. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2017.11.004
  11. Audet, J., & Couteret, P. (2012). Coaching the entrepreneur: features and success factors. Journal of small business and enterprise development19(3), 515-531. https://doi.org/10.1108/14626001211250207
  12. Bono, J. E., Purvanova, R. K., Towler, A. J., & Peterson, D. B. (2009). A survey of executive coaching practices. Personnel psychology62(2), 361-404.  
  13. Clark Sr, M. L. (2024). Executive Coaching and Promoting Organizational Change (Doctoral dissertation, Walden University).
  14. Cresswell, J. (2013). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches.
  15. Dickelman, E. (2009). A phenomenological study: Understanding the management of social categorization diversity issues associated with college athletic teams. University of Phoenix.
  16. Feldman, D. C., & Lankau, M. J. (2005). Executive coaching: A review and agenda for future research. Journal of management, 31(6), 829-848. https://doi.org/10.1177/0149206305279599
  17. Gan, G. C., Chong, C. W., Yuen, Y. Y., Yen Teoh, W. M., & Rahman, M. S. (2020). Executive coaching effectiveness: towards sustainable business excellence. Total Quality Management & Business Excellence, 1-19.
  18. Graen, G., Canedo, J. C., & Grace, M. (2020). Team coaching can enhance psychological safety and drive organizational effectiveness. Organizational Dynamics, 49(2), 100697. https://doi.org/10.1016/j.orgdyn.2019.01.003
  19. Graßmann, C., Schölmerich, F., & Schermuly, C. C. (2020). The relationship between working alliance and client outcomes in coaching: A meta-analysis. Human relations, 73(1), 35-58. https://doi.org/10.1177/0018726718819725
  20. Grover, S., & Furnham, A. (2022). The Dark Triad, emotional intelligence, self-monitoring and executive coach effectiveness and satisfaction. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice, 15(1), 22-42. https://doi.org/10.1080/17521882.2021.1881575
  21. Hall, D. T., Otazo, K. L., & Hollenbeck, G. P. (1999). Behind closed doors: What really happens in executive coaching. Organizational dynamics, 39-39.
  22. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2009.01142.x
  23. Kampa-Kokesch, S., & Anderson, M. Z. (2007). Executive coaching: A comprehensive review of the literature.
  24. Khalique, F., Khan, N., & Saini, K. (2024). Executive Coaching for Organizational Success: A Critical Review. Navigating the Coaching and Leadership Landscape: Strategies and Insights for Success, 78-95. https://doi.org/10.4018/979-8-3693-5242-7.ch005 
  25. Kibe, J. K., & Muathe, S. (2018). Executive coaching and organisational performance: Review and a critique of literature and a research agenda. International Journal for Innovation Education and Research6(1), 11-26. https://doi.org/10.31686/ijier.vol6.iss1.890
  26. Kilburg, R. R. (1996). Foreword: Executive coaching as an emerging competency in the practice of consultation.
  27. Maltbia, T. E., Marsick, V. J., & Ghosh, R. (2014). Executive and organizational coaching: A review of insights drawn from literature to inform HRD practice. Advances in Developing Human Resources16(2), 161-183. ttps://doi.org/10.1177/1523422313520474
  28. McCusker, S., & Welply, O. (2021). COACH: A cross-national study of coach training for teachers across 5 countries. Coaching: An International Journal of Theory, Research and Practice14(1), 39-61. https://doi.org/10.1080/17521882.2020.1735463
  29. Molyn, J., de Haan, E., van der Veen, R., & Gray, D. E. (2022). The impact of common factors on coaching outcomes. Coaching: an international journal of theory, Research and practice15(2), 214-227. https://doi.org/10.1080/17521882.2021.1958889
  30. Nicolau, A., Candel, O. S., Constantin, T., & Kleingeld, A. (2023). The effects of executive coaching on behaviors, attitudes, and personal characteristics: a meta-analysis of randomized control trial studies. Frontiers in psychology14, 1089797. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1089797
  31. Passmore, J., & Gibbes, C. (2007). The state of executive coaching research: What does the current literature tell us and what’s next for coaching research. International Coaching Psychology Review2(2), 116-128. DOI:10.53841/bpsicpr.2007.2.2.116
  32. Razmjoo, S., & Nouhi, N. (2011). A SWOT analysis of the junior high school English program: A grounded theory approach. International Proceedings of Economics Development and Research26, 182-186.
  33. Reida, A. Cooka, J. Viedgeb, C., & Scheepersa, C.B. (2020). Developing management effectiveness: The nexus between teaching and coaching. The International Journal of Management Education. 18 (1). 1-18. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2019.100334
  34. Rekalde, I., Landeta, J., Albizu, E., & Fernandez-Ferrin, P. (2017). Is executive coaching more effective than other management training and development methods?. Management decision55(10), 2149-2162. https://doi.org/10.1108/MD-10-2016-0688
  35. Roberts, V. Z., & Jarrett, M. (2018). What is the difference and what makes the difference? A comparative study of psychodynamic and non-psychodynamic approaches to executive coaching. In Executive Coaching (pp. 3-39). Routledge.
  36. Robins, R. V. (2017). Impact through coaching: does the use of models limit connectedness in coaching? Journal of Work-Applied Management.
  37. Rothwell, W. J. (2023). Transformational Coaching and Organization Development. In Transformational Coaching for Effective Leadership (pp. 61-71). Productivity Press.
  38. Strauss, A., & Corbin, J. (1994). Grounded theory methodology: An overview. Handbook of qualitative research/Sage.
  39. Susanto, P. C., Sawitri, N. N., Ali, H., Suroso, S., & Sastrodiharjo, I. (2023). Performance Management As a Mediation of Variable of Competence and Coaching Skills That Impacts Organization Sustainability. Formosa Journal of Multidisciplinary Research2(4), 719-728. https://10.55927/fjmr.v2i4.3792
  40. Tobias, L. L. (2007). Coaching executives.
  41. Van Manen, M. (2017). Phenomenology in its original sense. Qualitative health research27(6), 810-825. https://doi.org/10.1177/1049732317699381
  42. Widianto, S. (2021). Empowering leadership to performance excellence: the role of knowledge sharing and self-efficacy. International Journal of Business Excellence, 23(3), 297-311. https://doi.org/10.1504/IJBEX.2021.113701
  43. Williams, J. S., & Lowman, R. L. (2018). The efficacy of executive coaching: An empirical investigation of two approaches using random assignment and a switching-replications design. Consulting Psychology Journal: Practice and Research70(3), 227.