نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 گروه مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی

3 استاد گروه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی

4 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

طراحی استراتژی‌های جبران خدمات، از مباحث حساس، پیچیده و چالش‌برانگیز در مدیریت منابع انسانی در دهه‌های اخیر هست. لازمه آن دستیابی به نقاط مرجع استراتژیک بوده و هدف پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر استراتژی‌های جبران خدمات مدیران در صنعت خودروسازی است. روش پژوهش به لحاظ ماهیت کیفی و به لحاظ هدف کاربردی است. تعداد مشارکت‌کنندگان که بر اساس اشباع نظری تعیین گردیدند را مدیران خودروسازی‌ها با بیش از ده سال تجربه کاری در این صنعت تشکیل داده‌اند که به‌صورت نمونه‌گیری قضاوتی انتخاب شدند. اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با 14 نفر از خبرگان که با روش هدفمند و به قضاوت پژوهشگر انتخاب شده‌اند، گردآوری و از تحلیل تم برای تحلیل و تفسیر داده‌ها، استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش در برگیرنده هشت مضمون سازمان‌دهنده حقوق پایه (پرداختی ثابت)، حقوق ویژه (پرداختی متغییر)، پرداخت‌های مختلط، کمک‌هزینه‌ها (عواید اضافه بر حقوق)، پاداش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت، مزایا (تسهیلات ویژه مدیریتی)، دانش مدیریتی و مهارت تصمیم‌گیری و قدرت تشخیص موضوع و حل مسائل به‌عنوان نقاط مرجع مؤثر در استراتژی‌های جبران خدمات مدیران در صنعت خودرو هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying effective reference points in formulating compensation strategies for automotive industry managers

نویسندگان [English]

  • hamed dehghanan 1
  • Mir Ali Seyyed Naghavi 2
  • Mohammad Taghi Taghavifard 3
  • Mahmoud Mahdi 4

1 Associate Professor, Department of Business Management, Allameh Tabataba`i University, Tehran, Iran

2 ATU

3 Professor, Allameh Tabataba’i University

4 Ph.D. Student in Business Management, Allameh Tabataba`i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Designing service compensation strategies is one of the sensitive, complex and challenging issues in human resource management in recent decades. Its requirement is to achieve strategic reference points and the aim of the research is to identify the dimensions and components that influence on the compensation strategies of managers in the automotive industry. The research method is qualitative in nature and practical in terms of purpose. The number of participants based on saturation The opinion was determined by the managers of automobile companies with more than ten years of work experience in this industry, and the information was collected and analyzed through semi-structured interviews with 14 experts who were selected according to the researcher's judgment. The theme was used to analyze and interpret the data from the interview. The findings of this research include eight organizing themes of basic salary (fixed payment), special salary (variable payment), mixed payments, allowances (income in addition to salary), Short-term and long-term rewards, benefits (special managerial facilities), managerial knowledge and decision-making skills, and the ability to recognize issues and solve problems are effective reference points in compensation strategies for managers in the automobile industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • human resource management
  • strategic reference points
  • compensation strategy
  • managers
  1. احمدی، سید علی‌اکبر، امین، فرشته و کاتب، مجتبی. (1396). همسوسازی استراتژی‌های منابع انسانی و تجاری برمبنای تئوری نقاط مرجع استراتژیک در دانشگاه جامع علمی کاربردی تهران. فصلنامه علمی _پژوهشی مدیریت سازمان‌های دولتی، دوره 5 شماره 3, 117-134.
  2. احمدی نیا، فیروزه و ربیعی‎‌مندجین، محمدرضا. (2023). بررسی نقش مدیران شرکت های دولتی و خصوصی با تاکید بر بهبود عملکرد. مدیریت منابع انسانی پایدار، 5(9)، 125-15
  3. اکبری، سهند، قلی‌پور، آرین و نرگسیان، عباس. (2023). شناسایی عوامل مؤثر بر نگهداشت کارکنان نسل Z در بازار سرمایه (سیستم حقوق و مزایا). پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، 15(1)، 11-52.‎
  4. توکلی نژاد، حسن، جزنی، نسرین، معمارزاده تهران، غلامرضا و افشارکاظمی، محمدعلی. (2017). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در حفظ کارکنان. تحقیق مدیریت منابع انسانی، 8(4)، 155-185(به فارسی)
  5. تیموری، هادی، شاهین، آرش، شائمی‌برزکی، علی و کریمی، عبدالله. (1397). الگوی نظام جبران خدمات شایسته محور کارکنان با رویکرد جانشین‌پروری. فصلنامه علمی‌پژوهشی مطالعات مدیریت، 90, 115-140.
  6. حسن‌پور، اکبر، یوسفی زنوز، رضا، صفری، حسین و قوجالی، توحید. (1403). پاسخ به ریسک جبران خدمات منابع انسانی: بکارگیری تکنیک نگاشت شناختی فازی. مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 33(111).‎
  7. حمیدی زاده، علی، بابا شاهی، جبار و کنف چیان، مریم .(1398). تأثیر جبران خدمات انگیزه محور بر عملکرد مدیریتی ، فصلنامه مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال بیست و هشتم، شماره 94، 137-158.‎
  8. فانی، علی‌اصغر، دانایی‌فرد، حسن، کاووسی، سیده الهه و نیری، شهرزاد. (). طراحی مدل نظام جبران خدمات کارکنان دانشی در سازمان‌های دانش‌بنیان فناوری محور، نشریه علمی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی،سال 12 شماره4
  9. قلی‌پور، آرین و آغاز، عسل. (1396). مدیریت منابع انسانی پیشرفته(2)سیستم حقوق و مزایا. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
  10. سکاران، اوما. (1390). روش‌های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  11. سید نقوی، میرعلی، واعظی، رضا، قربانی‌زاده، وجه‌اله و افکانه، محمد (1397). الگوی تعالی منابع انسانی در سازمان‌های دولتی ایران، فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی، 6، 26-11 .
  12. گروه تحقیقات اقتصادی بانک خاورمیانه. (1394). بررسی صنعت خودروسازی ایران.
  13. مقدم، علیرضا. (1391). مدل پرورش مدیران ارشد در بخش غیردولتی (رساله دکتری)، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
  14. Aslam, A., Ghaffar, A., Talha, T., & Mushtaq, H. (2015). Impact of compensation and reward system on the performance of an organization: An empirical study on banking sector of Pakistan. European Journal of Business and Social Sciences, 4(8), 319-325.
  15. Bandiera, O., Guiso, L., Prat, A., & Sadun, R. (2015). Matching firms, managers, and incentives. Journal of Labor Economics, 33(3), 623-681.‏ https://doi.org/10.1086/679672
  16. Berber, N., Morley, M. J., Slavić, A., & Poór, J. (2017). Management compensation systems in Central and Eastern Europe: a comparative analysis. The International Journal of human resource management, 28(12),1661-1689. https://doi.org/10.1080/09585192.2016.1277364
  17. Borisova, G., Salas, J. M., & Zagorchev, A. (2019). CEO compensation and government ownership. Corporate Governance: An International Review, 27(2), 120-143. https://doi.org/1111/corg.12265
  18. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101 https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
  19. Christensen, J., & Lindgren, P. (2018). CEO Compensation: the Role and Effect of Compensation Committees. In.
  20. Coccia, M., & Igor, B. (2018). Rewards in public administration: a proposed classification. Journal of Social and Administrative Sciences, 5(2), 68-80https://ssrn.com/abstract=3219109
  21. Cooper, M., Gulen, H., & Rau, P. R. (2016). Performance for pay? The relation between CEO incentive compensation and future stock price performance. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1572085
  22. Dorotic, M., Bijmolt, T. H., & Verhoef, P. C. (2012). Loyalty programmes: Current knowledge and research directions. International Journal of ManagementReviews,14(3),217-237. https://doi.org/1111/j.1468-2370.2011.00314.x
  23. Geszler, N. (2020). Agency and capabilities in managerial positions: Hungarian fathers’ use of workplace flexibility. Social Inclusion, 8(4), 61-71. https://doi.org/17645/si.v8i4.2969
  24. Hassanpoor, A., Vakili, Y., & Keyvanfar, J. (2020). Presentation Model of the Strategic Compensation for Social Security Organization Senior Managers Approach Themes Analysis. Public Organizations Management,8(4),105-124.(inPersian) https://doi.org/10.30473/ipom.2020.53579.4118
  25. Hellriegel, D. E., Slocum, J. W., Jackson, S. E., & Louw, L. (2012). Management: Fourth
  26. Jurow, A. S., & Shea, M. (2015). Learning in equity-oriented scale-making projects. Journal of the Learning Sciences, 24(2), 286-307. https://doi.org/10.1080/10508406.2015.1004677
  27. Kabiru, F. C. (2019). Influence Of Management Functions On The Performance Of Agricultural State-Owned Corporations In Kenya. URI:http://repository.dkut.ac.ke:8080/xmlui/handle/123456789/4646
  28. Khanna, V. (2016). "Determinants of CEO compensation". International Journal of Management Excellence, 6(2), 679-683. https://doi.org/10.17722/ijme.v6i2.823
  29. Kumar, R., Sarkar, S., & Dhiman, A. (2019). Determinants of managerial compensation: An empirical exploration. IIMB Management Review, 31(2), 105-115. https://doi.org/10.1016/j.iimb.2019.03.008
  30. Kusuma, A., Lestari, H., & Usman, O. (2019). Influence of motivation work, discipline of work, work environment, cultural organization, and compensation to the performance of employees. Discipline of Work, Work Environment, Cultural Organization, and Compensation to the Performance of Employees(January7,2019). http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3311306
  31. Magnan, M., & Martin, D. (2019). Executive compensation and employee remuneration: The flexible principles of justice in pay. Journal of Business Ethics, 160(1), 89-105. https://doi.org/10.1007/s10551-018-3786-5
  32. Milkovich, G. N., J. (2016). Compensation. : NY:Mc Graw-Hill Companies.
  33. Moulick, A. G., Alexiou, K., Kennedy, E. D., & Parris, D. L. (2020). A total eclipse of the heart: compensation strategies in entrepreneurial nonprofits. Journal of Business Venturing, 35(4), 105950. https://doi.org/1016/j.jbusvent.2019.105950
  34. Sepahvand, R., Bagherzade, R., & Sepahvand, M. (2019). Political Sensitivity and Compensation for Senior Managers: An Analysis of the Mediating and Moderating Role of Political Networking and Institutional Pressure in State Ministries in Iran. Journal of Public Administration, 11(3), 431-454.(in persian).ttps://doi.org/ 22059/jipa.2019.286531.2603
  35. Shilongo, H. N. (2013). The impact of performance related pay on employees-A case study of the performance incentive bonus scheme at the Motor Vehicle Accident Fund (Doctoral dissertation).
  36. Steyn, Z. (2018). The planning and administration, and self-management competencies of managers in manufacturing business. North-West University, http://hdl.handle.net/10394/31070
  37. World (2015). The Worldatwork Handbook of Compensation, Benefits and Total Rewards: A comprehensive guide for HR professionals. Hoboken, New Jersey: Wiley.
  38. Wrede, M., Velamuri, V. K., & Dauth, T. (2020). Top managers in the digital age: Exploring the role and practices of top managers in firms' digital transformation. Managerial and Decision Economics, 41(8), 1549-1567. https://doi.org/10.1002/mde.3202