نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل پیشایندها و پسایندهای به‎کارگیری سبک رهبری رویایی در سازمان‎های دانش‎بنیان انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی از حیث گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش‌های اکتشافی است. همچنین این پژوهش از نوع تحقیقات آمیخته به صورت کیفی و کمی و بر مبنای فلسفه قیاسی استقرایی است. جامعه آماری پژوهش خبرگان هستند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری انتخاب‌شده‌اند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و روایی نظری و روش پایایی سنجی درون کدگذار و میان کدگذار تایید شد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کمی پرسشنامه است که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوایی و پایایی بازآزمون تایید شد. داده‌های کیفی با روش تحلیل محتوا و داده‌های کمی با روش نقشه شناختی فازی تحلیل گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است قدرت تحمل ابهام بالا، برخورداری از تفکر سیستمی و چند بعدی، برخورداری از انعطاف‎پذیری مهم‎ترین پیشایندهای به‎کارگیری رهبری رویایی هستند. همچنین توانمندسازی کارکنان، همسوسازی کارکنان از طریق ایجاد چشم‎انداز، شکل‎گیری آوای فعال سازمانی به عنوان مهم‎ترین پسایندهای رهبری رویایی در سازمان‎های دانش بنیان شناسایی شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Identifying and analyzing the antecedents and consequences of using the visionary leadership style in knowledge-based organizations with the FCM method

نویسندگان [English]

  • ali shariatnejad 1
  • Zahra Eyni nargeseh 2

1 Assistant Professor, Management Department., Faculty of management, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

2 PhD student in public Administraion, Faculty of Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran

چکیده [English]

The current research is practical in terms of its purpose, and in terms of gathering information, it is among exploratory research. Also, this research is a mixed qualitative and quantitative research based on comparative and inductive philosophy. The statistical population of the research is the experts who were selected by the purposeful sampling method and based on the principle of theoretical adequacy. The data collection tool is in the qualitative part of the interview, whose validity and reliability were confirmed using content validity and theoretical validity and intra-coder and inter-coder reliability methods. Also, the data collection tool is in the quantitative part of the questionnaire, whose validity and reliability were confirmed using the content validity and retest reliability of the test. Qualitative data was analyzed by content analysis method and quantitative data was analyzed by fuzzy cognitive mapping method. The findings of this research indicate that the ability to tolerate high ambiguity, systemic and multidimensional thinking, and flexibility are the most important antecedents of applying visionary leadership. Also, empowering employees, aligning employees through creating a vision, forming an active organizational voice were identified as the most important consequences of visionary leadership in knowledge-based organizations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Leadership
  • visionary leadership
  • knowledge-based organizations
  • Fuzzy cognitive map
  1. سالم، سمیه؛ تیموری، هادی؛ مشرف‎جوادی، محمد حسین؛ شائمی برزکی، علی. (1400). واکاوی الگوی رهبری دانش‎مدار در شرکت‎های دانش‎بنیان. پژوهشهای راهبردی مسائل اجتماعی ایران. 10(1)، 118-99. https://doi.org/10.22108/srspi.2021.124769.1609
  2. شریعت‎نژاد، علی؛ حسنوند، امین؛ موسوی، سیده نسیم؛ منیشداوی، الهه. (1402). بررسی تأثیر رهبری رؤیایی بر خلاقیت هیجانی و شناختی با نقش میانجی سرمایه روانشناختی مثبت. نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 13(1)، 34-1.
  3. حکاک، محمد؛ مؤمنی‎فرد، معصومه؛ ساعدی، عبداله. (1399). تأثیر رهبری ناب بر بهره‎وری منابع انسانی با تأکید بر نقش میانجی سرمایه اجتماعی. مدیریت بهره‎وری. 15(2)، 108-81. https://doi.org/10.30495/qjopm.2020.1876890.2596
  4. حق‌خواه رودسری، محمدرضا؛ گنجی‌نیا، حسین؛ سلیمی سعید، باقر؛ آزاده دل، محمدرضا. (1400). پیامدهای پیاده‌سازی مدل تعالی سازمانی (EFQM) با تأکید بر مؤلفه‌های اخلاقی و تأثیر آن بر چشم‌انداز سازمانی. اخلاق در علوم فناوری. 18(1)، 106-96.
  5. فتحی چگنی، فریبرز؛ نظرپوری، امیرهوشنگ؛ موسوی، سید نجم‌الدین؛ سپهوند، رضا. (1401). شناسایی و تبیین اثرگذارترین و اثرپذیرترین مولفه‌های مؤثر بر رهبری چابک در سازمان‌های دانش‌بنیان. مطالعات مدیریت راهبردی. 13(51)، 191-169.
  6. Ariani, R., Hardhienata, S., Entang, M. (2023). Increasing work Productivity through organizational culture, visionary leadership, and achievement motivation. Journal of Education and Learning Review, 2(2), 40-52. https://doi.org/10.56943/sujana.v2i2.324
  7. Anshar, M. (2017). The impact of visionary leadership, learning organization, and innovative behavior to performance of customs and excise functional. International Journal of Human Capital Management, 1(2), 52–60. 10.21276/sjhss.2017.2.12.14
  8. Atthirawong,W., Bunnoiko, K., & Panprung, W. (2021). Identifying factors influencing visionary leadership: An empirical evidence from thai manufacturing industry. International Journal of Organizational Leadership,10(1), 39-53. 10.33844/ijol.2021.60516
  9. Buss, M., Kearney, E., Noureen, R., Gandhi, N. (2023). Antecedents and effects of visionary leadership: when and visionary leadership and follower turnover intentions. Journal of Leadershipe Organizational Studies, 30(4), 0-0. http://dx.doi.org/10.1177/15480518231203637
  10. Çinar, F., & Kaban, A. (2012). Conflict management and visionary leadership: An application in hospital organizations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 58, 197-206. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.09.993
  11. Dehiman, R. (2023). Effective leadership and organizations market success. Publisher: Taylor and Francis. http://dx.doi.org/10.4324/9781003415565
  12. Ghulam Muhammad, A., Karim, J., Safiullah. (2022). The mediating role of psychological capital in the relationship between transformational leadership and job performance. Pakistan Social Sciences Review, 6(2), 823-839.  http://dx.doi.org/10.35484/pssr.2022(6-II)68
  13. Hermanto Karwan, D., Hariri, H., Ridwan, R. (2021). Visionary leadership: what, why, and how. The Oxford handbook of leadership and organizations. Oxford University Press,241-259. http://dx.doi.org/10.4108/eai.16-10-2020.2305217
  14. Hinterhuber, H. H., & Friendrich, S. A. (2002). The technology dimension of strategic leadership: the leadership challenge for production economists. International Journal of Production Economics, 77(3), 191–203. http://dx.doi.org/10.1016/S0925-5273(01)00160-8
  15. Hernandez, R., Fernandez, C., & Baptista, p. (2008). Metodologia de La investigcion bolistica (3rd ed). Caracas, Venezuela: Supal
  16. Ismail, N. H., Sevag Kertechian, K., Blaique, L. (2022). Visionary leadership, organizational trust, organizational pride, and organizational citizenshpe behaviour: a sequential mediation model. Human Resource Development International, 26(3), 264-291.
  17. Kadir, A. N. J.,  Adebayo, T. A., & Olumide, S. A. (2020). Visionary leadership and staff innovative behaviour in public colleges of education in Kwara State, Nigeria. International Journal of Education,12(2), 63–72. http://dx.doi.org/10.17509/ije.v12i2.18998
  18. Khoiri, M. (2020). Visionary leadership on transforming organizational change in the era of disruption. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 7(10), 490–495. http://dx.doi.org/10.18415/ijmmu.v7i10.2053
  19. Marlia,M, A., Fahmy, R., Lukito, H., Lita, R, P., & Rahim, R. (2020). Visionary leadership role: Building aghast town civilizations. International Journal of Management (IJM), 11(1), 31–55. http://dx.doi.org/10.34218/IJM.11.1.2020.005
  20. Maxwell, J. C. (2019). The 21 Irrefutable Laws of Leadership: Follow Them and People Will Follow You. Brilliance Audio.
  21. Maladzhi, W. R., Yan, B., & Makinde, O. D. (2012). The impact of innovative leadership on organisational culture within South African small and medium enterprises in the Western Cape, South Africa. African Journal of Business Management, 6(39), 10438–10444.  http://dx.doi.org/10.5897/AJBM12.749
  22. Nwachukwu, C., Chladkova, H., Zufan, P., & Olatunji, F. (2017). Visionary leadership and its relationship to corporate social performance. Imperial Journal of Interdisciplinary Research, 3(4), 1302-1311.
  23. Ozdilek, K., & Sahin, S. (2021). The mediating role of positive 2-psychological capital of the relationship between visionary leadership and talent management according to teacher perceptions. Osmangazi Journal of Educational Research, 8(2), 18-38.
  24. Rudolph, C. W. , Murphy, L. D. , & Zacher, H. (2020). A systematic review and critique of research on ‘healthy leadership’. The Leadership Quarterly, 31(1), 101335. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.leaqua.2019.101335
  25. Sariwulan, T. ., Thamrin, S. ., Suyatni, M. ., Agung, I. ., Widiputera, F. ., Susanto, A. B., & Capnary, M. C. (2021). Impact of Employee Talent Management. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 10(5), 184-200.  http://dx.doi.org/10.36941/ajis-2021-0133
  26. Saba, S., Tabish, A., & Khan, A. B. (2017). Role of visionary leadership in the performance of the employees at a workplace: Moderating effect of organizational citizenship behavior. Australasian Journal of Business, Social Science and Information Technology, 3(2), 62–70.
  27. Sonhadji, A., & Huda, A.Y. M. (2014). Needs Assessment, Decision Making, and Planning: The Chain in Educational Management. Malang: UM Press
  28. Taylor, C. M., Cornelius, C. J., & Colvin, K. (2014). Visionary Leadership and its Relationship to Organizational Effectiveness. Development Journal, 35(6), 556-583. http://dx.doi.org/10.1108/LODJ-10-2012-0130
  29. Tekin, Y., Ehtiyar, R. V. (2011). Başarının temel aktörleri: Vizyoner liderler.  Journal of Yasar University, 24(6), 4007-402.  https://doi.org/10.19168/jyu.47502
  30. Ubaidillah, M., Chistiana, R., & Sahrandi, A. (2019). The Visionary leadership strategy in adyancing educational institutions. Journal of Educational Innovation, 6(2), 206-215.  https://doi.org/10.18551/erudio.6-2.7
  31. Utomo, A. W., Udin, U., Haryono, S. (2022). Visionary Leadership and Employee Quality in the Public Service Sector. International Journal of Applied Economics, Finance and Accounting, 12(2), 31-37.http://dx.doi.org/10.33094/ijaefa.v12i2.542
  32. Zhou, L., Zhao, S., Tian, F., Zhang, X & Chen, S. (2017). Visionary leadership and employee creativity in China, International Journal of Manpower, 93(1), 0-0. http://dx.doi.org/10.1108/IJM-04-2016-0092
  33. Zhou, F., and Wu, Y. J. (2018). How humble leadership fosters employee innovation behavior: A two-way perspective on the leader-employee interaction. Leadership & Organization Development Journal, 39(3), 375-387. http://dx.doi.org/10.1108/LODJ-07-2017-0181