نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

دیدگاه استراتژی در مقام عمل یکی از دیدگاه‌های نو و در حال توسعه در حوزه‌ی استراتژی‌پژوهی است. این نگاه تأکید فراوانی بر مطالعه‌ی زبان و گفتمان در قلمروهای خُرد و موضعی دارد. مطالعه پیش رو با اتکا بر این رویکرد و با استفاده از تحلیل مضمون به دنبال بررسی چگونگی بهره‌گیری مدیران ارشد فعال در سازمان‌های بزرگ ایران از زبان برای کسب مشروعیت بیشتر است. یافته‌های پژوهش پس از تحلیل ۴۳ مصاحبه مربوط به ۳۱ نفر(جامعه: ۵۹ نفر) از مدیران ارشد سازمان‌های بزرگ ایران(۱۰۰ شرکت برتر فهرست سازمان مدیریت صنعتی) به اشباع رسیده‌اند. نمونه‌ها از ترکیبی از نمونه‌گیری‌های در دسترس، هدفمند و نظری حاصل شدند. برای اعتبارسنجی پژوهش از ضریب کاپا(توافق دو کدگذار) بهره گرفته شد؛ عدد آن ۷۴/۰ شد. در گام نخست کدگذاری ۶۱ کد باز شناسایی شد. در نهایت و به عنوان نتیجه گام دوم یا همان کدگذاری محوری، مشخص شد که مدیران سازمان‌های بزرگ ایرانی جهت مشروعیت‌بخشی به خود، تصمیمات و اقدامات‌شان از شش الگوی زبانی «علم، اخلاق، وابستگی، تمایز، نظم و آینده» به طور پیوسته در گفته‌ها، مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها، و مانند آن‌ها بهره می‌گیرند و آن‌ها را نهادینه ساخته‌اند. این الگوهای زبانی گاهی نقشی سازنده و کارکردی و بسیاری اوقات نیز سهمی مخرب و غیرکارکردی دارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Linguistic patterns of managers to gain legitimacy in large organizations

نویسنده [English]

  • Shahram Khalil Nezhad

Assistant Professor, Department of Business Administration, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The strategy-as-practice view is one of the new, emerging and developing perspectives in the field of strategy research. This view places great emphasis on the study of language, and discourse in small and local areas. The study, relying on this approach and using thematic analysis, seeks to investigate how senior managers in large Iranian organizations use language to gain more legitimacy. The research after analyzing 43 interviews related to 31 people (population: 59 people) of senior managers of large organizations in Iran have reached saturation. The samples were obtained from a combination of convenience, purposive and theoretical sampling. Kappa coefficient was used to validate the research. Its number was 0.74. In the first step of coding, 61 open codes were identified. Finally, as a result of the second step or the axial coding, it was found that the managers of large Iranian organizations in order to legitimize themselves, their decisions and actions continuously use the six language patterns of "science, ethics, dependence, differentiation, order and future" in their statements, interviews, speeches, and the like and have institutionalized them. These language patterns sometimes have a constructive and functional role and many times they have a destructive and non-functional role.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategy as practice
  • legitimization
  • language
  • discourse
  1. استیسی، ر. د. (۱۴۰۰). نگاه علم پیچیدگی به استراتژی. (ر. زارع، ع. هاشمی، و ش. خلیل نژاد، مترجم) تهران: ترمه.
  2. جانسون، ج.، شولز، ک.، و ویتینگتون، ر. (۱۳۹۸). مبانی استراتژی (نسخه ۲). (م. اعرابی، ع. هاشمی، و ش. خلیل نژاد، مترجم) تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
  3. جانسون، ج.، لنگلی، ا.، ملین، ل.، و ویتینگتون، ر. (1391). شکل‌گیری استراتژی در عمل. (ح. رحمان سرشت، و ش. خلیل نژاد، مترجم) تهران: علمی.
  4. رحمان سرشت، ح. (۱۳۹۷). تئوریهای سازمان و مدیریت: از تجددگرایی تا پساتجددگرایی (نسخه ۹). تهران: دوران.
  5. رحیمی راد، ز. (1400). تحلیل گفتمان مدیریت و سیاستگذاری حوزه برق کشور. بهبود مدیریت. ۱۵(۲)، ۶۷-۹۵. https://doi.org/10.22034/jmi.2021.251674.2371
  6. رنگریز، ح. (1400). تحلیل گفتمان مدیریت دولتی ایران در بخش اقتصادی. سیاستگذاری عمومی، ۷(۴)، ۷۱-۸۹. https://doi.org/10.22059/jppolicy.2021.84823
  7. سمیعی، س.، و غیاثیان، م. (1394). تحلیل گفتمان مدیران و نخبگان کشور درباره صنعت گردشگری در ایران. مطالعات مدیریت گردشگری، ۱۰(۳۱)، ۱-۱۸. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23223294.1394.10.31.1.2
  8. صادقی، ح. ا. (1390). تحلیل گفتمان سیاست - اداره به یاری تئوری بازی ها (مطالعه ای در مدیریت دولتی ایران). تهران: رساله‌ دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی.
  9. صباغی، م.، و الوانی، م. (۱۳۹۷). تحلیل گفتمان مدیریت دولتی ایران در بخش آموزش و پرورش. مدیریت سازمان‌های دولتی، ۶(۳)، ۹۹-۱۱۴. https://dorl.net/dor/20.1001.1.2322522.1397.6.0.16.5
  10. صنعتی، س. م. (۱۴۰۲). رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران. بازیابی از سازمان مدیریت صنعتی: https://imi100.imi.ir/
  11. هچ، م. ج. (۱۴۰۱). تئوری سازمان: مدرن، نمادین و تفسیری، پست مدرن (نسخه ۱۶). (ح. دانایی فرد، مترجم) تهران: مهربان.
  12. Attride-Stirling, J. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385-405. https://doi.org/10.1177/146879410100100307
  13. Balogun, J., Jacobs, C., & Jarzabkowski, P. (2014). Placing strategy discourse in context: Sociomateriality, sensemaking, and power. Journal of Management Studies, 51(2), 175-201. http://dx.doi.org/10.1111/joms.12059
  14. Barley, S. (1986). Technology as an occasion for structuring: evidence from observations of CT scanners and the social order of radiology departments. Administrative Science Quarterly, 31(1), 78-98.
  15. Bencherki, N., Sergi, V., & Cooren, F. (2021). How strategy comes to matter: Strategizing as the communicative materialization of matters of concern. Strategic Organization, 19(4), 608-635. https://doi.org/10.1177/1476127019890380
  16. Blevins, D., Ingram, A., & Tsang, E. (2019). How do foreign initial public offerings attract investor attention? A study of the impact of language. Strategic Organization, 17(3), 363-384. https://doi.org/10.1177/1476127018772861
  17. Bourdieu, P. (1990). The Logic of Practice. Stanford University Press.
  18. Brown, J. S., & Duguid, P. (2001). Knowledge and organization: a social-practice perspective. Organization science, 12(2), 198-215. http://dx.doi.org/10.1287/orsc.12.2.198.10116
  19. Cornelissen, J., & Cholakova, M. (2019). Profits Uber everything? The gig economy and the morality of category work. Strategic Organization. 19(4), 722-731. https://doi.org/10.1177/1476127019894506
  20. Dalpiaz, E., & Di Stefano, G. (2018). A universe of stories: Mobilizing narrative practices during transformative change. Strategic Management Journal, 39(3), 664-696. https://doi.org/10.1002/smj.2730
  21. Duta, A. C. (2008). Leadership Succession: a discourse analysis of governance dialectics in two nonprofit organizations. Dissertation: Office of Graduate Studies of Texas A&M University.
  22. Edwards, A., & Skinner, J. (2009). qualitative research in strategic management. Oxford: Butter Worth-Heinmann.
  23. Fenton, C., & Langley, A. (2011). Strategy as practice and the narrative turn. Organization Studies. (32), 1171-1196. https://doi.org/10.1177/0170840611410838
  24. Foucault, M. (1978). The history of sexuality, vol. 1, An introduction. London: Penguin.
  25. Foucault, M. (1981). The Order of Discourse. In R. Young (Ed.), Untying the Text: A Poststructuralist Reader (R. Young, Trans.). London: Routledge.
  26. Gagliardi, P. (1986). the creation and change of organizational culture: a conceptual framework. Organizational Studies, 7(2), pp. 117-134.
  27. Giddens, A. (1979). central problems in social theory: action, structure and contradiction in social analysis. California: Barkeley.
  28. Giddens, A. (1984). The constitution of society. Cambridge: Polity Press.
  29. Holstein, J., Starkey, K., & Wright, M. (2018). Strategy and narrative in higher education. Strategic Organization, 16(1), 61-91. http://dx.doi.org/10.1177/1476127016674877
  30. Jalonen, K., Vaara, E., & Schildt, H. (2018). Strategic concepts as micro-level tools in strategic sensemaking. Strategic Management Journal, 39, 2794–2826. http://dx.doi.org/10.1002/smj.2924
  31. Jarzabkowski, P. (2004). Strategy as Practice: Recursiveness, Adaptation, and Practices-in-Use. Organization Studies, 25(4), 529-560. http://dx.doi.org/10.1177/0170840604040675
  32. Jarzabkowski, P., & Seidl, D. (2008). The Role of Meetings in the Social Practice of Strategy. Organization Studies, 29(11). http://dx.doi.org/10.1177/0170840608096388
  33. Johnson, G., Langley, A., Melin, L., & Whittington, R. (2007). Strategy as practice: research directions and resources. New York: Cambridge.
  34. Johnson, G., Melin, L., & Whittington, R. (2003). Micro trategy and strategizing: towards an activity-based view. Journal of management studies, 40(1). https://doi.org/10.1111/1467-6486.t01-2-00002
  35. Johnson, G., Smith, S., & Codling, B. (2000). Micro processes of institutional change in the context of privatisation. Academy of Management Review, Special Topic Forum, 25(3), 572-80. http://dx.doi.org/10.5465/AMR.2000.3363519
  36. Krautzberger, M., Fohim, E., & Cooren, F. (2021). The communicative constitution of institutional change in expression games. Strategic Organization, 19(4), 667-692. https://doi.org/10.1177/1476127020959253
  37. Maclean M, H. C., Maclean, M., Harvey, C., & Golant, B. (2021). The role of innovation narratives in accomplishing organizational ambidexterity. Strategic Organization, 19(4), 693-721. http://dx.doi.org/10.1177/1476127019897234
  38. Maguire, S., Hardy, C., & Lawrence, T. (2004). Institutional entrepreneurship in emerging fields: HIV/AIDS treatment advocacy in Canada. Academy of Management Journal, 47(5), 657-81. http://dx.doi.org/10.2307/20159610
  39. Maitlis, S., & Christianson, M. (2014). Sensemaking in organizations: Taking stock and moving forward. The Academy of Management Annals, 8(1), ., 8(1), 57–125. http://dx.doi.org/10.1080/19416520.2014.873177
  40. Mantere, S., & Whittington, R. (2020). Becoming a strategist: The roles of strategy discourse and ontological security in managerial identity work. Strategic Organization, 19(4). http://dx.doi.org/10.1177/1476127020908781
  41. Meyer, J., & Rowan, B. (1977). institutional organizations: formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, 83(2), pp. 340-63.
  42. Mintzberg, H. (1994). The rise and fall of strategic planning. New York: Free Press.
  43. Mintzberg, H., Ahlstrand, B., & Lampel, J. (1998). Strategy Safary: a guided tour through the wilds of strategic management. New York: The Free Press.
  44. Mirabeau, L., & Maguire, S. (2014). Too much of a good thing? Absorptive capacity, firm performance, and the moderating role of entrepreneurial orientation. Strategic Management Journal, 35, 1202–1229. http://dx.doi.org/10.2307/23471062
  45. Oakes, L., Townley, B., & Cooper, D. (1998). Business planning as pedagogy: language and control in a changing institutional field. Administrative Science Quarterly, 43(2), 257-92. http://dx.doi.org/10.2307/2393853
  46. Orlikowski, W. (2002). Knowing in practice: enacting a collective capability in distributive organizing. Organization science, 13(3). https://doi.org/10.1287/orsc.13.3.249.2776
  47. Philips, N., Lawrence, T., & Hardy, C. (2004). discourse and institutions. Academy of Management Review, 29(4), pp. 635-54. http://dx.doi.org/10.2307/20159075
  48. Selcer, A. D. (2004). Structuration, discourse, and power: how corporate employees cunstruct meaning in their organization. . Dissertation: Fielding graduate university.
  49. Seo, M., & Creed, W. E. (2002). institutional contradictions, praxis and institutional change: a dialectical perspective. Academy of Management Review, 27/2, 222-47. http://dx.doi.org/10.2307/4134353
  50. Tavella, E. (2021). The discursive construction of participation: Assigning and justifying responsibility in management meetings. Strategic Organization, 19(4), 579-607. https://doi.org/10.1177/1476127020951913
  51. Vaara, E., & Langley, A. (2021). Communicative perspectives on strategic organization. Strategic Organization, 19(4), 541-552. https://doi.org/10.1177/14761270211055777
  52. Wachhaus, T. A. (2008). Networks in contemporary public administration: a discourse analysis. Dissertation: The Pennsylvania State University.
  53. Whittle, A., Gilchrist, A., & Mueller, F. (2021). The art of stage-craft: A dramaturgical perspective on strategic change. Strategic Organization(19), 636-666. https://doi.org/10.1177/1476127020914225
  54. Whittle, A., Vaara, E., & Maitlis, S. (2023). The Role of Language in Organizational Sensemaking: An Integrative Theoretical Framework and an Agenda for Future Research. Journal of Management, 49(6), 1807-1840. https://doi.org/10.1177/01492063221147295
  55. Whittle, A., Vaara, E., & Maitlis, S. (2023). The Role of Language in Organizational Sensemaking: An Integrative Theoretical Framework and an Agenda for Future Research. Journal of Management, 49(6), 1807-1840. https://doi.org/10.1177/01492063221147295