دوره 33 (1403)
دوره 32 (1402)
دوره 31 (1401)
دوره 30 (1400)
دوره 29 (1399)
دوره 28 (1398)
دوره 27 (1397)
دوره 26 (1396)
دوره 25 (1395)
دوره 24 (1394)
دوره 23 (1393)
دوره 22 (1392)
دوره 21 (1391)
دوره 20 (1390)
دوره 19 (1389)
دوره 18 (1388)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1374)
دوره 4 (1373)
دوره 3 (1372)
دوره 2 (1371)
دوره 1 (1370)
رفتار سازمانی
تاثیر مدیریت عنکبوتی بر رخوت سازمانی: نقش میانجی نخبه ستیزی

زهره محمدیاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1402

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.76011.4376

چکیده
  رخوت سازمانی وضعیتی است که به شکل نارضایتی یا بی‌تفاوتی نسبت به کار ایجاد می شود که عملکرد و انگیزه کارکنان را کاهش می دهد و احتمال بروز مشکلات سازمانی متناسب با این بیحالی افزایش می یابد. هدف اصلی تحقیق بررسی تاثیر سبک مدیریت عنکبوتی بر رخوت سازمانی با توجه به نقش میانجی نخبه ستیزی می باشد. این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ...  بیشتر

رفتار سازمانی
بازکاوی شالوده‌ها و موجبات پیدایی انزوای خودخواسته در سازمان‌های شهر ایلام

رضا سپهوند؛ اردشیر شیری؛ حامد قاسم پور؛ فاطمه فاضل پور

دوره 33، شماره 111 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.70821.4242

چکیده
  انزوای خودخواسته، پدیدة خاموش سازمان به‌شمار می‌رود؛ حالتی که کارمند عامدانه و با اختیار، گوشة عزلت برمی‌گزیند و خود را از هیاهوها و رویدادها دور کرده و دِل به مشارکت در فعالیت‌های سازمانی نمی‌دهد. نامکشوف ماندن ابعاد و موجبات از نظرگاه پژوهشگران و پنهان ماندن از دید مدیران، منجر به ضرورت یافتن انجام تحقیق شد. بنابراین این تحقیق، ...  بیشتر

رفتار سازمانی
طراحی الگوی پیشایندها و پیامدهای غیبت ذهنی کارکنان در ایران با رویکرد فراترکیب

هادی تیموری؛ علی اصغر مباشری

دوره 33، شماره 111 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.75654.4366

چکیده
  غیبت ذهنی کارکنان پدیده ای منفی است که می تواند سازمان ها را با چالش هایی بسیار در راستای دستیابی به مزیت رقابتی مواجه سازد. از اینرو، مطالعه حاضر با هدف شناسایی الگوی پیشایندها و پیامدهای غیبت ذهنی کارکنان در ایران طراحی و اجرا شده است. این مطالعه، پژوهشی کیفی است که با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. نتایج نشان می دهد پیشایندهای ...  بیشتر

رفتار سازمانی
پدیدارنگاری دموکراسی در سازمان

مهدی علی زاده؛ مسعود شریعتی؛ پرویز نوروزی راد

دوره 33، شماره 111 ، فروردین 1403

https://doi.org/10.22054/jmsd.2024.76480.4389

چکیده
  دموکراسی سازمانی بیانگر موقعیتی است که در آن سازمان به کارکنان خود فرصت مشارکت در امر اداره سازمانی را داده و شرایط سهمیم شدن در تصمیم گیری های سازمانی را مهیا سازد. با توجه به تنوع و تغییر پذیری مفهوم دموکراسی سازمانی، این پژوهش بدنبال تفسیر این پدیده با رویکرد پدیدارنگاری می باشد. فلسفه پژوهش تفسیری بوده، روش اجرای آن کیفی و از گونه ...  بیشتر

رفتار سازمانی
تأثیر سبک‌های رهبری خدمتگزار و اخلاقی بر خلاقیت کارکنان

حسین حمزوی؛ بهروز رضائی منش؛ حبیب رودساز

دوره 32، شماره 110 ، دی 1402، ، صفحه 35-72

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.73995.4325

چکیده
  تشویق و تقویت خلاقیت در بین کارکنان یک استراتژی مهم برای حفظ و بهبود مزیت‌های رقابتی، تضمین بقای طولانی‌مدت و رشد سازمان‌ها است. از طرفی تعیین اینکه سبک‌های رهبری از طریق کدام روش، رویه و رویکردها و از طریق کدام استراتژی با خلاقیت کارکنان مرتبط بوده، مهم است. رفتار شهروندی سازمانی به‌عنوان یک رفتار روان‌شناختی ممکن است نقش حیاتی ...  بیشتر

رفتار سازمانی
طراحی الگوی پیشامدها و پیامدهای اینرسی سازمانی

شهرزاد کیان‌پور؛ هادی تیموری؛ علی اصغر مباشری

دوره 32، شماره 110 ، دی 1402، ، صفحه 107-138

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.71834.4260

چکیده
  پدیده اینرسی سازمانی به طرق گوناگون منجر به ایجاد آسیب و ناکارآمدی در فرایندهای سازمان و در پی آن بروز موانع جدی در راستای نیل به اهداف در سطوح خرد و کلان می‌شود. امروزه با توجه به امکان بروز این پدیده در سازمان‌های گوناگون و ایفای نقش آن به عنوان مهم‌ترین عامل محدودکننده انعطاف‌پذیری و بازداشتن سازمان از ارائه به موقع واکنش و پاسخ ...  بیشتر

رفتار سازمانی
شناسایی پسایندهای استفاده از رسانه‌های اجتماعی در محیط سازمانی

الهام حیدری؛ مریم طهرانی؛ مریم مدبری صابر

دوره 32، شماره 110 ، دی 1402، ، صفحه 139-180

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.72150.4263

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، شناسایی پسایندهای استفاده از رسانه‌های اجتماعی در محیط سازمانی می‌باشد. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، از نظر رویکرد از نوع آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در روش فراترکیب مجموعه‌ای از مقالات و مطالعات مرتبط در حوزه فناوری اطلاعات، کارآفرینی رسانه‌های اجتماعی و مفاهیم مربوطه می‌باشد. جامعه آماری تحقیق در ...  بیشتر

رفتار سازمانی
چارچوب مفهومی تحول نرم دیجیتال در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

یاسمن مدرسی؛ میرعلی سیدنقوی؛ حبیب رودساز؛ ایمان رئیسی وانانی

دوره 32، شماره 109 ، مهر 1402، ، صفحه 27-80

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.72240.4265

چکیده
  در دنیای دیجیتالی امروز، سازمان‌ها برای اینکه بتوانند در دنیای رقابت باقی بمانند، در پی تغییراتی در ظاهر، تفکر و عملکرد خود هستند. تحول دیجیتالی تحولی شگرف است که گریزی از آن نیست و سازمان‌ها باید خود را برای رویارویی با آن آماده کنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه‌های نرم تحول دیجیتال که بسیار مهم و حیاتی هستند و طراحی الگوی حاصل ...  بیشتر

رفتار سازمانی
حسادت در محیط کار بر اساس نظریه مقایسه اجتماعی:پیشایندها و پیامدها

مهدی مهذبی؛ محمود مرادی

دوره 32، شماره 109 ، مهر 1402، ، صفحه 121-156

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.67471.4141

چکیده
  یکی از مسائل مهم و قابل‌بحث در حوزه عواطف و احساسات کارکنان، بحث حسادت در محیط کار است. هدف اصلی این پژوهش بررسی پیشایندها و پیامدهای حسادت در محیط کار بر اساس نظریه مقایسه اجتماعی است. بدین منظور در ابتدا چارچوبی برای درک پیشایندها و پیامدهای حسادت در محیط کار بر اساس نظریه مقایسه اجتماعی فستینگر ایجاد گردید و در گام بعد به پیاده ...  بیشتر

رفتار سازمانی
طراحی مدل افسردگی سازمانی در سازمان‌های بخش دولتی

اسکندر شیرازی

دوره 32، شماره 109 ، مهر 1402، ، صفحه 199-238

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.72529.4276

چکیده
  هدف: افسردگی سازمانی یکی از پچالشهای نوین سازمانهای بخش دولتی می باشد بی توهی به آن می‌تواند مضرات بلند مدتی برای سازمان و کارکنان آن داشته باشد و از آنجا که امروزه افراد بیشترین وقت خود را در سازمان‌ها سپری می‌کنند، بی توجهی به این مساله می‌تواند خسارات جبران ناپذیری بدنبال داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی علل ایجاد افسردگی ...  بیشتر

رفتار سازمانی
پدیدارشناسی تجربه کارکنان از صلابت سازمانی

مهدی علی زاده؛ زیبا فیضی

دوره 32، شماره 109 ، مهر 1402، ، صفحه 239-263

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.73033.4295

چکیده
  صلابت سازمانی، مفهوم جدیدی از روانشناسی مثبت بوده و ویژگی افراد موفق دنیا می باشد. صلابت سازمانی بیانگر شور و اشتیاق جهت تحقق اهداف بلندمدت سازمانی است. اما در حال حاضر در خصوص تجربه زیسته صلابت سازمانی فهم ناچیزی وجود دارد. در این پژوهش از روش پدیدارشناسی استفاده شده تا تجربه زیسته این پدیده توصیف گردد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان ...  بیشتر

رفتار سازمانی
تحلیل تأثیر رهبری تحول‌گرا بر رفتار شهروندی سازمانی؛ با توجه به نقش هویت‌یابی سازمانی، تعلق خاطرکاری، توانمندسازی روانشناختی و شخصیت کنشگرا

مرضیه دهقانی زاده؛ علی شجاعی فرد؛ سجاد زارعی پیزادانی

دوره 32، شماره 107 ، فروردین 1402، ، صفحه 229-285

https://doi.org/10.22054/jmsd.2023.69307.4193

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر رهبری تحول‌گرا بر رفتار شهروندی سازمانی؛ با توجه به نقش هویت یابی، تعلق خاطر کاری، توانمند سازی روانشناختی و شخصیت کنشگرا است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان هست که با فرمول کوکران، نمونه 162 نفری انتخاب شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی - پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، ...  بیشتر